تماس
021-66582923

نکات مهم تغذیه بیماران زندگی نباتی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

تغذیه بیماران زندگی نباتی : زندگی نباتی به حالتی گفته می شود که فرد در آن می تواند تنفس کند و سیستم گوارشی وی نیز کاملا طبیعی عمل می کند و این شخص چشمانش نیز کاملا باز می باشد و یک سری از حرکات که به اراده او نیست را انجام می دهد اما این شخص نمی تواند نسبت به محرک های اطراف واکنش نشان بدهد. به زندگی نباتی اصطلاحا سندروم آپالیک نیز گفته می شود لازم به ذکر است بدانید کسی که در زندگی نباتی به سر می برد اگر مدت آن بیشتر از دو سال به طول بیانجامد دیگر هیچ راهی برای هوشیاری کامل او وجود نخواهد داشت زیرا این بیماری با آسیب های مهم و جدی که به مغز وارد شده است حاصل می گردد.

فرق بین زندگی نباتی و حالت کما رفتن :

زندگی نباتی حالت بعد از خارج شدن از کما می باشد و اینکه بهبود یافتن شخص در این حالت صورت بگیرد بسیار کم است اما در کما شانس بهبود یافتن برای یک سری از بیماران وجود خواهد داشت اما در هر دو صورت اگر این حالت ها طولانی مدت باشد احتمال هوشیاری کامل دیگر وجود نخواهد داشت.

توصیه های لازم جهت تغذیه بیماران زندگی نباتی :

تغذیه بیماران زندگی نباتی زمانی که شرایط آنها ثابت می شود معمولا در 24 ساعت اول شروع می شود این زمان بهترین موقعیتی است که می تواند یک نتیجه خوب از آن گرفته شود شروع تغذیه بیماران زندگی نباتی باعث می شود زخم های آنها بهبود پیدا کند و مرگ و میر در آن ها کم شود.

تغذیه بیماران زندگی نباتی چگونه است ؟

تغذیه بیماران زندگی نباتی به دو صورت انجام می گیرد :
1) تغذیه روده ای بیماران نباتی
2) تغذیه وریدی بیماران نباتی
اینکه تغذیه بیماران از چه مسیری برای آنها صورت بگیرد بستگی به شرایط بیمار خواهد داشت در حالت کلی تغذیه ی روده ای را در الویت قرار داده اند اما اگر شرایط خاصی در گوارش فرد بیمار وجود داشته باشد ابتدا تغذیه وریدی را برای آنها به کار می برند.

تغذیه روده ای به چه صورت برای بیماران نباتی صورت می پذیرد ؟

زمانی که برای بیمار نباتی تغذیه روده ای تجویز می شود باید غذای مصرفی بیمار را از طریق یک لوله که از بینی فرد وارد می شود و به معده او می رسد را به او بدهند و یا اینکه پزشک از طریق ایجاد یک شکاف روی معده ی فرد تغذیه او صورت می گیرد معمولا غذاهایی که به این بیماران داده می شود باید به صورت میکس شده و دارای انرژی لازم و مواد مغذی باشد که بهتر است از فرمول های مخصوص صنعتی استفاده شود که عاری از هر گونه میکروب و آلودگی است.

تغذیه وریدی به چه صورت برای بیماران نباتی صورت می پذیرد ؟

اگر تغذیه وریدی برای بیماران نباتی تجویز شده باشد از طریق یک سرم که به صورت سرم مواد غذایی می باشد مواد مغذی لازم را از طریق ورید های مرکزی به بدن بیمار می رسانند و او را تامین می کنند.

مضرات عدم تغذیه بیماران زندگی نباتی :

اگر مواد مغذی به بدن بیماران زندگی نباتی نرسد می تواند ضرر هایی را برای آنها به وجود بیاورد زیرا این بیماران خود قادر نیستند غذا بخورند بنابراین عدم تغذیه می تواند کاتابولیسم را در آنها بالا ببرد و باعث سوء تغذیه در این بیماران شود در نتیجه سیستم ایمنی بدن آنها کاهش پیدا می کند و عفونت وارد شده در بدن آنها توسط سیستم ایمنی درمان نمی شود همچنین عدم تغذیه می تواند مشکلات تنفسی و قلبی را برای بیمار به همراه داشته باشد که باعث می شود فرد بیمار مدت زمان بیشتری را بستری شود.

تغذیه بیماران زندگی نباتی و هزینه های آن :

تهیه فرمول های صنعتی که به صورت وریدی و روده ای برای بیماران زندگی نباتی وجود دارد هزینه های بالایی را برای خانواده ها در بر می گیرد درست است که هزینه ها از این جهت برای تغذیه بالا می رود اما از جهت دیگر یعنی از لحاظ مدت زمان بستری شدن بیماران کاهش پیدا می کند هر چقدر مواد مغذی بهتری به بیماران زندگی نباتی برسد زمان بستری آنها کمتر می شود در نتیجه هزینه های بستری نیز پایین می آید شایان ذکر است که بیمه های درمانی هزینه های وریدی و روده ای را تقبل کنند.

نکات ضروری برای حمایت و مراقبت از بیماران زندگی نباتی :

  • شروع کردن هر چه زودتر تغذیه بیماران : بهتر است تغذیه بیماران زندگی نباتی را در 24 تا 48 ساعت اولیه شروع کنید تا نتیجه بهتری عاید شود.
  • توجه به بهداشت : برای مراقبت از بیماران زندگی نباتی دائما دست ها را شست و شوی دهید و در هنگام غذا دادن و آماده سازی گاواژ بهداشت را رعایت کنید.
  • توجه به میزان دفع ادرارو مدفوع : تیم درمانی برای مراقبت و نگهداری از بیماران زندگی نباتی لازم است تعداد دفعاتی که بیمار ادرار می کند رنگ. بو و حتی مدفوع او را تحت کنترل قرار دهند.
  • توجه به میزان وزن بیماران نباتی : اضافه شدن وزن و یا کم شدن وزن بیماران نباتی بسیار مهم است و باید حتما مود توجه قرار بگیرد.
  • نحوه قرار گیری بیماران نباتی روی تخت : باید توجه داشته باشید که هنگام تغذیه با لوله که برای بیماران نباتی استفاده می شود زاویه تخت به صورت 45 درجه قرار گرفته باشد و سر بیمار کمی بالاتر از بدن فرد باشد لازم است این حالت تا نیم ساعت بعد از تغذیه ادامه داشته باشد.
  • انجام ماساژ و تغییرحالت بیمار : بیماران زندگی نباتی باید هر دو ساعت یک بار حالت خوابیدن آنها را تغییر دهید و بدنآن ها ماساژداده شود تا جریان خون در بیمار بالا برود و از زخم بستر بیمار پیشگیری گردد.
  • توجه به این که بیمار محیط اطراف را حس می کند : بیماران زندگی نباتی محیط دور و بر خود را به خوبی حس می کنند و متوجه آن هستند پس لازم است با آن ها صحبت کنید و از حرف هایی که باعث نا امیدی شخص بیمار میشود خودداری نمایید درست است که این افراد واکنش نشان نمیدهند اما به خوبی می توانند حس کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 − 4 =

فهرست