تماس
021-66582923
پرستار کودکپرستاری در منزل

چگونه یک پرستار کودک در زود حرف زدن کودک به والدین کمک می کند

نکات مهم در حرف زدن کودک که مادر یا پرستار منزل باید بدانند.

حرف زدن کودک ( Talking baby ) : چقدر شیرین و بامزه است وقتی که کودک شما اولین کلمه را به زبان می آورد . این یکی از خاطرات فراموش نشدنی در زندگی شما می باشد. بسیاری از مادران هستند که کودکشان دیرتر از بقیه کودکان حرف می زند اما نگران نباشید چون همه ی کودکان در یک زمان شروع به حرف زدن نمی کنند.

یکی از مشکلاتی که والدین در هنگام گرفتن پرستار کودک در منزل با آن مواجه می شوند را می توان در عدم توانایی پرستاران در صحبت کردن با کودکان کم سن می باشد. همانطور که می دانید خیلی از والدین بنا بر دلایلی نمی توانند تمام طول روز را در کنار فرزند کوچک خود باشند و مجبور هستند از یک پرستار و یا یک مراقب با تجربه برای نگهداری از کودک خود در غیاب خودشان در منزل استفاده کنند.

اما در این فاصله زمانی که شما در کنار فرزند گوچک خود نیستید، پرستار چگونه می تواند باعث حرف زدن کودک شما شود؟ آیا این پرستاران علم این را دارند که با تمرینات مناسب باعث زود به حرف درآمدن کودک شما شود؟

ما در مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت با بهره بردن از پرستاران کودک که علم و سواد مراقبت از کودکان را برعهده دارند می توانند با انجام یک سری حرکات آموزنده باعث زود حرف زدن کودک شما شوند. حال ما تصمیم گرفتیم با کمک کارشناسان این مجموعه به نکات مهم و ارزنده و همچنین تمرین های مناسبی که مراقبین کودک در منزل انجام می دهند بپردازیم. پس پیشنهاد می شود تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

بسیاری از کودکان هستند که در 12 ماهگی چند کلمه صحبت می کنند اما بسیاری هم هستند که تا سن 15 تا 18 سالگی نمی توانند حرف بزنند. ما می خواهیم به مادران و افرادی که وظیفه پرستاری از کودک را برعهده دارند کمک کنیم تا با رفتار خود به کودک کمک کنند تا زودتر بتوانند صحبت کردن را یاد بگیرند.

دلایل دیر صحبت کردن کودک

بسیاری از کودکان که دیر صحبت می کنند دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما به گفته کارشناسان آتیه پرستاران سلامت عمده ترین دلایل را می توان ارثی یا ژنتیکی دانست . دلایل دیگر هم وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم .

  • سیستم تکلم کودک مشکل دارد . مانند زبان
  • سیستم مغز کودک مشکل دارد و نمی تواند هماهنگی لازم را در اجزای تکلم مثل زبان ، لب و فک ایجاد کند.
  • شاید مشکل در شنیدن داشته باشد . چون کودکانی که نمی شنوند نمی توانند صحبت کنند.
  • شاید کودک اضطرابی یا استرسی باشد معمولا این کودکان دیر شروع به صحبت کردن می کنند.
  • عوامل ارثی . عوامل ژنتیکی و ارثی نیز می تواند دلیل بر دیر صحبت کردن کودکان باشد .
  • کوتاهی مادران در صحبت کردن با کودکشان. وقتی اطرافیان با کودک صحبت نکنند کودک دیر شروع به صحبت کردن می کند .

چگونه می توان به کودک در زود صحبت کردن کمک کرد

والدین و مراقبین کودک سعی کنند از همان نوزادی با کودک صحبت کنند تا ذهن ناخودآگاه کودک شروع به فعالیت نماید . پرستار با آواز خواندن یا شعر گفتن و یا اشاره کردن به اشیاء و اسم آن اشیاء را به کودک گفتن می توانند جهش بلندی در رشد کلام کودک داشته باشند.

  • با کودک خود صحبت کنید .
  • کتاب خواندن :

کتاب خواندن برای کودک با صدای نسبتا بلند بسیار تاثیر مثبتی در تقویت کلام کودک دارد . پرستار منزل بهتر است از کتابهایی که عکس دارند استفاده کنند و از کودک بخواهید اسم عکس ها را برای شما بگویند . حتما از کتاب هایی استفاده کنید که عکس های بزرگ و رنگی دارند.

  • بازی کردن با کودک :

سعی کنید برای آموزش دادن به کودک از نبوغ خود استفاده کنید و آموزشها را طوری انجام دهید که کودک لذت ببرد و برایش خوشایند باشد مثلا پرستار از کودک بخواهد که اسم اسباب بازیها را همراه با شما صدا بزند . در کل اگر حرف زدن با کودک همراه با بازی باشد بسیار تاثیر آن بیشتر است .

  • آهنگ گذاشتن برای کودک :

آهنگ گذاشتن نیز تاثیر بسیاری در جلوگیری از دیر حرف زدن کودک دارد. سعی کنید آهنگهایی که شعر آن به صورت واضح و شمرده  است برای کودک بگذارید . شما می توانید از اینترنت آهنگهای زیادی برای سن 1 تا 3 سال دانلود کنید . نکته مهم اینکه وقتی آهنگ می گذارید شما هم با آهنگ بخوانید و سعی کنید بدنتان حرکت داشته باشد تا کودک به شما نگاه کرده و ذهن و چشم او فعال شود . مثلا دستها را حرکت دهید یا اینکه حرکت رقص مانند داشته باشید.

برای کمک کردن به حرف زدن کودک از زبان اشاره استفاده نمایید

همانطور که در مطالب بالا گفته شد راههای مفیدی برای به حرف درآوردن کودکان وجود دارد. حال در ادامه می خواهیم روشهای صحبت کردن پرستاران با کودک به زبان اشاره را برای شما توضیح دهیم .

استفاده از زبان اشاره در صحبت کردن با کودک تاثیر بسزایی دارد پس سعی کنید از این روش در صحبت کردن با کودک استفاده کنید . در زیر می توانید از این پیشنهادها استفاده کنید .

  • مثلا وقتی اسم غذا را به کودک می گویید انگشتانتان را روی لب تان بگذارید .
  • مثلا وقتی کلمه ی داغ را به کودک می گویید دستتان را جلو ببرید و پس بکشید.
  • مثلا برای کلمه کجا ؟ شانه هایتان را بالا ببرید و کف دست خودتون رو به طرف سقف کنید .
  • کلمه کتاب . کف دستتون رو به سقف کنید.
  • کلمه ماشین . یک چرخ خیالی را بچرخانید .
  • کلمه استپ . کف دست را رو به صورت کودک قرار دهید .
  • بردن اسم حیوانات . سعی کنید خودتان را به صورت چهاردست و پا دربیارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده − 8 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست