تماس
021-66582923
تقویت اعصاب سالمندان در منزل

راه های تقویت اعصاب سالمندان در منزل

ضعف اعصاب یکی از بزرگ‌ترین مخاطرات جوامع بشری این قرن است که می تواند علل و عوامل متفاوتی باعث بروز این ضعف در سیستم عصبی شده باشد و متأسفانه در سنین مختلف نیز نمایان شده ؛کوچک و بزرگ ، خردسال و سالمند ، هر یک به نوعی با این مشکل دست به گریبانند .

هدف از تهیه و تنظیم این مقاله که توسط تیم پرستاری و مراقبت های خانگی آتیه پرستاران سلامت جمع آوری شده، کمک به خود سالمندان و همچنین افرادی که خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان ارائه می دهند ، می باشد. ما در ادامه به راه های درمان خانگی تقویت اعصاب در سالمندان می پردازیم امیدواریم که مراقبین سالمند با انجام این موارد برای سالمندان ، بتوانند کمک به تقویت اعصاب این عزیزان کنند.

آشنایی با پدیده ضعف اعصاب

یک نوع بیماری و اختلال در بدن است که در آن فرد احساس ضعف شدید در جسم و روح خود دارد و نمی تواند فعالیت های خود را درست انجام دهد و در عضلات احساس درد و شلی دارد که مهمترین علت آن فرسوده شدن عصب به دلیل تخلیه سلول عصبی از ذخیره های مواد غذایی است ؛که علل متفاوت دارد و در سالمندان بیشتر دیده می‌شود و نیاز به تقویت اعصاب سالمندان شدیداً احساس می شود .

علائم وجود ضعف اعصاب

  • احساس جسمی و ذهنی ناخوشایند
  • سردردهای همراه با تنش عصبی
  • بی‌ثباتی عمومی
  • بدخوابی در ساعات اولیه و میانی شب
  • در برخی موارد پرخوابی بیش از حد
  • افسردگی
  • استرس و اضطراب شدید

در شرایط مزمن :

  • ناتوانی جسمی
  • عدم تمرکز و دقت ناتوانی در انجام امور شغلی
  • اختلال در برقراری روابط اجتماعی
  • بروز مشکلات جدی جنسی و زناشویی

علت ضعف اعصاب و اهمیت تقویت اعصاب سالمندان   افزایش سن و در پی آن بیشتر شدن تنش های روحی و جسمی فرد سالمند از یک سو و از سوی دیگر مشکلات روحی در پی از دست دادن عزیزان در سال های اخیر و دوری از فرزندان و احساس نزدیک بودن مرگ ، در برخی از سالمندان باعث تشدید ضعف اعصاب می شود .

از این رو تقویت اعصاب سالمندان می‌تواند از بروز بیماری‌های جدی تر روحی و جسمی در این عزیزان جلوگیری نماید و شخص سال های باقی مانده از عمر خود را با آرامش بیشتری سپری نماید .

عواقب جدی نگرفتن تقویت اعصاب سالمندان

قابل توجه سالمندان مخصوصا مراقبین و پرستاران در منزل که وظیفه ی مراقبت و نگهداری از سالمندان را برعهده دارند اگر در مورد مشکلات روحی و ضعف اعصاب سالمندان اقدام اساسی صورت نگیرد و به فکر تقویت اعصاب سالمندان خود نباشیم با عوارض شدید ضعف اعصاب روبرو خواهیم شد که در زیر به آنها اشاره می شود .

بروز افسردگی شدید

بنا بر نظریه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت که در بخش مراقبت های پرستاری از سالمندان در منزل فعالیت می کنند یکی از عوارض اعصاب ضعیف بروز افسردگی است که با علائم متعددی همراه است علائمی از قبیل : کم‌حرفی ، گوشه‌گیری ، بی‌نظمی،بی روحیه و بی انگیزه بودن و در شرایط شدید فکر به خودکشی و این مورد آخر بیشتر در کسانی دیده می‌شود که به اهداف خود نرسیده اند و یا عزیزان خود را از دست داده و امیدی ندارند و یا در موارد شغلی و اجتماعی با شکست روبرو شده اند .

بروز آلزایمر :

فراموشی در سنین سالمندی نیز از عوارض ضعف اعصاب است و کم‌کم شخص موارد جزئی را فراموش می کند و با شدت یافتن بیماری و بالا رفتن سن مسائل کلی نیز به دست فراموشی سپرده خواهد شد و کار به جایی خواهد رسید که فرد بر روی ادرار و مدفوع خود کنترل نخواهد داشت و در آخرین مراحل در شخص انجام کارهای غیر ارادی مانند تنفس ، در بدن به دشواری صورت می گیرد و منجر به مرگ می شود .

بروز پارکینسون :

آسیب جدی به بخشی از مغز و افزایش زعفران استاد می‌تواند با بیماری پارکینسون در سالمندان بروز کند علائم این بیماری عبارتند از :رعشه و لرزش اندام ها ، منقبض شدن عضلات و خشکی آنها ، خمیدگی مفصل‌ها ، کندی حرکات ، بروز تیک های عصبی و حرکات غیر ارادی بدن ، تغییر در نحوه تکلم و حرف زدن ، عدم تمرکز حواس ، در اینجا باید افزود که این بیماری درمان قطعی ندارد و فقط می توان سرعت پیشرفت بیماری را کنترل کرد .

بی نظمی در خواب و استراحت :

کیفیت خواب شخص سالمند به دلیل داشتن ضعف اعصاب مناسب نخواهد بود که خود می تواند باعث بروز مشکلات دیگر شود .

درمان و لزوم تقویت اعصاب سالمندان

با گذشت زمان و شدت یافتن تمام علائم است که فرد نیاز به درمان و تقویت اعصاب را احساس خواهد کرد اما بهتر است و توصیه می شود که قبل از رسیدن به درجه مزمن بیماری ، به فکر باشید و یا حتی قبل از آن برای جلوگیری از بروز ضعف اعصاب به پیشگیری فکر کنید .

یکی از مهم ترین راه های درمانی مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای تجویز شده است اما راه های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم .

شیوه‌های درمان و تقویت اعصاب سالمندان:

حال که با عواقب عدم درمان ضعف اعصاب آشنا شدید راهکارهای درمانی را ارائه می‌دهیم :

  • مراجعه به پزشک اعصاب و روان و پیروی از روش ها و مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک .
  • انجام فعالیت های جسمانی و ورزشی و یوگا مناسب با سن
  • تغییر سبک زندگی و تغذیه ای
  • رعایت بهداشت فردی و محیطی فرد سالمند
  • استفاده از گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی برای تقویت اعصاب سالمندان •عرق گل نسترن ،نشاط آور است و با ترکیبات موجود در آن ضعف اعصاب درمان خواهد شد . می توان آن را به شربت و چای روزانه اضافه کرد .

گیاهان دارویی شامل موارد زیر می باشد:

گیاه به لیمو :

افزودن آن به برنامه غذایی تاثیر آرام بخش بر روی اعصاب دارد و آنتی اکسیدان موجود در آن فواید زیادی برای بدن به همراه دارد .

مصرف عسل و یا گردی گل :

هر دوی این موارد خاصیت تقویت کنندگی دارد و با سردرد و عصبانیت مقابله می‌کنند و یکی از بهترین راه های تقویت اعصاب سالمندان است .

دمنوش و یا عرق بهار نارنج :

این گیاه نیز فواید زیادی برای بدن ،خصوصاً تقویت اعصاب و قلب دارد .

بلوبری :

آنتی اکسیدان زیادی دارد و بر روی حافظه و کارایی و تقویت مغز و اعصاب بسیار موثر است .

رازک ،نعنا ، بابونه و اسطوخودوس ، سنبل الطیب و گل ساعتی ، تمام گیاهان نامبرده علاوه بر خواص دارویی مجزایی که دارند ؛ همگی برای تقویت اعصاب مفید هستند .

از دیگر راه کارهای تقویت اعصاب در سالمندان

  • ماساژ سر با روغن آیورودا نیز بسیار نافع است.
  • خوابیدن در وان  حموم حاوی نمک اپسوم نیز نقش بسزایی دارد .
  • افزودن پودر جو دوسر به مواد غذایی و سوپ سالمندان نیز مفید است .
  • استفاده از مواد غذایی حاوی منیزیم نیز به تقویت اعصاب سالمندان کمک می‌کند .
  • خوردن شکلات و سبزیجات با برگ سبز و مغزها نیز بسیار سودمند هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 + دو =

فهرست