تماس
021-66582923

نکات مهم در تغذیه نوزاد با شیر مادر

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
نقش شیر مادر در رشد کودک

تغذیه نوزاد با شیر مادر : امروزه ممکن است مادرانی وجود داشته باشند که به دلایل مختلف نظیر به هم خوردن وزن و افتادگی هیکل و تغییر شکل پیدا کردن فرم بدن و از دست دادن برخی ویتامین ها همچنین کلسیم ها و یا به هر دلیل دیگری حاضر به شیر دادن به صورت طبیعی به نوزادان خود نباشند.

اما باید بدانند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند خیلی از ویتامین‌ها را دریافت کرده و از سلامتی بیشتری برخوردار هستند و از نظر عاطفی نیز ارتباط بیشتری با مادر برقرار خواهند کرد. اما باید بدانیم سلامت و تغذیه کودکان به خصوص نوزادان تازه متولد شده بسیار برای خانواده هایشان مورد اهمیت است. در این مقاله بخش نوزادان آتیه پرستاران سلامت می خواهیم راجعب نکات کلیدی تعذیه نوزاد با شیر مادر را برای شما شرح دهیم . با ما همراه شوید.

نکات کلیدی و مهم در ارتباط با تغذیه نوزاد با شیر مادر :

مادران چه کم تجربه و چه با تجربه می خواهند به بهترین صورت ممکن از نوزادان خود مراقبت کنند و اطلاعات مفیدی نیز در این زمینه مهم دراختیار داشته باشند . پس این تحقیق می تواند شما را در این رابطه راهنمایی کند . در ضمن توصیه می شود افرادی که به عنوان پرستار کودک در منزل به مراقبت از کودکان و نوزادان می پردازند مطالب زیر را مطالعه نمایند.

باید اول از همه با تولد کودک او را زیر نظر یک پزشک مشاوره قرار دهید و از تجربیات دیگران که اطلاعاتی درباره صحت و درستی آن ندارید خیلی تکیه نکنید. نوزادان به جز شیر مادر نیازی به هیچ غذای کمک تغذیه ندارند پس باید به اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر پی ببرید که هم آب است و هم غذای مورد نیاز برای کودک .

یکی از دلایل مهم تغذیه نوزاد با شیر مادر این است که کودک را از خیلی از بیماری ها حفظ می کند. همچنین انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم که تا شش ماه اول کودکان احتیاج دارند را به تنهایی تامین می‌کند. همچنین شیر مادر باعث کولیک و نفخ کودکان نیز نمی‌شود و کودکانی که از شیر خشک مصرف می‌کنند بیشتر به نفخ دچار می‌شوند. زیرا پروتئین هایی ممکن است در شیر وجود داشته باشد که کودک نسبت به آن حساس باشد.

از نظر عوامل عاطفی و احساسی نیز کودکان که از شیر مادر تغذیه می‌کنند رابطه عاطفی بیشتری برقرار می‌کنند به دلیل آغوش و بوی مادر زیرا ارتباط فیزیکی و جسمی با مادر برقرار می‌شود.

روش صحیح شیر دادن به کودکان که مادران باید در نظر بگیرند:

وقتی کودک به دنیا می‌آید مادر باید سینه خود را در همان ساعت اولیه به کودک بدهد. در بعضی از مادران به دلیل ترشح هورمون هایی شیر خشک می‌شود اما همان مقدار اولیه نیز برای کودک واجب و مفید است. بعضی از مادران زمانِ مصرف شیر کودک را نمی دانند. باید به این نکته توجه کنند زمانی کودک خوب شیر می خورد که ادرار نیز در طول روز شش یا هفت بار انجام شود.

اما مادران در مرتبه های اول ممکن است با مشکل ترک سینه مواجه شوند که هم خودشان اذیت می‌شوند و هم کودک خوب شیرنمیخورد. این مشکل در مادران کم تجربه بیشتر به چشم می‌خورد اما باید بداند که هاله قهوه ای رنگ نوک سینه باید به طور کامل در دهان نوزاد قرار داده شود. لب های کودک باید طوری روی سینه قرار گرفته باشد که لب پایین به سمت بیرون و لب بالایی آن به داخل رفته باشد و صدای مکیدن شیر توسط نوزاد شنیده نشود.

دست های مادر باید طوری قرار گرفته شود که چهار انگشت آن در زیر سینه و انگشت شست آن در بالای سینه راه نفس کودک را از بینی باز کند این مشکل و خطر وجود دارد که سینه روی بینی کودک بیفتد و مادر متوجه مشکل نشود و کودک خفه شود. پس باید انگشت شست در بالای سینه راه بینی کودک را باز نگه دارد و در تمام مدت شیردهی، مادر باید کودک را نگاه کند که این نکته بسیار قابل اهمیت است هم از لحاظ عاطفی و هم از نظر مراقبتی .

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی خواص شیر سویا برای نوزادان را حتما مطالعه نمایید ))

کودک خود را به یک سینه جهت شیرخوردن عادت ندهید:

برخی مادران شاید متوجه باشند که کودک فقط از یک سینه شیر می‌خورد و وقتی می خواهند به کودک از سینه مقابل شیر دهند کودک خودداری می کند که این مشکل یا علت را می توان تفاوت در نوک سینه مادران یا اینکه مادران روش صحیح را آموزش ندیدند.

طبق نظریه کارشناسان بخش کودکان در مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت ، بهتر است مادر در طی هر بار شیر دادن از یک سینه استفاده کند و دفعه بعد از سینه مقابل. مادران به علت راحتی و چپ دست یا راست دست بودن خود نباید کودک را به یک سینه عادت دهند زیرا ممکن است به علت تحریک نشدن غدد شیری، آن سینه شیرش خشک شود.

وقتی مادران می خواهند به کودک شیر دهند اگر دقت کنند متوجه خواهند شد که در ابتدا یک مایع آبکی خارج می‌شود که آن نقش آب را برای کودک ایفا می‌کند و تشنگی او را رفع می‌کند و در آخر، شیر چرب و غلیظ می شود که سرشار از کلسیم و کالری است. برخی مادران قسمت آبکی را گرفته و بعد از آن به کودک شیر می‌دهند که روش غلطی است.

برخی علت کم شدن شیر در مادران:

یک عامل بسیار مهم که در میزان شیر مادران تاثیر دارد اضطراب است. هرگونه تنش و نگرانی باید از مادر دور باشد که این عامل تنها باعث سرکوب شدن شیر مادر نمی شود بلکه امکان انتقال آن به کودک نیز وجود دارد زیرا محیط نا مناسبی برای شیردهی به کودک ایجاد می شود.

آرامش و روحیه مناسب و شاد برای مادر مهم است تا بتواند آنگونه که باید کودک خود را شیر دهد. یکی از بیماری هایی که در مادرانی که زایمان کرده اند شایع است افسردگی بعد از زایمان می باشد که تاثیر بدی برای روحیه و رشد کودک دارد و حتما باید در این زمینه به پزشک مراجعه شود.

مادرانی که شیر می دهند باید خودشان اول تغذیه مناسبی داشته باشند. مادرانی که تغذیه مناسبی نداشته باشند و از شیر و کلسیم استفاده نکنند نمی توانند میزان مناسب به کودک شیر دهند. همچنین تغذیه در دوران بارداری نیز مهم و پراهمیت است.

مشکلات اولیه در شیردهی:

ترک سینه یک مشکل شایع در دوران شیردهی به خصوص در مادرانی که اولین بار حس مادر بودن را تجربه می کنند که ترک سینه در هفته اول تا دوم ممکن است پیش بیاید. مادر می‌تواند از شیری که به کودک می دهد اول نوک سینه خود را تر کند و از چربی شیر برای جلوگیری ترک سینه خود استفاده کند.

مادرانی که نوک سینه ایی دارند که به سمت داخل فرو رفته می باشد قبل از شیر دادن به کودک از گیره سینه استفاده کنند یا شیردوش تا نوک سینه بیرون آید و بعد به کودک شیر دهند یا حتی می توانند ۱۰ دقیقه قبل از شیردهی به روش صحیح نوک سینه را ماساژ دهند که هم باعث تحریک شدن غدد شیری می‌شود و همین که سینه آماده شیردهی می‌شود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی زمان گرفتن کودک از شیر مادر را حتما مطالعه نمایید ))

تعداد غدد شیردهی و تاثیر آن در میزان شیردهی

تعداد غدد شیردهی و تاثیر آن در میزان شیردهی :

در هرسینه به طور معمول ۱۵ تا ۲۰ غدد شیری وجود دارد که در بعضی از مادران ممکن است سایز سینه متفاوت باشد و میزان این تفاوت در سایز سینه ها در میزان شیردهی تاثیری ندارد. مادرانی که به علت شاغل بودن نمی‌توانند ساعتی را که باید در کنار کودک باشند و به او شیر دهند، میتوانند با استفاده از شیردوش شیر خود را از قبل آماده کنند و در اختیار مراقب یا پرستار کودک در منزل قرار دهند تا به کودک شما بدهد. در این زمینه باید توجه داشته باشید که شیر مادر ۵ تا ۶ ساعت میتواند در دمای اتاق نگهداری شود و در یخچال تا دو روز و در جای یخی ۳هفته و در فریزر سه ماه.

تغییر ذائقه کودک و سرباز زدن کودک از شیر خوردن:

  • مادر اگر غذایی یا ادویه استفاده کند که باعث تغییر طعم شیر شود ممکن است کودک تا چند روز از شیر مادر استفاده نکند در این زمینه می‌توان به سیر، پیاز و… اشاره کرد. اما برای افزایش و خوش طعم شدن شیر به گشنیز ،جعفری یا حتی قطره‌ شیر افزار می‌توان اشاره کرد.
  • از دیگر مواردی که نوزاد از شیر خوردن سر باز می زند این است که کودک از یک بیماری رنج ببرد یا در دوران درآوردن دندان باشد و شیر خوردن باعث آزار او شود.
  • مادر نگرانی و آرامش روحی کافی نداشته باشد و کودک هم تحت تاثیر مادر قرار گیرد.
  • مادرانی که ورزش سنگین انجام می‌دهند بعد از فعالیت‌های زیاد باعث ورود لاکتیک اسید در شیر شده و مزه شیر را تلخ می‌کند.
  • کودکان نوک سینه را با لثه فشار دهند و واکنش نامناسبی از مادر ببینند و دیگر میلی برای شیر خوردن نداشته باشند
  • کودک سرما بخورد و مزه شیر احساس نکند یا عفونت های گلو باعث شده باشد که شیر خوردن را برای چند روز کنار بگذارند.

برنامه منظمی را برای شیردادن به کودک داشته باشید:

باید مادران بدانند که کودک باید پی در پی سیر باشد و سینه ها نباید پر از شیر باشد و باید خالی شوند و هیچ ساعت خاصی را برای شیر دادن به کودک در نظر نگیرید زیرا همه کودکان مثل هم نیستند برخی زودتر از ۲ ساعت و برخی زمان طولانی تری به شیر احتیاج پیدا می‌کنند.

اگر کودک روش طبیعی را داشته باشد و در وزن گیری مشکل نداشته باشد می توانید بعد از بیست دقیقه شیر دادن سینه را از دهان او خارج و عمل شیردادن را خاتمه دهید. اما کودکانی وجود دارند بعد از چند دقیقه مکیدن سینه به خواب می‌روند در صورتی که هنوز سیر نشده اند، که توصیه می‌شود با جابجا کردن سینه، گرفتن آروغ و نفخ شکم و تعویض پوشاک بچه، مانع از خواب اوشوید و کودک را حتماً سیر نگه دارید. در نتیجه نباید هنگامی که کودک خواب آلود است به او شیر دهید در زمان گرسنگی باید عمل شیردهی انجام شود.

هرگونه مشکل نظیر ترک نوک سینه و بیش از اندازه بزرگ بودن نبایدایجاد مشکل در شیردهی کند. حتما تمام موارد رعایت شود تا مادر به طور کامل و با خیال آسوده و مهربانی به کودک شیر دهد.

شیر مادر غذای مفید و سالمی تا شش ماه اول برای کودک است و از پایان شش ماهگی می تواند از کمک غذا (سرلاک ) برای کودک استفاده کنند.

امروزه ممکن است مادرانی وجود داشته باشند که به دلایل مختلف نظیر به هم خوردن وزن و افتادگی هیکل و تغییر شکل پیدا کردن فرم بدن و یا به هر دلیل دیگری حاضر به شیر دادن به صورت طبیعی به نوزادان خود نباشند. اما باید بدانند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند خیلی از ویتامین‌ها را دریافت کرده و از سلامتی بیشتری برخوردار هستند و از نظر عاطفی نیز ارتباط بیشتری با مادر برقرار خواهند کرد. اما باید بدانیم سلامت و تغذیه کودکان به خصوص نوزادان تازه متولد شده بسیار برای خانواده هایشان مورد اهمیت است.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده + چهارده =

فهرست