تماس
021-66582923
تقویت حافظه کوتاه مدت

راه های تقویت حافظه کوتاه مدت

شاید برای شما پیش آمده باشد که چیزی را خیلی زود فراموش کنید به طور مثال یک مطلبی را که به تازگی مطالعه کرده اید را نمی توانید به یاد بیاورید یا اگر به تازگی همسایه جدیدی وارد ساختمان شما شده است نام را فراموش می‌ کنید این موارد به دلیل اختلالاتی که در حافظه کوتاه مدت شما شکل گرفته است رخ می‌ دهد به همین دلیل ما می‌ خواهیم در این مقاله راه های تقویت حافظه کوتاه مدت را به شما عزیزان یاد بدهیم تا بتوانید از فراموشی یک سری از مسائل پیشگیری نمایید

مراحل حافظه :

همان طور که می دانید حافظه دارای سه مرحله می باشد که در قسمت پایین به توضیح مختصری در هر مرحله خواهیم پرداخت :
۱) حافظه حسی :
حافظه حسی که خیلی سریع از ذهن عبور می‌ کند به ما این امکان را می‌ دهد که یک تصویر را با تمامی حس ها به صورت یک تصویر در خاطره خود حفظ کنیم که بلافاصله به حافظه کوتاه مدت ما انتقال پیدا می‌ کند که در حافظه کوتاه مدت یا به فراموشی سپرده می‌ شود یا به حافظه بلند مدت راه پیدا می‌ کند .

۲) حافظه بلند مدت :
حافظه بلند مدت یک منبع برای ماندگاری اطلاعات محسوب می شود که یک سری از اطلاعات نامحدود را برای مدت زمان نامحدود در ذهن ذخیره می کند .

۳) حافظه کوتاه مدت :
حافظه کوتاه مدت جایی است که اطلاعات کمی به صورت محدود و موقت در آن جا ذخیره می شود و جز فرآیند ذهن به حساب می‌ آید. در این حافظه شما می توانید یک سری چیز های گذرا مانند یک شماره تماس و جمله را که می خواهید در یک مکالمه به شخص بزنید و در آن جا حفظ کنید اما خیلی سریع از آن جا حذف می‌ شوند و این دست خود شماست که بخواهید این اطلاعات را ذخیره کنید و یا دور بیندازید.

لازم است بدانید این حافظه مانند یک فیلتر در ذهن شما عمل می‌ کند و می‌ تواند چیز های با ارزش را در خود حفظ کند و اطلاعات بی فایده را دور بریزد این حافظه می تواند مقدار کمی از اطلاعات یا به زبان دیگر چهار قطعه از اطلاعات را ذخیره کند و میزان ظرفیت آن پایین است .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی راه های تقویت حافظه بلند مدت را حتما مطالعه نمایید ))

راه های تقویت حافظه کوتاه مدت

راه های تقویت حافظه کوتاه مدت را بدانید :

راه های تقویت حافظه کوتاه مدت شامل نکاتی است که در قسمت پایین آن ها اشاره می شود اختلال در حافظه کوتاه مدت شما به وجود می‌ آید می‌ تواند باعث خجالت و ناراحتی شما گردد به همین دلیل به دنبال راه کار های هستید که بتوانید از این مشکل پیشگیری نمایید این راه کار ها شامل :

۱) از انجام چند کار به صورت همزمان خودداری نمایید :
زمانی که چند کار را با هم انجام می‌ دهید مغز آن کاری را به خاطر می سپارد که خودش مایل است آن را انجام بدهد اما اگر یک کار را انجام بدهید تعداد گزینه ها کمتر می‌ شود و آن هایی را که شما مایل هستید انجام شود و به خاطر سپردت شود را انجام می دهد

۲) دوری گزیدن از حواس پرتی :
یکی از راه های تقویت حافظه کوتاه مدت این است که اگر چیزی باعث حواس پرتی شما می شود از آن اجتناب نمایید به طور مثال قصد دارید به آشپزخانه بروید و چیزی را بیاورید اما در وسط راه چیزی حواس شما را پرت می کند و شما فراموش می کنید که چرا به آشپزخانه آمده اید پس عوامل حواس پرتی را کنار بگذارید .

۳) از تمرکز لازم بهره ببرید :
برای این که بتوانید اطلاعات جدید را در حافظه کوتاه مدت خود نگه دارید توصیه می شود در همان وضعیت ذهن خود را متمرکز کنید و از فکر کردن در مورد کار‌های آینده و گذشته خود داری نمایید این مسئله یکی از راه های تقویت حافظه کوتاه مدت محسوب می‌ شود

۴ ) با صدای بلند تکرار کنید :
اگر قصد دارید آدرس یا شماره تلفن را در حافظه کوتاه مدت خود حفظ کنید توصیه می شود چند بار با صدای بلند آن را برای خود تکرار کنید تا حافظه کوتاه مدت شما تقویت شود .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی چگونگی جلوگیری از پیشرفت آلزایمری را حتما مطالعه نمایید ))

۵) ریز کردن اطلاعات :
برای این که بتوانید اطلاعاتی را در حافظه کوتاه مدت خود بهتر حفظ کنید سعی کنید آن اطلاعات را ریز کنید به طور مثال اگر می خواهید کد پستی و شماره پلاک و یا حتی شماره تماس کسی را در ذهن بسپارید به جای این که عدد آن را کامل بخوانید مثلاً ۸۱ ۴۴۱۴۳۸۰ آن را این گونه ریز کنید ۳۸،۸۱۰ ،۱۴ ،۴۴ تا راحت تر به حافظه سپرده شود پس ریز کردن اطلاعات یکی دیگر از راه های تقویت حافظه کوتاه مدت محسوب می‌ شود .

۶ ) یادداشت‌ برداری کنید :
برای این که بتوانید تمرکز لازم را برای ذخیره اطلاعات در حافظه کوتاه مدت داشته باشید توصیه می شود اطلاعات را روی کاغذ بنویسید نوشته روی کاغذ می تواند در تقویت حافظه کوتاه مدت به شما کمک شایانی بکند

۷) پیاده روی در دل طبیعت :
از دیگر راه کار های تقویت حافظه کوتاه مدت این است که در طبیعت قدم بزنید و اگر امکان آن را ندارید به مناظر طبیعی از پشت پنجره نگاه کنید این راه کار می‌ تواند کمک خوبی به شما بکند .

۸) نوشیدن قهوه در حد تعادل :
محققان به این نتیجه رسیدند که کافئین موجود در قهوه می‌ تواند تاثیرات مثبتی روی حافظه کوتاه مدت داشته باشد اما سعی کنید در مصرف آن تعادل را حفظ کنید تا استرس شما افزایش پیدا نکند.

راه های تقویت مغز :

  • مصرف رژیم غذایی سالم و مفید
  • مصرف مکمل هایی که برای مغز مناسب هستند
  • خوابیدن به موقع و کافی
  • انجام فعالیت های ورزشی که ذهن و مغز را تحریک نماید

کم کردن استرس و تنش های روانی ، درمان یک سری از بیماری ها مانند فشار خون، تیروئید و افسردگی. زیرا این بیماری ها می تواند در کاهش حافظه تاثیر بگذارد در صورتی که این بیماریها را دارید سعی کنید تحت نظر پزشک قرار بگیرید و آن را درمان کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

7 − پنج =

فهرست