تماس
021-66582923

جلوگیری از خشک شدن شیر مادر

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علل خشک شدن شیر مادر

راه ها و روشهای جلوگیری از خشک شدن شیر مادر چیست ؟ شیر مادر بهترین تغذیه برای کودک است هم از نظر سلامتی برای کودک و هم از نظر اقتصادی کمترین فشار را به خانواده وارد می‌کند. اما احتمالاتی وجود دارد که شیر مادر خشک شود و یا آنقدر کم شود که کودک را به طور کامل سیر نکند.

هدف از ایجاد مقاله جلوگیری از خشک شدن شیر مادر که توسط کارشناسان تغذیه مرکز پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت تهیه شده، کمک به مادران باردار و پرستارانی که وظیفه مراقبت و نگهداری از مادران باردار را برعهده دارند می باشد. پس پیشنهاد ما را تا پایان این مبحث آموزشی همراهی نمایید.

شایع ترین عللی که باعث خشک شدن شیر مادر میشود:

  • اضطراب و نگرانی
  • خوراک نادرست در دوران بارداری و شیردهی
  • بیماری زمینه یا بیماری که در این دوران بروز می‌کند.
  • نوشیدنی الکلی
  • زیاده ‌روی درخوردن مواد کافئین دار.

در برخی موارد ممکن است کودک در گرفتن سینه مادر جهت شیر خوردن مشکل داشته باشد. اما در این موارد می توانید هنگامی که کودک خواب است به او شیر دهید و از سینه ایی که نمی خورد استفاده کنید. هنگامی که کودک بیدار است از سینه مقابل به او شیر دهید.

برخی از مادران به محض شیر نخوردن کودک ناراحت و نا امید شده و دیگر تلاشی برای شیردادن به کودک نمی کنند. اما این مادران باید بدانند که می‌توانند شیر خود را با شیر دوش بدوشند و به کودک بدهند در این صورت هم کودک شیر میخورد و هم شیر سینه خشک نمیشود. کودکانی هم وجود دارند که شاید مزه سینه برایشان ناخوشایند باشد در این صورت می‌توانید نوک سینه را با یک مواد شیرین آغشته کنید.

خوراکی هایی که باعث افزایش شیر مادر میشود:

تغذیه تاثیر بسزایی در افزایش شیر مادر دارد که مادران باید حتما از این خوراکی ها استفاده کنند. همچنین اگر به عنوان پرستار منزل مسئولیت خدمات نگهداری از کودک و مادر را برعهده دارید حتما برای افزایش شیر مادر از خوراکی هایی که به آن اشاره کرده ایم به مادر بدهید این خوراکی ها شامل

  • بانوان باید از مواد سرشار از آهن مانند اسفناج استفاده کنند.
  • گل بابونه جوشانده موثر است در افزایش شیر مادر
  • گشنیز و جعفری و شوید از جمله مواد غذایی هستند که علاوه بر افزایش شیر باعث خوش طعم شدن شیر نیز می شود همچنین باعث آرامش روحی هم می‌شود.
  • تخم ترب نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  • حبوباتی مانند لوبیا پخته باعث ازدیاد شیر میشود.
  • آب گوشت، شیره انگور یا خرما همه این مواد غذایی می‌توانند در افزایش شیر مادر کمک کننده باشند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی زمان گرفتن کودک از شیر مادر را حتما مطالعه نمایید ))

راهکارهای جلوگیری از خشک شدن شیر مادر :

راه کارهایی وجود دارد که باعث جلوگیری از خشک شدن شیر مادر می شود که مادران حتما باید این موارد را بدانند.

  • سینه شان را پمپ کنند : مادران نباید بگذارند شیرشان جمع شود و باید سینه‌های خود را تند تند خالی کنند و حتی اگر کودک شیر خورده دیگر میلی به خوردن شیر ندارد هر دو ساعت یک بار سینه های خود را بدوشند که این کار باعث تحریک غدد شیری شده و خود در افزایش شیر موثر است .
  • افزایش تعداد پمپ کردن سینه: بعد از خوردن شیر توسط کودک، مادر سعی کند یک لیوان آب و مایعات بنوشد و ۲۰ دقیقه صبر کند و دوباره سینه خود را پمپاژ کند.
 عوامل جلوگیری از خشک شدن شیر مادر

عوامل دیگری که شاید خیلی به آن توجه نکنید اما باعث خشک شدن شیر میشود

  • مادر شاغل باشد و وقت کافی نداشته باشد که به کودک شیر دهد.
  • کودک علاوه بر شیر مادر از شیر خشک استفاده کند.
  • در دوران شیردهی از داروهایی استفاده کند که باعث خشک شدن شیر شود.
  • مادران برای افزایش شیر شان می‌توانند از قطره های شیر افزا که کاملاً گیاهی هستند یا کپسول های شیر افزا استفاده کنند. که برای استفاده از این داروها باید زیر نظر و با تجویز پزشک باشد تا دستور لازم را برای مصرف آن را بدهند .
  • در برخی از مادران نیز که شیر کافی ندارند از غذاهای کمکی یا سرلاک و یا حتی شیرخشک استفاده می‌کنند که ممکن است نوزاد به شیرینی شیری که در این مواد وجود دارد عادت کند و میل خود را برای خوردن شیر مادر از دست بدهد و به شیرخشک گرایش پیدا کند.
  • اگر کودک یک مدت از شیر مادر استفاده نکند شیر مادر خشک می‌شود زیرا غدد شیری تحریک نمی‌شود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی عوارض منفی شیر دادن طولانی مدت بر مادر را حتما مطالعه نمایید ))

مزایای استفاده از شیر مادر:

کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند تا ۲ سالگی می‌توانند شیر را مصرف کنند اما کودکانی که از این نعمت محروم می‌شوند باید بعد از یک سال از شیر گاو استفاده کنند و در کنار این از غذای کمکی نیز استفاده کنند.

بنا بر توصیه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت اگر مادران کودکان خود را زیر نظر خانه بهداشت ببرند و از نمودار رشد کودک استفاده کنند و دقت کنند به فعالیت‌هایی که در هر سن، کودک باید انجام بدهد متوجه می‌شوند که کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند پرفعالیت تر هستند اما این عمل در کودکان شیرخشکی بر عکس است و کندتر عمل می‌کنند.

سلامت بیشتر با شیر مادر:

کودکان در فصل تابستان ممکن است دچار بیماری‌های اسهال و استفراغ شوند که این اتفاق در کودکان محروم از شیر مادر بیشتر رخ می دهد. یعنی شیر مادر از بروز برخی بیماری ها هم در کودکان جلوگیری می کند و باعث مقاومت بیشتر بدن می‌شود.

بیماری یبوست در کودکان محروم از شیر مادر بیشتر است و شیر مادر ترکیبی دارد که باعث می‌شود کودکان روان تر و آسانتر به دستشویی بروند. اما حداکثر کودکانی که از شیر مادر استفاده نمی‌کنند بیشتر به بیماری یبوست مبتلا می‌شوند و سخت به دستشویی می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده + 13 =

فهرست