تماس
021-66582923
جراحی ستون فقرات

مراقبت های ضروری بعد از جراحی ستون فقرات در منزل

جراحی ستون فقرات یکی از مشکل ترین عمل ها می باشد که مراقبت های ویژه ای باید بعد از عمل توسط اطرافیان یا پرستار منزل انجام شود . رعایت یک سری از مراقبت های بعد از جراحی دیسک و ستون مهره ها از مهم ترین عوامل برای روند سریع بهبودی می باشد این مراقبت ها به احتمال زیاد محدودیت‌ هایی را برای شما ایجاد می کند اما با تحمل آن ها و پیروی از توصیه های پزشکی می توانید سریع تر به بهبودی بعد از جراحی دست پیدا کنید در مقاله سلامت موسسه آتیه پرستاران قصد داریم در مورد مراقبت‌ های ضروری بعد از عمل جراحی در منزل اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم تا پایان بحث با ما همراه باشید .

مراقبت های بعد از عمل جراحی :

یک پزشک بعد از عمل جراحی که روی بیمار انجام می‌ دهد توصیه می‌ کند به استراحت های طولانی مدت بپردازد که این مسئله شاید برای فرد بیمار حالت خوشایندی نداشته باشد خصوصاً اگر این شخص فردی پویا و فعال بوده باشد از این مسئله لذت نمی برد و برایش کسل کننده می باشد.

از دیگر مراقبت ها استعمال دارو های خاصی است که پزشک تجویز می‌ کند که باید سر ساعت و به موقع آن ها را به مصرف برسانید این بیماران به صورت تدریجی بیماری آن ها بهبود می‌ یابد و به خاطر همین مسائل از نظر روحی و عاطفی به هم می‌ ریزند. لازم است این افراد روی چیز های مثبت تمرکز کنند و کاهش درد های خود را یک وجه مثبت بدانند و از این مسئله خوشحال شوند و آن را جشن بگیرند. ذهنیت مثبت روی روند بیماری بسیار حائز اهمیت واقع می شود که یکی از وظایف اصلی اطرافیان و پرستار بیمار در منزل شاد نگه داشتن بیمار می باشد.

چه درد هایی بعد از جراحی باید جدی گرفته شود ؟

به طور عمده بروز درد بعد از جراحی ستون فقرات یا کمر (Haves after Your Back Surgery) وجود دارد که باید قبل از اقدام به عمل جراحی در ارتباط با درد هایی که ممکن است بعد از جراحی بر شما عارض شود صحبت کنید تا اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشید و بتوانید با درد های بعد از آن آشنا شوید. اما یک سری از درد ها را باید جدی بگیرید و راجع به آن ها به پزشک خود اطلاع دهید این درد ها شامل موارد زیر می باشد :

۱) دردی که از انتظار پزشک به دور باشد :

اگر بعد از عمل جراحی دچار بازو درد می شوید وساق پای شما درد شدیدی پیدا می کند بیانگر این مسئله است که لخته خون در بدن شما ایجاد شده است عدم حرکت جریان گردش خون را کاهش می دهد از این رو باعث ایجاد لخته خون می شود.

۲) بروز درد های حاد در ناحیه عمل و احتمال ایجاد عفونت :

اگر دردی که بر شما عارض می شود بیش از حد تصور پزشک شما باشد باید حتما به آن توجه کنید تا مشکل دیگری بر آن افزوده نشود .

در ادامه توصیه می شود مقاله مراقبت از افرادی که دیسک کمر عمل کرده اند را مطالعه نمایید.

مراقبت های ضروری بعد از جراحی ستون فقرات در منزل

انواع مراقبت های ضروری بعد از عمل در منزل شامل موارد زیر می باشد :

1- استفاده از کمربند های طبی :

یکی از راه های خدمات پرستاری در منزل بعد از جراحی ستون فقرات این است که از کمربند های طبی یا بریس استفاده کنید. این نوع کمربند ها از جنس پارچه، فلز و پلاستیک هستند و می توانند حالت قرار گیری کمر شما در بهترین حالت قرار بدهد و به کاهش درد های شما کمک شایانی می‌ کند .

2- استعمال کیسه های آب گرم و آب سرد :

شما می توانید بعد از جراحی از کیسه های آب گرم و یا کمپرسی سرد به صورت یکی در میان روی موضع عمل شده بگذارید تا به کاهش درد شما کمک کند .

3- استفاده از داروهای تجویزی توسط پزشک :

از دیگر مراقبت های ضروری بعد از جراحی در منزل این است که از دارو هایی که پزشک توصیه می کند مصرف کنید. سعی کنید این دارو ها را که حالت مسکن دارد و ضد التهابی می باشند را به موقع مصرف کنید. در گاهی مواقع لازم است از ملین ها نیز در همچین مواقعی استفاده کنید زیرا دارو های ضد التهابی و مسکن می‌ تواند اختلالاتی را در سیستم گوارشی شما به وجود بیاورد .

4- آماده سازی محیط منزل :

از آن جا که فرد بیمار لازم است مدت زمان زیادی را برای بهبودی در منزل استراحت کند لازم است قبل از آن خانه خود را آماده کند تا فضای آن برای استراحت مهیا شود. به طور مثال اگر تخت خواب شما در طبقه بالا قرار دارد آن را به طبقه اول منتقل کنید تا مجبور نشوید از پله‌ ها تردد کنید. رفت و آمد در پله ها ممکن است باعث آسیب و درد بیشتر برای کمر شما باشد.

از دیگر آماده‌ سازی های محیط منزل این است که به تمامی مراحل بعد از عمل فکر کنید که چه چیز هایی برای بهبودی نیاز دارید و آن ها در محلی مناسب در نزدیک تخت خواب خود قرار دهید. به طور مثال تلفن خود را در نزدیک‌ میزی کنار تخت خود قرار دهید. دارو های مصرفی خود و همچنین عصا یا واکری که به آن نیاز دارید را در محلی نزدیک خود قرار دهید تا برای دسترسی به آن تحرک زیاد نداشته باشید.

5- انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی :

فردی که جراحی ستون فقرات انجام داده است لازم است با انجام فیزیوتراپی انعطاف‌ پذیری و کشش عضلات خود را افزایش دهد و از اسپاسم عضلانی در نواحی جراحی شده پیشگیری نماید. فیزیو تراپی می تواند بدون این که فرد فشار زیادی به خود وارد کند عضلات خود را تقویت نماید .

اگر فردی هستید که عمل جراحی انجام داده اید یا اینکه یکی از اعضای خانواده شما این عمل را انجام داده است و نیاز به مراقبت های خانگی دارید می توانید از خدمات پرستاری در منزل به صورت شبانه روزی استفاده نمایید تا بیمار شما زودتر بهبودی خود را بدست آورد. این خدمات توسط شرکت های پرستاری در منزل ارائه می شود .

6- آموزش انجام تمرینات و حرکات کششی و انعطافی :

از دیگر مراقبت‌ های ضروری بعد از عمل ستون فقرات در منزل این است که یک سری از حرکات خاص را که از پزشک خود آموزش می بینید را انجام دهید. انجام حرکات کششی ایستا و پویا می‌ تواند برای کمر شما بسیار موثر واقع شود. این تمرینات یک کشش دائمی و مداوم در کمر شما ایجاد می کند و باعث حرکت مفاصل شما خواهد شد.

7- مصرف مواد غذایی بعد از عمل ستون فقرات :

لازم است بعد از عمل جراحی روی تغذیه مصرفی دقت لازم را داشته باشید. بسیاری از افراد به این مسئله فکر می‌ کنند که این جور مواقع یک موقعیت مناسب برای لاغری و کاهش وزن می باشد در صورتی که کاملا اشتباه است و باید برای بهبود اوضاع خود کالری‌ های بیشتری مصرف کنند و از یک رژیم غذایی مقوی که باعث بالا رفتن انرژی فرد می‌ شود استفاده کنند تا روند درمانی آن ها سریع تر پیش برود و این مورد یکی از موارد مراقبت در منزل بعد از عمل جراحی می باشد.

مصرف پروتئین در وعده‌ های غذایی به ترمیم و باز سازی بافت های جراحی شده کمک شایانی می‌ کند پس غذای خود را با پروتئین بالا به مصرف برسانید.

8- هیدراته نگه داشتن بدن :

به احتمال زیاد بعد از جراحی ستون فقرات دارو هایی که مصرف می کنید برای شما یبوست را به همراه می آورد از این رو لازم است آب و مایعات کافی به بدن خود برسانید تا علائم یبوست را که درد آور است را به حداقل برسانید و برای بهبود روند درمانی خود اقدامی مفید و ضروری انجام دهید. آب می تواند مواد مغذی را در کل بدن شما به سلول ها برساند پس سعی کنید قبل از این که تشنه شوید به سراغ آب بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه − 8 =

فهرست