تماس
021-66582923

تشخیص عفونت کلیه مبحثی است که امروز می خواهیم راجعب آن صحبت کنیم و نکات کلیدی در مورد این نوع عفونت را به شما عزیزان شرح دهیم. در اصطلاح پزشکی به اختلال و عفونت کلیه پیلو نفریت گفته می‌ شود.

تعریف اختلال و عفونت کلیه یا پیلو نفریت (Pyelonephritis): کانال‌ های ادراری در فرد عفونی می‌ شود و این عفونت به مثانه سرایت کرده و به یکی از کلیه‌ ها یا هر دو کلیه انتقال می‌ یابد. در صورت مبتلا شدن به اختلال عفونت کلیه باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد تا اولاً از روند پیشرفت کردن و حادتر شدن آن جلوگیری شود دوما اقدامات لازم در جهت بهبود و درمان آن انجام شود.

چون اختلال و عفونت کلیه‌ ها خیلی خطرناک می‌ باشد و این اختلال سبب می‌ شود که کلیه‌ ها دچار صدمه جدی شود در این‌ صورت سمومی که به وسیله ی کلیه‌ ها از بدن دفع می‌ شود نه‌ تنها از بدن دفع نمی شود بلکه به خون برگشت داده می‌ شود و فرد با انواع مشکل‌ ها و بیماری‌ ها رو به‌ رو می‌ شود ، پس در نتیجه باید عفونت کلیه‌ ها را جدی گرفت و به درمان آن حساس بود .

انواع عفونت کلیه :

در ادامه ی مبحث راه های تشخیص عفونت کلیه ابتدا می خواهیم انواع عفونت کلیه را بررسی کنیم که شامل:

۱. پیلو نفریت شدید :

این نوع از عفونت به‌ صورت ناگهانی و با شدت زیاد در کلیه‌ ها بروز می‌ کند و از عوارض این عفونت ایجاد شدن ورم زیاد در کلیه‌ ها می‌ باشد که به‌ تدریج باعث از کار افتادن کلیه‌ ها می‌ شود .

۲. پیلو نفریت خفیف :

در این نمونه از عفونت شدت عفونت در کلیه ها کم می‌ باشد ، که افراد کم‌ سن‌ و سال بیشتر از افراد مسن در معرض مبتلا شدن به این نوع عفونت می‌ باشند .

نشانه‌ هایی که در افراد مبتلا به عفونت کلیه دیده می‌ شود ، عبارت‌ اند از :

اگه درد کلیه دارید و یا وظیفه ی مراقبت و نگهداری از بیمار در منزل را برعهده دارید حتما مواظب باشید که با دیدن علائم و نشانه های زیر ، بیمار شما به عفونت کلیه دچار شده است و باید به پزشک برده شود.

۱. بالا رفتن دمای بدن:

هرگاه در بدن عفونت ایجاد شود بدون استثنا دمای بدن فرد بالا می‌ رود و دلیل آن‌ هم این است که عفونت به وسیله ی ورود عوامل خارجی به بدن مثل ویروس‌ها و میکروب‌ ها ایجاد می‌ شود و در این شرایط سیستم ایمنی و گلبول‌ های سفید عوامل بیگانه را شناسایی کرده و شروع به ساختن پادتن بر علیه آن‌ ها می‌ کند و برای از بین بردن عفونت ایجاد شده با این عوامل خارجی مبارزه می‌ کند. در نتیجه ی این روند، فعالیت سلول‌ های بدن بالا رفته و بدین‌ ترتیب دمای کلی بدن زیاد شده و تب در بدن ایجاد می‌ شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله مراقبت از بیماران سنگ کلیه و راه های پیشگیری از آن را مطالعه کنید )

۲. لرزیدن بدن:

یکی از نشانه ها و تشخیص عفونت کلیه، لرزیدن بدن فرد می باشد. در برخی موارد عوامل خارجی مثل انواع ویروس‌ ها ، میکروب‌ ها و قارچ‌ ها که وارد بدن می‌ شوند از نوع بسیار قوی و پیشرفته می‌ باشند که در این حالت سیستم ایمنی بدن و گلبول های سفید باید برای از بین بردن و مقابله کردن با این عوامل عفونت‌ زا زمان و توان بیشتری را صرف کنند که همین روند علاوه‌ بر بالا بردن دمای بدن سبب به وجود آمدن لرز برای فرد می‌ شود .

۳. تکرر ادرار :

تکرر ادرار یعنی تند تند باید مثانه تخلیه شود ، عفونت کردن کلیه ها باعث می‌ شود که کلیه توان و قدرت فعالیت و عملکرد طبیعی خود را از دست دهد و با از دست رفتن توان و از کار افتادن کلیه‌ ها مجاری و کانال‌ های اداری هم با اختلال رو به رو می‌ شوند ، که در این صورت فرد برای عمل تخلیه ی ادرار دچار مشکل می‌ شود و فرد تکرر ادرار می‌ گیرد .

۴. تغییر کردن رنگ و بوی ادرار:

با عفونی شدن کلیه ها رنگ‌ و بوی ادرار دچار تغییر می‌ شود به‌ گونه‌ ای که رنگ آن به سمت تیرگی می‌ رود و بد بو می‌ شود ، تغییر رنگ دادن و بد بو شدن ادرار نتیجه ی مختل شدن کار و فعالیت کلیه‌ ها بر اثر عفونتی شدن کلیه ها می‌ باشد .

 راه های تشخیص عفونت کلیه

عفونت کردن کلیه‌ ها بر اثر چه دلیلی ایجاد می‌ شود ؟

عوامل بیماری‌ زا و عفونت‌ زا مثل انواع ویروس‌ ها ، میکروب‌ ها و قارچ‌ ها از راه‌ های مختلفی وارد بدن فرد می‌ شود ، اما دو راه بسیار متداول وجود دارد:

  • از طریق خوردن مواد غذایی آلوده و توسط خون به مجاری ادراری و کلیه‌ ها می‌ رود و سبب عفونی شدن کلیه‌ ها می‌شود .
  • از راه کانال‌ های ادراری به بدن فرد نفوذ پیدا می‌ کند و در این ناحیه از بدن شروع به رشد کردن می‌ کند و رفته‌ رفته و به‌ مرور زمان به سمت کلیه‌ ها حرکت کرده و باعث می شود که کلیه‌ ها عفونت کند. این دو راه اصلی و اساسی‌ ترین دلیل برای عفونت کردن مجاری ادراری و کلیه‌ ها می‌ باشد .

( در ادامه توصیه می شود مبحث برای بهبود عملکرد کلیه باید چیکار کنم را مطالعه نمایید )

چگونه عفونت کلیه‌ ها را تشخیص دهیم ؟

  • راهکار و روش اول:
    یکی از راه های تشخیص عفونت کلیه بالا رفتن دمای بدن می باشد. زمانی‌ که فرد یکی از نشانه‌ های عفونت کلیه مثل بالا رفتن دمای بدن ، داشتن درد در کلیه‌ ها و دور و اطراف آن و … را در خود مشاهده کرد، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کرده تا به وسیله ی پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد. اولین کاری که پزشک متخصص در این شرایط انجام می‌ دهد آزمایش ادرار می‌ باشد. پس‌ از انجام آزمایش اگر در ادرار فرد عوامل عفونی مثل ویروس‌ ها ، باکتری‌ ها و میکروب‌ ها مشاهده شود ، فرد حتماً دچار اختلال عفونت کلیه ها شده‌ است
  • راهکار و روش دوم:
    دادن آزمایش خون ، در این آزمایش هم مثل آزمایش ادرار ، اگر در خون عوامل عفونت‌ زا مثل انواع ویروس‌ ها و باکتری‌ ها وجود داشته باشد خبر از عفونت در کلیه‌ ها می‌دهد
  • راهکار و روش سوم:
    سونوگرافی در زمان عمل تخلیه ی ادرار ، در این روش جزئیات عملکرد تخلیه ی ادرار مشاهده می‌ شود و اگر اختلالی در این عملکرد وجود داشته باشد به وسیله ی سونوگرافی قابل‌ مشاهده است و پزشک فرد را از داشتن عفونت کلیه و مجاری ادرار مطلع می کند . که این راهکار از دو راهکار قبلی بسیار دقیق‌ تر می‌ باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده − هشت =

فهرست