تماس
021-66582923

تغذیه نوزادان با شیر مادر و راه های درست شیر دادن

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

تغذیه نوزادان با شیر مادر یکی از بهترین و کامل تریت تغذیه ها برای نوزاد محسوب میشود از این رو اکثر مادران تمایل دارند شیر خود را به نوزادشان بدهند و میخواهند چگونگی شیر دادن به آنها را یاد بگیرند زیرا شیر مادر تمامی ویتامین های مورد نیاز بدن را دارا میباشد و میتواند سلامتی کودک آنها تضمین کند.

راه درست شیر دادن به نوزاد چگونه است:

زمانی که نوزاد به دنیا می آید در همان ساعت اول مادر میباید پستان خود را به روش درست درون دهان نوزادش قرار دهد وحتما هم باید شخص مادر این کار را انجام دهد اگر میخواهید بدانید مدت زمان شیر دهی برای نوزاد شما چه زمانی کافی بوده است از ادرار کردن نوزاد میتوانید این موضوع را متوجه شوید اگر نوزاد بالای 5 مرتبه ادرار کند یعنی شیر کافی خورده است و راه درست و اصولی شیر دادن به نوزاد به این صورت است که تمامی قسمت قهوه ای رنگ سینه درون دهان کودک قرار بگیرد و لب های نوزاد در قسمت بالا به سمت داخل و لب های پایین تو به سمت بیرون قرار گرفته باشد ومادر 4انگشت خود را زیر سینه قرار دهد و دقت کند صورت مادر و صورت کودک روبروی هم قرار داشته باشد.

شیر دادن از هر دو سینه:

اکثر نوزادان عادت به خوردن شیر فقط از یک سینه مادر را دارند اگر مادر سینه مخالف را به نوزاد بدهد کودک از مکیدن آن سرباز میزند بهترین روش شیردادن این است که مادر ازهر دو سینه خود برای شیر دهی نوزادش استفاده کند یک بار از سینه راست و بار دیگر از سینه چپ به او شیر بدهد این مادر است که عادت کودک را برای او تنظیم میکند.

آیا استرس و عصبانیت میتواند روی شیر مادر تاثیر گذار باشد؟

استرس و عصبانیت تنها دلیل برای کم شدن شیر مادر نیست اما لازم است مادر زمانی که به نوزاد شیر میدهد از نظر روحی کاملا در شرایط مساعدی قرار بگیرد و حتما از نظر روحی و عاطفی از سمت پدر خانواده حمایت شود عدم اضطراب و استرس در زمان شیر دهی برای مادر بسیار حائز اهمیت واقع شده است.

نحوه تغذیه نوزادان با شیر مادر برای مادرانی که ترک سینه دارند چگونه است:

در بسیاری از مادران زمانی که به شیر دهی شروع میکنند در قسمت نوک سینه آنها ترک خوردگی به وجود می آید و شیر دهی کمی با مشکل برخورد میکند نحوه صحیح شیر دهی در این موقعیت این است که مادر ابتدا دور سینه خود را با چربی خود شیر آغشته نماید لازم به ذکر است مادرانی که نوک سینه آنها فرو رفته است و به سمت داخل می باشد باید برای شیر دادن به نوزاد خود از سر شیشه استفاده کنند.

اندازه سینه مادر و ارتباط آن با تغذیه نوزادان با شیر مادر:

این باور که هر چقدر سینه بزرگ تر باشد شیر بیشتری دارد و نوزاد تغذیه بهتری میکند کاملا اشتباه است وکوچکی و بزرگی سینه هیچ ارتباطی باوزن گرفتن نوزاد نخواهد داشت ممکن است سینه یک مادر کوچک باشد اما نوزاد او کاملا سیر شود وتغذیه کامل دارد و وزن خووبی میگیرد اگر یک مادر شاغل باشد و تمام روز نزد نوزاد خود نباشد میتواند شیرخود را بدوشد و در یخچال بگذارذ تا در صورت نیاز با قاشق یا شیشه شیر آن را به نوزاد بدهند.

به چه دلیلی نوزادان در عرض چند روز شیر مادر را نمیخورند؟

  • ممکن است مادر تغییر رژیم غذایی داشته باشد که طعم شیر او را تغییر داده به همین دلیل نوزاد شیر را نمیخورد.
  • دندان در آوردن نوزاد که باعث حساس شدن لثه های نوزاد میشود.
  • اضطراب داشتن مادر که به نوزاد نیز منتقل میشود میتواند باعث عدم شیر خوردن شود.
  • ممکن است مادر در شیر دهی نوزاد خود تغییراتی را ایجاد کرده باشد.
  • وارد شدن اسید لاکتیک به درون شیر مادر با ورزشهای سنگین که تلخی شیر را به همراه دارد.
  • وحشت کودک از صدای بلند شما موقع گاز گرفتن نوک سینه

تغذیه نوزادان با شیر مادر چه فایده هایی دارد؟

شیر مادر یک تغذیه عالی برای نوزادان میباشد و شامل انواع ویتامین ها و پروتئین ها و چربی میباشد به طور کلی هر چیزی را که بدن کودک به آن نیاز دارد درشیر مادر برایش موجود است شیر مادر میتواند از کودک در برابر ویروس و باکتری محافظت کند زیرا یکی از محتویات اصلی شیر مادر وجود آنتی بادی در آن است و کودک را از آلرژی مصون میدارد تغذیه نوزادان با شیر مادر باعث میشود که آنها کمتر به عفونت های گوش مبتلا شوند از دیگر فواید تغدیه نوزادان با شیر مادر این است که نوزاد با تماس جسمی و پوستی که با بدن مادر برقرار میکند یه حس امنیت و آرامش و یک پیوند عاطفی بین آنها برقرار میشود باعث میشود در آینده از اختلالات روانی کودک جلوگیری کند.

از دیگر فواید شیر مادر برای نوزاد مبتوان به سلامت دندان کودک اشاره کرد کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند دندان های سالمتر و فک قوی تری خواهند داشت .شیر مادر میتواند روی هوش نوزاد اثر مثبت داشته باشد و هوش او را زیادتر کند.

چه مواردی مانع از شیر دادن مادر به نوزاد میشود؟

بروز بعضی مسائل مانع از تغذیه نوزادان با شیر مادر میشود و این در صورتی است که یک مادر به بیماری های عفونی مبتلا شده باشد که این عفونت را میتواند از طریق شیر به نوزاد خود منتقل کند و این عامل میتواند برای نوزاد خطرناک باشد بنابراین توصیه میشود اگر یک مادر به بیماری هایی از قبیل سل،عفونت های شدید پستان مبتلا باشد نباید به نوزاد خود شیر دهد. اما اگر بیماری مانند سرماخوردگی داشته باشد چون با دارو قابل درمان است شیر دادن او به نوزادش بلامانع میباشد لازم به ذکر است بدانید مادرانی که از نظرروحی دچار مشکل هستند و دارای افسردگی هاس حاد می باشند به نوزاد خود هرگز شیر ندهند زیرا این عارضه ها میتواند روی نوزاد آنها تاثیر گذار باشد.

توصیه های و مراقبت ها در حین شیر دادن :

در بالا در مورد تغذیه نوزادان با شیر مادر و راه های درست شیر دادن را برای شما توضیح دادیم حال در زیر توصیه ها و مراقبت های در حین شیر دادن به نوزاد را برای شما شرح داده ایم امید است برای شما مادران موثر واقع شود .

  • مادرانی که دارای سینه بزرگ هستند باید مراقب راه تنفسی نوزاد خود باشند.
  • مادر باید به برآمدگی و بیرون بودن نوک سینه خود توجه داشته باشد اگر نوک سینه داخل باشد کودک را با مشکل مواجه میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 2 =

فهرست