تماس
021-66582923

چگونه ترس از ارتفاع را از بین ببریم ؟

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
چگونه ترس از ارتفاع را از بین ببریم ؟

بعضی از افراد زمانی که در ارتفاع بالا قرار می گیرند حالت های برایشان رخ می‌ دهد مانند افزایش یافتن میزان ضربان‌ قلب که این نشانه ها می تواند از علائم ترس در وجود شما باشد ما در این مقاله با کمک کارشناسان آتیه پرستاران سعی داریم در مورد فوبیای ترس و این که چگونه ترس از ارتفاع را از بین ببریم توضیحاتی را ارائه دهیم تا بتوانید بر ترس خود غلبه کنید قبل از هر چیز به علائم و نشانه های ترس از ارتفاع خواهیم پرداخت .

نشانه های ترس از ارتفاع :

  • بروز نشانه های عاطفی :
    زمانی که یک فرد در ارتفاع قرار می‌گیرد و ترس از ارتفاع آن برایش پیش می‌ آید یک سری از علائم در او ظاهر می شود این فرد در آن لحظه برای حفظ خود به دنبال یک شیء یا یک چیزی می‌ گردد که بتواند به عنوان دست اویزی از آن استفاده کند و یا اینکه حرکاتی مانند چهار دست و پا شدن را انجام می‌ دهد که این ها می توانند از علائم ترس از ارتفاع از نشانه های عاطفی باشند .
  • بروز نشانه های جسمی و بدنی :
    ترس از بلندی در بعضی از افراد با علایمی مانند بالارفتن میزان تپش قلب و لرزیدن اندام های بدن و یا حتی گریه کردن رخ می دهد .

ترس از ارتفاع و به وجود آمدن استرس :

قرار گرفتن در ارتفاع و ترس های ناشی از آن باعث می‌ شود شما در آینده از قرار گرفتن در یک محیطی مانند رفتن به خانه یکی از اقوام که منزل او دارای یک بالکن است دوری کنید و اگر به سفر می روید نتوانید در طبقات بالای یک هتل قرار بگیرید تصور این افکار و در بلندی قرار گرفتند یک فوبیای ترس در وجود شما عارض می کند و می تواند استرس و اضطراب ایجاد نماید .

دلیل به وجود آمدن ترس از ارتفاع چیست .؟

همه افراد و حتی حیوانات از قرار گرفتن در ارتفاعات خیلی تمایلی به آن نشان نمی‌ دهد و دانشمندان طی تحقیقاتی که انجام داده‌اند متوجه شدند که یک نوزاد را که در یک محل شیب دار شیشه‌ای قرار دادند از رفتن به روی آن خودداری کرده است به همین دلیل می‌ توان گفت دلیل به وجود آمدن ترس از ارتفاع یک مسئله ذاتی و درونی می باشد و مانند ترس از هر مسئله دیگری در وجود هر شخص قرار میگیرد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله ترس از تاریکی در بزرگسالان را حتما مطالعه نمایید )

چگونگی درمان ترس از ارتفاع :

همان طور که در قسمت‌ های بالا ذکر شد ترس از بلندی می‌ تواند علائمی داشته باشد که اگر این علائم را در وجود خود بیابید لازم است برای درمان آن اقدامات لازم انجام دهید از جمله درمان های ترس از ارتفاع عبارتند از :

1- درمان از طریق روح و روان :

یکی از درمان های مهم و اساسی برای ترس استفاده از روان درمانی می باشد در این درمان یک روش‌هایی روی فرد استفاده می‌ شود و فرد را با ترس روبه‌رو می‌ کند و باعث می‌ شود فرد برای واکنشی که نسبت به ترس بروز دهد و کنترل خود آموزش لازم را ببیند و بتواند به ترس خود غلبه کند .

2- روبرو شدن با عامل ترس :

اگر شخص ترس از بلندی دارد یکی از متداول ترین راه های درمانی آن این است که در این وضعیت قرار بگیرد و با ترس رو به رو شود به طور کلی اگر در یک واقعیت غیر حقیقی و مجازی قرار بگیرد می تواند به مرور زمان و ترس غلبه کند این روش از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است زیرا نیازی به وجود درمانگر نمی باشد و شخص به تنهایی به مقابله با استرس می پردازد .

3- درمان ترس از ارتفاع از طریق مصرف دارو :

استفاده از داروهای ضد اضطرابی از سال‌ های پیش مورد استفاده قرار گرفته است و این داروها برای یک مدت کوتاه می‌ تواند ترس و اضطراب فرد را آرام کند اما اگر این روش درمان با روان درمانی همراه باشد نتیجه بهتری را به دست می دهد .

4- درمان از طریق آرامش دادن به اعصاب :

افرادی که ترس از ارتفاع دارند می‌ توانند از طریق حرکات یوگا و نفس کشیدن های عمیق خود را ریلکس کنند و عضلات خود را شل کند و از طریق این حرکات به صورت روزانه و روتین بر ترس خود غلبه کند این شیوه به شما کمک می کند علایمی که به خاطر ترس برایتان ایجاد می شود مانند افزایش ضربان قلب ،تعریق ، و غیره روی آن تمرکز کنید .

5- استفاده از تکنیک تلاش درمانی :

اگر ترس از ارتفاع در وجود شما به گونه ای است که باعث شده خیلی از کارها و فرصت‌ها دور بمانید سعی کنید خود را در شرایط ترس قرار دهید و به شناسایی عمق این مسئله بپردازید تمامی سعی خود را بکنید تا بتوانید در این زمینه یک فرصت مناسب به دست آورید و در زمینه هایی که باعث ترس شما می شوند و تاکنون موفق به انجام آن نشده اید می توانید یک لیست آماده کنید و تمامی فرصت هایی را که به خاطر ترس از دست داده اید روی کاغذ بنویسید نوشته ها می توانند به شما کمک کند که چگونه این ترس را درک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − سیزده =

فهرست