تماس
021-66582923
تغییر اشتها در بارداری

راه های از بین بردن تغییر اشتها در بارداری

توجه به تغییرات اشتها خصوصا کاهش آن در دوره بارداری امری ضروری است زیرا در صورت ادامه دار بودن کاهش اشتها ،خطرات جدی جنین و مادر باردار را تهدید می‌کند در این جا می‌خواهیم علل موثر بر تغییر اشتها در بارداری را بررسی کنیم و ببینیم چه عواملی باعث کاهش اشتها در زنان باردار می‌شود و این تغییر اشتها در بارداری با چه عوارضی همراه است و آیا نیاز به مراجعه به پزشک هست یا خیر .

علل موثر بر تغییر اشتها در بارداری چیست؟

در دوران بارداری به دلیل تغییرات خاص بدن زنان ،در هر دوره و بازه زمانی از بارداری می تواند علل متعددی بر کاهش اشتها یا در برخی موارد افزایش اشتها تأثیر گذار باشد .

▪︎تغییرات هورمونی :

در ابتدای بارداری و تا اواخر ماه سوم به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده ، بدن زن باردار با برخی مواد سازگاری نشان نمی‌دهد و در این بازه زمانی عده ای از زنان ویار دارند و مدام حالت تهوع و استفراغ به آنها دست می دهد در نتیجه تمایلی به صرف مجدد غذا ندارند .

▪︎بزرگ شدن رحم و فشار آوردن به معده :

بعد از سه ماهگی و تا آخر ماه ششم به دلیل رشد جنین و بزرگ شدن رحم ، به معده فشار می‌آید و مادر باردار نمی تواند مقدار زیادی غذا را وارد معده نماید و گاهی ترجیح می‌دهد چیزی نخورد که این با کاهش اشتها همراه است و البته باید یادآور شد که در این سه ماه جنین نیاز شدید به تغذیه از بدن مادر دارد و هر نوع کمبودی ، هم بر رشد جنین و هم بر مادر آسیب می رساند.

▪︎بزرگی جنین :

در ماه های آخر نیز بزرگی جنین و رحم فضای زیادی از شکم را پر میکند و مادر نمی تواند و علاقه به خوردن غذا نشان نمی‌دهد زیرا هضم غذا نیز در این دوره به سختی صورت می گیرد .

▪︎بروز افسردگی در بارداری :

یکی از عوامل اثرگذار در کاهش اشتها وجود اضطراب و استرس و افسردگی است که همه این ها می توانند به دلایل ایجاد تغییرات جسمی و بیوشیمیایی بدن مادر باردار باشد به طوری که در این دوره فرد نسبت به مواد سالم بی اشتهایی نشان می دهد اما نسبت به غذاهای ناسالم و فست فودی شدیداً افزایش اشتها دارد و به همین دلیل مواد مغذی مانند اسید فولیک و اسیدهای چرب دیگر و آهن و روی به جنین نمی رسد و مانع رشد او می شود .

تغییر اشتها در بارداری تا چه حد جدی است و چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که اشاره شد کمبود مواد مغذی باعث اختلال در رشد جنین و هوش او می شود و برای مادر نیز خطراتی به همراه دارد در صورت طولانی شدن بی اشتهایی حتماً باید به پزشک مراجعه نمود و همچنین می توان از روشهای طب سنتی و خانگی نیز بهره برد و اشتهای مادر را بالا آورد . اگر به عنوان مراقب و یا پرستار زن باردار وظیفه ی مراقبت و نگهداری از مادر و کودک را برعهده دارید حتما موارد زیر را برای مادر انجام دهید تا او دچار کاهش اشتها نشود . در زیر به این موارد اشاره شده است.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی برنامه ریزی غذایی در دوران بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

چگونه میتوان تغییر اشتها در بارداری (کاهش اشتها )را جبران نمود؟

۱)_خوردن غذا در فواصل نزدیک به هم  با حجم بسیار کم و البته مغذی مانند مواد کلسیم دار ، پروتئینی و مواد حاوی امگا ۳ و فیبر .

۲)_نوشیدن مایعات برای زن باردار از اهمیت بالایی برخوردار است و برای رفع تهوع می توان از چای زنجبیل و لیمو ناد استفاده کرد .

۳)_شناخت نیازهای جنین و بدن خود در دوره بارداری ضروری است و کمک می کند تا فرد مواد مغذی و کم حجم را به عنوان میان وعده استفاده نماید و غذاهای حاوی  فیبر ،کلسیم ، انواع ویتامین ها ، فولیک اسید و غیره .

۴)_متنوع کردن غذاها و تزئین آنها باعث تحریک اشتها می‌شود به عنوان مثال یک روز از کلم استفاده کنید روز بعد از اسفناج و همینطور سبزیجات و میوه‌های تازه نیز بسیار مغذی و پرفایده هستند .

۵)_غذاها را خنک مصرف کنید زیرا غذاهای داغ بوی بیشتری دارند و بر روی تغییر اشتها در بارداری بسیار تاثیر گذارند .

۶)_انجام حرکات ورزشی و تحرک داشتن در دوره بارداری میتواند کاهش اشتها را جبران کرد و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد .

۷)_استفاده از ویتامین ها و مکمل ها با مشورت پزشک نیز می توانند باعث افزایش اشتها شوند .

۸)_جهت جلوگیری از تغییر اشتها در بارداری بهتر است در این دوره از خوردن غذاهای چرب ، فست فودی و پر ادویه پرهیز نمایید و به جای آن از غذاهای آبکی مانند سوپ بیشتر استفاده نمایید .

۹)_جلوگیری از بروز افسردگی و در صورت ابتلا و مشاهده علائم افسردگی حتماً باید به روانشناس مراجعه کنید .

۱۰)_حذف داروهایی که باعث کاهش اشتها می شوند با مشورت و نظر پزشک

۱۱)_درمان برخی بیماری ها که باعث ایجاد تغییر اشتها در بارداری شده است.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی درمان خانگی یبوست در دوران بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

معرفی مواد غذایی با کیفیت برای جبران تغییر اشتها در بارداری

_کره بادام زمینی

_انواع میوه ها و سبزیجات

_انواع غلات خصوصاً سبوس دار

_کلم بروکلی

_انواع مواد کلسیم دار

_پروتئین های کم چرب

_اسفناج

_مواد حاوی فیبر مانند موز

_ماهی و مواد سرشار از امگا ۳

افزایش اشتها در بارداری

تغییر اشتها در بارداری گاه به شکل افزایش اشتها است؛ خصوصاً در ماه های اول بارداری افرادی که تهوع و استفراغ ندارند تمایل به خوردن غذا در آن ها بیشتر دیده می‌شود که در حد متوسط مشکلی به وجود نمی آورد اما در صورت استفاده از مواد قندی و نشاسته‌ای و چربی‌های زیاد ممکن است مشکلاتی از قبیل دیابت دوران بارداری و یا موارد دیگر پیش آید و همچنین اضافه وزن بیش از حد نیز در این دوره برای جنین خطر آفرین خواهد بود.

از آنجا که تغییر اشتها در بارداری خصوصاً کاهش اشتها ، با خطرات جدی برای جنین همراه است لذا توجه به تغذیه در دوران بارداری بسیار ضروری است و در صورت نیاز باید با متخصص تغذیه مشورت کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هشت − 8 =

فهرست