تماس
021-66582923

یک سری از ترسهای طبیعی کودکان وجود دارد که از زمانی که متولد می شوند در آن ها شکل می‌ گیرد و در هر دوره‌ ای از سن آن ها با ترس های متفاوتی مواجه می‌ شوند در یک زمان ممکن است کودکان از تاریکی بترسند و در یک سن دیگر ممکن ترس از حیوانات و افراد غریبه و نا آشنا  داشته باشند در این شرایط والدین رفتار درست با کودک را نمی‌ دانند و تلاش می‌ کنند به کودک بفهماند ترس او بی‌ مورد است .

در صورتی که رفتار درست و اصولی برای مقابله با ترس کودکان در مرحله اول باید دلیل اصلی آن مشخص شود و بعد راه کاری برای آن پیدا کرد بسیاری از ترس ها کاملا طبیعی هستند و جای نگرانی و حساسیت زیاد برای والدین نباید داشته باشد در صورتی والدین باید نگران باشند که ترس های غیر طبیعی در کودک وجود داشته باشد که این مسئله هم باعث آزار و اذیت خود کودک و والدین و هم اطرافیان او می گردد .

ترس در کودک :

 ترس یک قسمت و یا یک رفتار طبیعی در مراحل رشد کودک محسوب می‌ شود که می‌ تواند تجربه انگیزشی مفید را برایش به وجود بیاورد که در نهایت می‌ تواند روی اعتماد به نفس کودک و قدرتمند شدن او تاثیر بگذارد زیرا جزو یکی از فرایند های رشد و نمو او محسوب می‌ شود که در آینده می‌ تواند در مراحل سخت آمادگی لازم را داشته باشد و در مسیر زندگی خود چیزی را انتخاب کند که برایش از  اهمیت بیشتری برخوردار است .

ترس های طبیعی کودکان از بدو تولد تا شش ماهگی :

 کودکان تا سن ۶ ماهگی این ترس را دارند که صدای خیلی زیاد و تکان خوردن های ناگهانی احساس نا امنی می‌‌کند و این نوع ترس آن ها شامل ترس های طبیعی کودکان در این سن محسوب می‌ شود .

ترس های طبیعی کودکان از ۷ ماهگی تا یک سالگی :

 کودکان در این سنین از افراد نا آشنا می ترسند و از چیزهایی که خیلی بلند و ظاهری نا آشنا داشته باشد هراس دارند

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی کابوس و وحشت شبانه در کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

 ترس های طبیعی کودکان  در یک سالگی  :

معمولا کودکان در این سن ترس از جدا شدن از والدین خود را دارند و می‌ ترسند که اگر از آن ها جدا شوند آسیب ببیند به همین دلیل دائماً به پدر و مادر خود می چسبند .

ترس در سن ۲ سالگی کودکان :

از دیگر ترس های طبیعی کودکان در دو سالگی می توانیم به ترس از محیط های تاریک و اشیای خیلی بزرگ اشاره کنیم همچنین کودکان دو ساله از حیوانات بزرگ می ترسند که کاملا طبیعی و عادی می باشد .

ترس کودکان سه ساله  :

کودکان در این سنین از ماسکی که روی چهره زده می شود می‌ ترسند و از قرار گرفتن در اتاق تاریک واهمه  پیدا می‌ کنند این کودکان در تصور خود چیزی را می‌ بیند و احساس می‌ کنند در زیر تخت و کمد آن ها چیزی قرار می گیرد

 ترس های طبیعی کودکان در چهار سالگی :

 زمانی که کودک پا به سن چهار سالگی می گذارد از شنیدن صدا های بلند در هنگام شب هراس دارد و از جانورانی مانند مار و عنکبوت می ترسند همچنین در این سنین ترس از جدا شدن از والدین بر آن ها  غالب می گردد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی اضطراب جدایی در کودکان و راه های مقابله با آن را حتما مطالعه نمایید ))

 راه های مقابله با ترسهای طبیعی کودکان

ترس در ۵ سالگی :

در سن ۵ سالگی معمولا کودکان از حیواناتی که وحشی هستند هراس دارند و ترس از این دارند که دچار آسیب شوند همچنین از قرار گرفتن نزد انسان هایی که بد هستند واهمه پیدا می کنند.

(( در ادامه مبحث ترسهای طبیعی کودکان اگر به پرستار منزل برای مراقبت از کودکان خود نیاز دارید حتما مبحث شرکت پرستاری کودک در منزل را مطالعه نمایید ))

ترس در کودکان بیشتر از ۷ سال :

 زمانی که کودکان به سن هفت سالگی می‌ رسند دیگر به سنی می رسند که متوجه می‌ شوند هیولای زیر تخت واقعی نیست که بخواهند بترسند کودکان در این سنین از یک سری وقایع طبیعی که به گوش آن ها  خورده است هراس دارند و یا این که در مدرسه از این که نزد دوستانشان نمره  خوبی به دست نیاورند می‌ ترسند

هنگام ترس کودکان چگونه باید با آن ها مقابله کنید ؟

  • هر گاه متوجه ترس کودک خود شدید لازم است با گفتن جملاتی از قبیل این که نگران نباش من پیش تو هستم و تو  در امنیت کامل هستی خیال کودک خود را راحت کنید و او را در آغوش بگیرید تا آرام شود .
  • زمانی که کودک شما کمی بزرگ می شود باید با او حرف بزنید و پای صحبت او بنشینید و بگذارید تمامی احساسات خود را بازگو نماید .
  • باید اگر نوزاد شما از غریبه می ترسد به او کمک کنید که در کنار یک شخص دیگر قرار بگیرد در حالی که خود شما نیز نزد او هستید به مرور او را  شخص غریبه را در کنار شما به عنوان آشنا تلقی می‌ کند .
  • برای غلبه بر ترس کودکی که  از جدایی والدین هراس دارد می باید او را  برای یک تایم کوتاه از خود جدا کنید و به او بگویید که زود برمی گردید و او را در آغوش بکشید و ببوسید این کودک یاد می گیرد که شما همیشه بر می گردید
  • کودک خود را با ترسش روبرو کنید به طور مثال اگر از هیولای زیر تخت هراس دارد با همدیگر زیر تخت را چک کنید و بگذارید متوجه شود که در آن جا خبری نیست و دلیلی برای ترس نخواهد داشت این گونه رفته رفته شجاع می گردد .
  • اگر کودک شما تصاویر ترسناک می بیند و یا فیلم هایی که باعث ترس می شود را مشاهده می کند برای مقابله و دور کردن  او  از ترس لازم است او را از دیدن این تصاویر و فیلم‌ ها دورنمایید زیرا این موارد عامل ترس او  شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 − 1 =

فهرست