تماس
021-66582923

مهمترین رشته عصبی که از کمر تا پایین‌ترین قسمت پا امتداد دارد، عصب سیاتیک است که رشته‌های عصبی دیگر از آن به صورت شاخه ای جدا می‌شود و در تمام پا پراکنده می گردد . وارد آمدن هر نوع صدمه یا ضربه‌ای به این رگ باعث بروز پا درد شدید می شود .

اگر عصب پای شما دار مشکل شده است و یا اینکه به عنوان پرستار منزل از بیماران و یا سالمندان مراقبت می کنید و این عزیزان دچار ضعف در عصب پا شده اند می توانید با مطالعه این مقاله از آتیه پرستاران سلامت اطلاعاتی در ارتباط با عصب پا یا سیاتیک و سپس راه های تقویت عصب پا کسب کنید پس تا پایان ما را همراهی نمایید. .

آشنایی با عصب پا (سیاتیک )

عصب سیاتیک که از ستون مهره‌ها و قسمت کمر شروع شده و سپس از پشت باسن و از قسمت تحتانی به پا راه می یابد و تا آخرین نقطه پایانی انگشتان ادامه دارد، طولانی ترین عصب در بدن است که به شاخه‌های متعددی تقسیم می‌شود . اگر به هر علتی این عصب ضعیف و دردناک شود درد آن در آخرین قسمت کمر، پشت ران و یا پشت ساق پا احساس می‌شود و معمولا افراد سالمند و پا به سن گذاشته بیشتر از این درد رنج می برند.. درنتیجه درمان آن نیاز به شناخت علت اصلی بروز این درد دارد؛ البته می توانیم با استفاده از راه های تقویت عصب پا از ضعیف بودن و حساس بودن این عصب تا حدی جلوگیری کنیم .

چرا آشنایی با راه های تقویت عصب پا ضرورت دارد

از آنجا که ضعیف شدن عصب پا (سیاتیک )می تواند مشکلات فراوانی برای شخص به همراه بیاورد که مهمترین آنها می تواند عدم توانایی در کنترل کردن عملکرد روده‌ها و دفع مواد زائد باشد ، ؛لذا آشنایی با راه های تقویت عصب پا بسیار الزامی است .

چه عواملی می تواند عصب پا را تحریک و باعث ایجاد درد شود

  • تحت فشار بودن عصب سیاتیک پا
  • بوجود آمدن خار استخوان در ستون مهره ها
  • تنگی کانال نخاع
  • ابتلا به دیسک و بیرون زدگی آن
  • مبتلا بودن به دیابت
  • اضافه وزن و چاقی
  • بالا رفتن سن و بروز تغییرات در ستون فقرات مخصوصا افراد سالمند که روز به روز با خم شدن کمر مواجه هستند
  • داشتن مشاغلی که باعث وارد آمدن فشار به عصب سیاتیک می شود .
  • بروز تغییرات ساختاری در پا و کف پا

(( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های درمان گرفتگی عضلات بدن در منزل را حتما مطالعه نمایید ))

آشنایی با راه‌ های تقویت عصب پا

به دلیل اهمیت ویژه ای که سیستم عصبی در بدن دارد و نقش و عملکرد های آن ، که می‌تواند به صورت مستقیم در سطح کیفی زندگی و سلامتی ما تاثیر داشته باشد بر خود لازم می دانیم که با ارائه راهکارهای عملی و پرستاری منزل بتوانیم به تقویت اعصاب کمک کنیم . در زیر به برخی از این راه ها اشاره می نماییم.

۱) تغذیه:

خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند باعث تقویت سیستم عصبی در تمام بدن و همچنین عصب پا شود و می‌توان گفت تغذیه صحیح ، نقش بسزایی در تقویت اعصاب و روان دارد .

▪︎مایه خمیر نان:

دارای ویتامینB بوده و با افزودن آن به آب میوه ها یا موادی مانند ماست ، می توان آن را مصرف نمود .

▪︎آرد جو:

بنا بر توصیه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت مصرف این نوع از غلات نیز می تواند بسیاری از علائم مربوط به بیماری های عصبی و روانی را کاهش داده و باعث تقویت عصب و سیستم ایمنی بدن شود .

▪︎گرده گل و یا به عبارتی گرده عسل:

این گرده نیز به دلیل دارا بودن ویتامین B اهمیت زیاد و ویژه‌ای دارد و آن را می توان با کره ، ماست و یا آب میوه ها ترکیب و مصرف نمود .

▪︎افزودن مواد حاوی منیزیم :

برخی از علائم بیماری ضعف اعصاب و بیش فعالی ، از نتایج کمبود منیزیم در بدن است .مصرف غذاهای حاوی منیزیم مانند:سبزیجات با برگ تیره و میوه‌هایی مانند :آلو ،خربزه، زردآلو ،موز و انواع مغزهای آجیلی و حبوباتی مانند: لوبیا و عدس و انواع غلات و سیب زمینی بسیار توصیه و تأکید شده است .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله بیماری مورتون نوروما چیست و راه های درمان آن را حتما مطالعه نمایید ))

۲)استفاده از راهکارهای طب سنتی :

برخی گیاهان دارویی می‌تواند کمک فراوانی به تقویت سیستم عصبی داشته باشند از مهم‌ترین راه‌های تقویت عصب پا نیز به شمار می‌روند. همه ما می دانیم که گیاهان را باید بصورت دمنوش مورد استفاده قرار داد و یا به صورت عرق گیری ، البته بخور نیز یکی از روش‌ها است ،گیاهانی از قبیل :بادرنجبویه ،اسطوخودوس، ریحان و همچنین گل ساعت و گل گاوزبان تاثیر بسزایی بر تقویت عصب پا دارند .

▪︎حمام آفتاب :

استفاده از نور مستقیم آفتاب در تامین ویتامین Dنقش اساسی داشته و برای تقویت اعصاب بسیار مفید است .

▪︎پابرهنه راه رفتن :

راه رفتن روی زمین های پوشیده از علف و یا روی شن های ساحلی می تواند عصب پا را تقویت نماید زیرا با این حرکت امواج منفی که در بدن و توسط ابزار ها و تکنولوژی های امروز ذخیره شده است از این طریق از بدن به زمین منتقل می شود .

▪︎جکوزی و آب درمانی :

یکی از مهم‌ترین راه‌های تمدد اعصاب رفتن به جکوزی و استفاده از آب با دمای متفاوت است البته در این حین ماساژ پا نیز یکی از اصلی ترین راه های تقویت عصب پا به شمار می رود .

▪︎حمام منیزیم سولفات:

ترکیب دو ماده معدنی منیزیم و سولفات می‌تواند برای شستشوی بدن ،جهت زیبایی و سلامت بسیار تأثیرگذار باشد که از آن به حمام شفابخش یاد می‌شود و با دراز کشیدن در نمک فرنگی و یا همان منیزیم سولفات ، انواع دردهای عضلانی و عصبی را از بین برده و باعث تقویت عصب پا نیز می‌شود ؛همچنین بوی بد پا را از بین برده و اگر قارچی در بدن باشد آن را نیز از بین خواهد برد .

۳)مصرف برخی مکمل ها :

تاثیر ویتامین ها و مواد معدنی برای آرامش روان و تقویت اعصاب شناخته شده است از این رو ،مصرف برخی داروها و مکمل ها نیز می تواند یکی از راه های تقویت سیاتیک پا باشند مانند:مکمل کلسیم ،روی و ویتامین D که از مهمترین این ویتامین‌ها است زیرا کمبود آن باعث ضعف اعصاب می شود .

۴)مصرف غذاها و مواد خوراکی حاوی آدنین ، تیامین، سیتوزین، گوآمین :

که در گوشت های قرمز و جگر وجود دارند نیز کمک زیادی به تقویت اعصاب خواهند کرد .

۵)مصرف مواد حاوی امگا ۳ :

مصرف انواع ماهی و گیاهانی مانند خرما،کنجد و همچنین فندق و …و البته مکمل آن نیز می تواند از راه های تقویت عصب پا باشد.

نتیجه:

ما سعی کردیم با کمک کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت در این مقاله به راه های درمان تقویت اعصاب پا در منزل بپردازیم. خدمات این موسسه مراقبت و پرستاری در منزل از سالمندان، بیماران و کودکان می باشد. پس اگر به عنوان پرستار منزل مشغول به خدمات مراقبت از سالمندان و بیمارانی هستید که از این درد رنج می برند می توانید با رعایت موارد ذکر شده در بالا به بهبود این درد کمک نمایید. ( موفق و پیروز باشید)

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 − 8 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست