تماس
021-66582923

تقویت معده سالمندان یکی از نکات بسیار مهم در سنین بالا می باشد که حتما سالمندان باید مراقبت های لازم را از معده خود کنند تا دستگاه گوارشی آنها دچار مشکل نشود. زمانی‌که سن افراد افزایش پیدا می‌ کند و به دوران پیری نزدیک می‌ شوند از قدرت جسمانی آن‌ ها کاسته می‌ شود و نیز اندام‌ های این افراد تضعیف‌ شده و از کارایی آن‌ ها کم می‌ شود.

یکی از اندام‌ هایی که سریع‌ تر از اندام‌ های دیگر دچار اختلال شده و ضعیف می‌ شود اندام معده و روده و در کل دستگاه گوارش افراد مسن می‌ باشد ، پس باید از ضعیف‌ تر شدن و بروز اختلالات جدی‌ تر برای دستگاه گوارش جلوگیری کرده و با راهکار ها و شیوه‌ هایی سبب تقویت معده سالمندان شد .

راه کارهای تقویت معده در سالمندان :

راهکار ها و روش‌ هایی که در جهت تقویت معده سالمندان و درکل بهتر کردن کارکرد دستگاه گوارش در افراد مسن وجود دارند و سالمندان و افرادی که مراقب و پرستار سالمند در منزل هستند می توانند از این روشها برای بهتر کردن عملکرد معده و دستگاه گوارش استفاده نمایند. این راه کارها عبارت‌ اند از :

۱. مصرف کردن آب و مایعات به مقدار مورد نیاز بدن:

اولین مشکلی که کم بودن آب در بدن یا کافی نبودن آب در بدن ایجاد می‌ کند ، وارد کردن آسیب به بافت‌ های معده و روده ی فرد می‌ باشد و سبب ایجاد مشکلات گوارشی در سالمندان می‌ شود. پس باید به مقدار آبی که افراد سالمند مصرف می‌ کنند توجه خاصی داشت.

افراد مسن باید در طول بیست و چهار ساعت حدود هشت لیوان آب بنوشد اما برای اکثر سالمندان نوشیدن هشت لیوان آب در طول روز مشکل و سخت به‌ نظر می‌ رسد که می‌ توان برای تامین کردن آب کافی بدن از مواد خوراکی دیگری مثل انواع آب‌ میوه‌ ها مثل آب پرتقال یا انواع شربت های خانگی مثل شربت زعفران ، شربت بهار نارنج و دمنوش های گیاهی استفاده کرد، که به دلیل تنوع بسیار زیاد در آب‌ میوه‌ها و شربت‌ های خانگی افراد مسن به‌ راحتی می‌ توانند با مصرف هر یک از نوشیدنی‌ ها که مورد علاقه ی آن‌ ها می‌ باشد آب و مایعات موردنیاز بدن خود را تامین کنند.

البته باید به این نکته توجه داشت که شربت خانگی باید مقدار خیلی کمی حاوی شکر باشد تا مشکلاتی مثل دیابت برای افراد مسن پیش نیاورد .

۲. مصرف کردن ماده ی مغذی و مفیدی به نام فیبر توسط سالمند:

یکی از موارد مهمی که بافت معده را قوی نگه می‌ دارد و باعث بهبود کارکرد طبیعی دستگاه گوارش می‌ شود استفاده از ماده‌ ای به نام فیبر است ، مصرف فیبر به وسیله ی افراد مسن دارای فواید زیادی می‌ باشد ، این ماده در زمان هضم و جذب مواد غذایی به سلول‌ های معده و روده کمک فراوانی می‌ کند که راحت‌ تر عمل تجزیه‌ و تحلیل بر روی غذا را انجام دهند و نیز از بالا رفتن قند خون در افراد مسن جلوگیری می‌ کند و همچنین از تجمع یافتن چربی اضافی در بافت‌ های بدن جلوگیری کرده و مانع از بالا رفتن وزن آن‌ ها می‌ شود .

 راه کارهای تقویت معده سالمندان

۳. جلوگیری از بالا رفتن وزن:

افراد مسن ابتدا باید به مواد خوراکی که مصرف می کنند توجه داشته باشند که باعث اضافه‌ وزن آن‌ ها نشود و اگر هم که سالمندی دچار اضافه‌ وزن بود باید به کمک مواد خوراکی وزن خود را پایین بیاورد ، چون داشتن وزن بالا در افراد مسن باعث بالا رفتن کلسترول خون و مشکلاتی برای معده مثل زخم معده می شود .

۴. انجام حرکت‌ های ورزشی و فیزیکی:

در انجام حرکات فیزیکی و ورزشی باید به دو مورد توجه کافی داشت اول این‌ که ، این حرکت‌ ها سبک باشد و متناسب سن و توان بدنی فرد مسن باشد و از انجام حرکت های فیزیکی سنگین خودداری شود ، دوم این‌ که این حرکات فیزیکی به‌ صورت صحیح و درست انجام گیرد چون اگر به نحوه ی نادرست صورت گیرد نه‌ تنها فایده‌ ای برای افراد سالمند ندارد بلکه سبب وارد کردن صدمه و آسیب به بافت‌ های دیگر بدن می‌ شود.

ساده‌ ترین و کم خطر ترین حرکت ورزشی برای سالمندان قدم زدن می‌ باشد که باعث بالا بردن سوخت‌ و ساز بدن این افراد شده و همین امر سبب بهبود کارکرد دستگاه گوارش و دفع سموم از بدن آن ها می‌ شود .

۵. دوری از هرگونه عوامل تنش‌ زا :

وجود اضطراب و استرس دوران سالمندی زمینه را برای ابتلا به انواع بیماری‌ ها افزایش داده و باعث تضعیف کردن اندام‌ های بدن مثل معده می‌ شود و با تضعیف‌ شدن معده فرد دچار بیماری‌ ای مثل رفلاکس می‌ شود ، پس با دوری از استرس می‌ توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش کمک کرد .

۶. مصرف کردن انواع سبزی های تازه و انواع میوه ها:

از دیگر راه کارهای تقویت معده سالمندان مصرف انواع سبزی ها و میوه ها می باشد . تهیه ی رژیم غذایی افراد مسن بر پایه ی سبزی ها و میوه ها بسیار مفید است چون هضم این مواد غذایی برای معده و روده بسیار راحت می باشد و به سبب همین امر این مواد به بهبود کارکرد دستگاه گوارش و تقویت معده کمک می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 − 9 =

فهرست