تماس
021-66582923
تشویق به کتابخوانی آتیه

راههای تشویق به کتابخوانی در کودکان

تشویق به کتابخوانی در کودکان برای برخی از پدر و مادر ها ممکن است سخت و دشوار باشد. اما می تواند برای بعضی دیگر از والدین راحت باشد. به هر حال امروزه کتاب‌ خواندن برای همه ی گروه‌ های سنی لازم و ضروری است و پدر و مادر باید با به کار گرفتن شیوه‌ ها و راههای تشویق به کتابخوانی، کودکان خود را به این راه هدایت کنند.

به چه علت ترغیب و تشویق کردن کودک به کتاب‌ خواندن لازم است ؟

پیشرفت کودکان و فرزندان در زندگی و جامعه همیشه برای والدین لذت بخش بوده. . اما برای پیشرفت کودکان باید برنامه ریزی دقیق و مناسبی را داشته باشیم. یکی از راه های پیشرفت، مطالعه داشتن کودکان می باشد . اما چرا کارشناسان بخش کودک آتیه پرستاران سلامت ، نسبت به تشویق مطالعه در کودکان بسیار پافشاری می کنند؟ دلیل این سوال را شما می توانید در زیر ببینید.

  • کمک به پیشرفت ذهنی و فکری کودک
  • راه‌ های ارتباط با دیگران را فرا می‌ گیرد
  • سبب باز شدن ذهن کودک می‌ شود و ذهن او را آماده ی پذیرش اطلاعات جدید مثل اطلاعات درسی می‌ کند.
  • قدرت تمرکز کودک را بالا می‌ برد.
  • قوه ی تخیل کودک را تقویت می‌ کند.
  • زمانی‌ که کودک از این سنین شروع به خواندن کتاب کند این کار جزو برنامه ی زندگی او قرار می‌ گیرد پس تا دوران پیری همین کار را ادامه خواهد داد و این کار باعث می‌ شود که فرد از کودکی تا دوران سالمندی ذهن فعالی داشته باشد.
  • فرا گرفتن اطلاعات جدید و کارآمد.
  • کودک به‌ خوبی می‌ تواند با دیگران صحبت کند و نظریات خود را در جمع به‌ راحتی بیان کند.

شیوه‌ هایی که می‌ توان با آن‌ ها کودکان را به کتاب خواندن تشویق و ترغیب کرد :

۱. توجه کردن به اخلاقیات کودک :

یکی از شیوه های تشویق به کتابخوانی توجه کردن به خلق و خوی کودکان می باشد. اولین گام برای ایجاد کردن شوق و انگیزه در کودک برای خواندن کتاب بررسی روحیات و اخلاقیات کودک می‌ باشد. اول باید فهمید که کودک به چه موضوعی علاقه دارد و دوست دارد از چه چیزی اطلاعات کسب کند.

برای مثال برخی از کودکان علاقه به انواع خوراکی‌ ها مثل میوه‌ ها دارند که بهتر است از کتاب‌ هایی که در آن از عکس میوه به‌ کار رفته و اطلاعاتی درباره ی میوه ها دارد استفاده کرد و یا برخی از کودکان به گل‌ و گیاه و درختان و در کل به طبیعت علاقه و شوق نشان می‌ دهند که در این وضع باید کتابی را برای کودک تهیه کرد که در برگیرنده ی گل‌ و گیاه و درختان باشد و بدین‌ صورت کودک ترغیب می‌ شود که کتاب مورد علاقه ی خود را بخواند و پس‌ از خواندن آن خود کودک از پدر و مادر در خواست می‌ کند که کتاب دیگری به او بدهند.

در ادامه این مطلب توصیه میشود مقاله مزیت کتاب خواندن و تاثیر آن بر مغز را مطالعه نمایید.

پس ابتدا باید با توجه به علایق کودک برای او کتاب تهیه کرد و همچنین باید دقت داشت کتابی که برای کودک انتخاب می‌ شود، مطالبش قابل‌ درک و فهم و متناسب با رده سنی کودک باشد و برای یاد گیری آسان‌ تر و بیشتر کردن علاقه ی کودک به کتاب خواندن، ترجیحاً باید از کتاب‌ هایی که تصویر دارند بهره گرفت.

راههای تشویق به کتابخوانی در کودکان

۲. علاقه نشان‌ دادن خود پدر و مادر به خواندن کتاب در منزل :

این شیوه دومین گام برای تشویق کودکان به کتاب خواندن است. خواندن کتاب توسط پدر و مادر در منزل و جلوی کودک بسیار مفید و مؤثر می‌ باشد. چون کودک هر کاری را که پدر و مادرش انجام دهند اجرا می‌ کند و پدر و مادر الگوی کودک می‌‌ باشند.

زمانی‌ که کودک می‌ بیند که پدر و مادرش در حال خواندن کتاب می‌ باشند پس فکر می‌ کند که خواندن کتاب کار خوبی است و در نتیجه خود به‌ خود ذهن و فکر کودک به سمت انجام آن کار که خواندن کتاب می‌ باشد می رود و به خواندن کتاب تشویق و ترغیب می‌ شود .

در ادامه توصیه می شود مقاله سرگرمی های مناسب برای کودکان را مطالعه نمایید.

۳. پدر یا مادر در خواندن کتاب با کودک خود مشارکت کند :

برای ترغیب کودک به کتاب خواندن و بیشتر کردن علاقه ی او به این کار بهتر است پدر و مادر یا هر دو شروع به خواندن کتاب کنند و بخشی از آن را بخوانند و سپس به کودک توصیه کنند که نوبت خواندن او می‌ باشد و کتاب را به وی بسپارند تا بخشی از آن را بخواند. با این روش می‌ توان در ایجاد انگیزه و علاقه به کتاب خواندن در کودک، مفید و مؤثر واقع شد .

۴. از کودکان دیگر بهره بگیرند :

می‌ توان کودک خود را در جمع همسن و سالان خود برده و به هر کودک کتابی را بدهند و از آن‌ ها بخواهند که به‌ ترتیب شروع به خواندن کتاب کنند و برای جلوگیری از خسته شدن کودکان و تشویق کردن آن‌ ها به خواندن کتاب جایزه‌ ای را برای آن‌ ها تعیین کنند. بدین‌ صورت در کودکان حس رقابت ایجاد می‌شود و می‌ خواهند با علاقه و بهتر کتاب را بخوانند تا جایزه را دریافت کنند، پس علاقه کودک به خواندن کتاب نیز بالا می‌ رود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × دو =

فهرست