تماس
021-66582923

تغییرات پوست در سالمندی و راه های پیشگیری از بیماری پوستی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
تغییرات پوست در سالمندی و راه های پیشگیری از بیماری پوستی

با افزایش سن پوست انسان دچار تغییراتی می شود که این تغییرات به مراتب به عواملی بستگی دارد که مهم ترین آن اصول تغدیه است. سالمندان باید مراقب تغذیه خود باشند چرا که تغذیه تاثیر زیادی روی پوست دارد. ما در این مبحث با کمک کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت می خواهیم در مورد مبحث تغییرات پوست در سالمندی ، برای شما عزیزان توضیحات کاملی را درج نماییم پس با ما همراه باشید .

تغییرات پوست در سالمندی به چند عامل بستگی دارد:

  • عوامل محیطی وآب و هوایی
  • اصول و تغذیه صحیح
  • حفظ نگهداری از پوست

برای مثال اگر سالمندان علاوه بر رعایت نکردن مواردی که در بالا گفته شد مدام و همیشه هم از سیگار و دخانیات استفاده کند و در مقابل نور خورشید قرار بگیرد به شدت پوست شان آسیب پذیر می شود این رعایت نکردن ها حسابی تغییرات جدی روی پوست ایجاد میکند .

بزرگترین تغییرات پوست در سالمندی به چند دسته تقسیم می شود

  • به وجود آمدن چین و چروک ها و همچنین ایجاد خط روی پیشانی و خط لبخند و خط اخم روی پوست
  • وجود لکه های قهوه‌ای رنگ روی پوست
  • آویزان و شل شدن پوست
  • کبودی شدن پوست

علت تغییر شکل ظاهری پوست سالمندان از چیست ؟

سالمندان عزیز با مصرف رژیم غذایی صحیح تا حدی می‌توانند جلوی تغییرات غیرعادی پوست خود را بگیرند این تغییرات غیرعادی به وجود آمده مشکلاتی را در پی خواهد داشت که با مراجعه به پزشک معالج می‌تواند تا حدی جلوی مشکلات غیر عادی را بگیرند .

چین و چروک های به وجود آمده روی پوست سالمندان:

به وجود آمدن چین و چروک و خط و خطوط بروی صورت جزء امری طبیعی در روند پیری است . یعنی همه سالمندان با این چروک های روی پوست مواجه می‌شود این چروک ها کاملاً عادی هستند و جای هیچ گونه نگرانی نیست .

تغییر رنگ به وجود آمده در پوست سالمندان:

با تغییرات به وجود آمده روی پوست سالمندان و وجود لکه های قهوه ای و لکه های کبودی و زخم ها جز امر طبیعی در روند پیری نیستند البته که جای نگرانی دارد و باید حتما درمان بشود .

نگهداری از پوست سالمندان:

یکی از اساسی ترین موارد نگهداری از سالمند ، محافظت از پوست آنها در برابر عوامل تخریب پوست می باشد . در زیر اشاره ای کوتاه به این موارد داشته ایم .

  • سالمندان خود را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهند.
  • از مصرف دخانیات اجتناب کنند.
  • به اصول تغذیه پایبند باشند.

برای پیشگیری از مشکلات یا تغییرات پوست در سالمندی چه راهکارهایی را باید انجام دهیم:

۱) با وجود عارضه های پوستی آنها را به حال خود رها نکنید و درمان را شروع کنیم .
۲) در حفظ و نگهداری از پوست دقت و لطافت کافی را داشته باشیم و با پوست به صورت خشن رفتار نکنید .
۳) پایبند به اصول تغذیه صحیح باشید .
۴) پوست خود را آبرسانی و یا مرطوب کنید .
۵) همیشه لباس مناسب بپوشید . واز پوشیدن لباس تنگ جلوگیری کنید ..

مرطوب کردن پوست برای سالمندان چه اهمیت دارد؟

چرا که با روند پیری پوست دیگر حالت ارتجاعی ندارد و همچنین با کهولت سن پوست سالمندان به خشکی گرایش پیدا می‌کند و این خشکی اگر درمان نشود به دنبال خود خارش شدید، ایجاد جوش های ریز هم دارد . پس سالمندان عزیز آب به اندازه کافی مصرف کنید تا از مشکلات پیش بینی شده در امان باشید .

استفاده از مرطوب کننده ها بر روی پوست سالمندان کمک می کند که دیگر پوست سالمند دچار خارش و کم‌آبی نشود اما بهترین زمان استفاده از این مرطوب کننده ها زمانی است که از حمام خارج می شوید چون پوست بدن در این زمان کاملا خشک خشک نشده و کمی رطوبت دارد. سالمندان دقت داشته باشید هیچ گاه پوست صورت و بدن خود را سفت و محکم خشک نکنید .

تاثیرات رژیم غذایی درست بر روی پوست سالمندان:

استفاده از میوه ها سبزیجات آبرسان طبیعی برای پوست سالمندان به حساب می‌آید. اگر رژیم غذایی صحیح را رعایت نکنید و از فست فودها و غذاهای آماده استفاده کنید پوستتان روز به روز بدتر می‌شود و دیگر شفافیت ندارد ولی در عوض اگر از سبزیجات و میوه جات به اندازه کافی استفاده کنید خواهید دید که چه پوست شفاف و روشنی دارید و این حس بسیار لذت بخش است . در ضمن افرادی که خدمات پرستاری در خانه به سالمندان ارائه می دهند حتما باید نگاه ویژه ای به تغذیه سالمندان داشته باشند .

انتخاب لباس در جلوگیری از تغییرات پوستی در سالمندان

سالمندان دقت داشته باشید لباس هایی که انتخاب می کنید باید تمام بدن شما را بپوشاند با پوشیدن این لباس از ورود اشعه ماورا بنفش به پوست خود جلوگیری می‌کنیم این موضوع تاثیر زیادی روی تغییر رنگ پوست دارد و همین طور است که از بروز لکه های پوستی جلوگیری می کند و یا حتی اگر به گردش و کوه وجنگل می روید حتماً از کلاه های لبه دار بزرگ استفاده کنید و سعی کنید از لباسهای گشاد و نخی بپوشید تا هم حس بهتری به شما بدهد و هم کمتر دچار گرما ی زیاد بشوید .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله علت خارش پوست در سالمندان و راه های درمان آن را حتما مطالعه نمایید ))

وجود بیماری های زمینه ای باعث ایجاد تغییرات پوستی در سالمندان می شود

با توجه به عملکرد ضعیف دستگاه های داخلی بدن سالمندان ،این دستگاه ها یکی پس از دیگری دچار عارضه ای میشود ، به همین دلیل است که با کهولت سن بدن سالمند به بیماری‌های کلیوی ریوی قلبی عروقی و دیابت و غیره مبتلا می‌شود ، بنابراین عوارض پوستی ناشی از این بیماری ها امری طبیعی وعادی در روند پیری ندارد وباید تحت معالجه قرار بگیرند
برای مثال :

  • مشکلات کبدی باعث می شود که روی پوست سالمند لکه های سفید و قهوه ای به صورت ریز و درشت ایجاد شود
  • همینطور مشکلات کلیوی باعث می‌شود که فرد سالمند روی پوست خود احساس خارش شدید داشته باشد
  • همینطور مشکلات قلبی ریوی باعث می شود که روی پوست لکه های کبودی ظاهر شود همه مشکلات به وجود آمده با رعایت رژیم غذایی درست و تحت درمان پزشک، معالجه خواهد شد و تا حدی قابل جبران خواهد بود ما می توانیم با مراجعه به پزشک جلوی پیشرفت این بیماری ها را بگیریم .

پیشگیری از تغییرات پوست در سالمندی :

  • حتماً از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید ،هرچقدر پی دی اف کرم های ضدآفتاب بیشتر باشد با نور خورشید بیشتر از پوست شما محافظت خواهد کرد .
  • هنگام بیرون رفتن از منزل از کلاه های حصیری با لبه های بزرگ استفاده کنید چون بسیار سبک و راحت هستند .
  • همیشه برای محافظت از پوست خود به صورت سالانه با پزشک معالج ملاقات داشته باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست + 13 =

فهرست