تماس
021-66582923

آیا ترشی برای سالمندان مضر است یا مفید ؟؟؟

پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
ترشی برای سالمندان مفید است یا مضر

ما در این مبحث آموزشی قصد داریم راجع به مصرف ترشی برای سالمندان صحبت کنیم و خاصیت و مضرات مصرف آن را در سالمندان مورد بررسی قرار دهیم اکثر افراد در ذهنشان سوالاتی به وجود می آید و آن این است که آیا مصرف کردن خوراکی های ترش و شور مزه در سلامت بدنی آن ها مضراتی دارد و آیا خوردن ترشی برای سالمندان موجب می شود که کلسیم از بدن آن ها دفع گردد یا خیر ؟ با ما همراه باشید تا به جواب سوالات خود برسید.

مصرف ترشی چه فایده هایی دارد ؟

سرکه یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی ترشی می باشد این ماده اصلی اگر از سرکه سیب باشد می تواند این فایده را برای سالمندان به همراه داشته باشد که بیماری قند خون را در این افراد کاهش دهد بنابراین اگر به صورت متعادل مصرف شود در دیابت سالمندان موثر واقع می شود

خاصیت مصرف ترشی برای سالمندان :

از آنجا که برای فراهم کردن ترشی از میوه و سبزبجات استفاده می شود این مواد ارزش غذایی خوبی دارند و هنگام تهیه آن حرارتی روی آن ها صورت نمی گیرد خاصیت بالا دارند از طرف دیگر چون تخمیر روی این مواد صورت می گیرد باکتری های موجود در آن می تواند ویتامین های سری بی را تولید کنند و این مورد می تواند روی سیستم دستگاه گوارش بسیار موثر واقع شود.

آیا مواد تهیه شده در ترشی ها خاصیت خود را از دست می دهند ؟

موادی که برای تهیه ترشی استفاده می شود به مرور زمان دچار تغییر و تحول می شوند و اگر مدت زمان بالایی آنها را نگهداری کنید به مراتب ارزش اولیه این مواد کم می شود به طور مثال موادی که حاوی ویتامین سی و اسید فولیک می باشند بعد از گذشت یک مدت خاصیت خود را از دست می دهند مواد تشکیل دهنده ترشی خیلی ارزش غذایی بالایی نسبت به محصولات لبنی که طی فرایند تخمیر با ارزش تر می شوند را ندارند.

اسید لاکتیک مصرفی می تواند سطح اسید معده را طبیعی کند اما اگر طی فرایند تخمیر قرار بگیرد ارزش غذایی آن کاهش پیدا می کند به طور کلی تخمیر باعث می شود مواد مغذی ارزش خود را پایین بیاورند به طور مثال نیترات طبیعی که در کلم وجود دارد در اثر تخمیر87 درصد از آن شکسته خواهد شدو باعث جذب مواد معدنی شود.

از دیگر موادی که برای تهیه ترشی استفاده می شود زردچوبه و دانه خردل می باشد که این مواد می تواند باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شوند و هضم غذا را بالا تر ببرند.

مصرف ترشی برای سالمندان چه ضرر هایی دارد ؟

مصرف بیش از حد ترشی برای سالمندان باعث می شود اسید معده آنها بیشتر ترشح کند و کسانی که رفلاکس معده و یا زخم گوارش دارند این وضعیت را برای آن ها حاد تر می کند از دیگر مضرات خوردن ترشی که برای سالمندان به وجود می آید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1) آسیب وارد کردن به دندان ها : مصرف ترشی به دلیل اسیدی بودن آن در دندا نها و لثه های افراد سالمند نفوذ پیدا می کند و باعث خراب شدن دندان آن ها میشود بنابراین توصیه می شود افراد سالمند از مصرف بیش از حد ترشی جات خودداری نمایند.

2) ترشی جات به دلیل داشتن نمک می تواند برای سالمندانی که بیماری های قلبی، کلیوی و فشار خون دارند مضر باشد بنابراین باید مصرف آن را محدود نمایند.

3) مصرف بیش از حد ترشی برای سالمندان به دلیل وجود ادویه های تند درون آن ها مانع جذب پروتئین های موجود در غذای سالمند می گردد.

4) مصرف ترشی برای سالمندان به دلیل این که باعث هضم سریع مواد غذایی می شود باعث می شود افراد سالمند تمایل بیشتری به خوردن غذا پیدا کنند در نتیجه چاقی و بالا رفتن وزن را در این افراد خواهیم دید.

عوارض ناشی از مصرف ترشی برای سالمندان :

  • مصرف بیش از حد مواد ترش و شور می تواند سالمندان را به سرطان معده مبتلا کند.
  • مصرف ترشی برای سالمندانی که دچار پوکی استخوان هستند و یا دچار سنگ کلیه می شوند بسیار مضر است و سیستم تنفسی آن را تضعیف می کند.
  • مواد اسیدی خون توسط مواد قلیلیی بدن از بین می رود حال اگر اسید خون توسط مصرف بیش از حد ترشی بالا رود مواد قلیایی برای از بین بردن آن از کلسیم موجود در استخوان ها استفاده می کنند بنابراین مصرف زیاد ترشی باعث کم شدن کلسیم بدن خواهد شد

آیا خوردن ترشی همراه ماست و ماهی برای سالمند مناسب است ؟

در طب سنتی تاکید شده است که به صورت همزمان ترشی را با ماست و ماهی مصرف نکنید زیرا طبع هر دوی آن ها بسیار سرد می باشد و برای بدن مضراتی به همراه دارد طب سنتی عقیده دارد مصرف آنها به صورت همزمان باعث لک و پیس خواهد شد اما در طب جدید مصرف ترشی با ماهی به خصوص در پخت غذای قلیه ماهی را منع نمی کنند و می گویند باعث لک نخواهد شد بنابراین مصرف آن ها بستگی به سیستم بدن هر شخص دارد اگر مصرف آنها برای فرد هضم را به سختی دشوار سازد و ناسازگاری با بدنش داشته باشد  باید از خوردن آن به صورت همزمان اجتناب نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 − چهار =

فهرست