تماس
021-66582923

حرکت درمانی کودکان یکی از راهکارهای مفید برای به حرکت درآوردن کودکانی که بنا بر دلایل مختلف دچار مشکل شده و نمی توانند به راحتی اندام های بدن خود را به حرکت درآورند . دیرتر حرکت کردن کودک مشکلی در ارتباط با نمو یافتن و رشد او می‌ باشد که رشد و به حرکت درآمدن کودک را دچار وقفه می‌ کند و به راه افتادن کودکان را به تاخیر می‌ اندازد.

برای کمک به رفع کردن مشکل حرکتی کودکان ، می توان از حرکت درمانی استفاده کرد و دسته‌ ای از کارها که در جهت بالا بردن قدرت‌ های حرکتی و توان اندام‌ ها و افزایش تبحر فکری کودکان به کار می‌ روند کار درمانی نام دارد و این کار برای پیشگیری از حادتر شدن و شدت گرفتن مشکلات کودک و قدرت بخشیدن به اندام‌ هایی که دچار اختلال شده‌ اند انجام می‌شود. حرکت درمانی از نمونه‌ های کاردرمانی می‌ باشد .

بچه‌ هایی که به حرکت درمانی احتیاج دارند :

در گاهی اوقات بچه‌ ها توان انجام کار های معمولی و روزانه خود را از دست می‌ دهند و در مقایسه با هم‌ سن و سالان خود از قدرت و توان جسمانی بسیار کمتری برخوردار می‌ باشد، تا جایی‌ که در حرکت کردن نیز دچار مشکل می‌ باشد. پس باید برای کمک به معالجه ی کودک از روش‌ های حرکت درمانی بهره برد. اختلالاتی که این بچه‌ ها درگیر آن‌ ها می‌ باشند عبارت‌ اند از :

۱. وقفه در رشد کردن کودک :

وقفه افتادن در بزرگ شدن کودک یعنی این‌ که کودک تکنیک‌ هایی که سن‌ و سال او ایجاب می‌ کند، آن‌ ها را فرا گیرد و در خورد سن خودش هستند را یاد بگیرد ولی برخی از کودکان تدوین کارا کسب نمی‌کنند و به‌ اصطلاح گفته می‌ شود که کودک دچار وقفه در رشد شده‌ است .

برای مثال کودکی که دچار وقفه در رشد شده‌ است زمانی‌ که در جمع هم‌ سن و سالان خود قرار می‌ گیرد کار هایی را که کودکان توان انجام دادن آن ها را دارند را کودکی که با این مشکل رو به رو است توانایی لازم برای انجام آن کار ها را ندارد .

نشانه‌ هایی که در کودکی که دچار وقفه در رشد شده‌ است عبارت‌ اند از ؛ وقفه افتادن در چهار دست‌ و پا حرکت کردن و به راه افتادن و وقفه افتادن در یادگیری تکنیک‌ هایی که مربوط به سن کودک می‌ باشد مثل : در فرا گرفتن راهکار انواع بازی‌ ها دچار مشکل و اختلال می‌ باشند ، ناتوانی در آموزش به‌ طوری‌ که کودک در خور سن‌ و سالش چیزی را یاد نگرفته‌ است و خیلی کمتر از سنش می‌ فهمد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله کاردرمانی در کودکان چه فوایدی دارد را مطالعه نمایید )

 فواید حرکت درمانی کودکان

2. وقفه های حرکتی کوچک یا سبک :

برای حرکت درمانی کودکان در این روش باید از تکنیک هایی استفاده کرد و در تشکیل شدن این تکنیک ها برخی از اعضای بدن مثل انگشتان، لب‌ ها و زبان نقش ویژه‌ ای دارند. برخی از کودکان دچار اختلالات کوچک حرکتی مثل این‌ که در جا به‌ جا کردن اسباب‌ بازی خود یا نگه‌ داشتن آن ها دچار مشکل می‌ شوند و انجام دادن این کار ها برای کودک سخت و بسیار دشوار است.زمانی‌ که برای کودک این شرایط به وجود آمد به‌ احتمال فراوان کودک دچار وقفه در تکنیک‌ های حرکتی کوچک و سبک شده‌ است.

از دیگر نشانه‌ های این مشکل شامل: موقع غذا خوردن و گرفتن چنگال در دستان خود ، زمانی‌ که در حال بازی با وسایل بازی خود می‌ باشد یا در حال جمع کردن و مرتب کردن وسایلش است، هنگامی‌ که می‌ خواهد تکالیف خود را مثل نوشتن درس یا کار دستی درست کردن انجام دهد، در هنگام نقاشی کشیدن، باز کردن دکمه‌ های لباس و نیز پوشیدن و درآوردن لباس. در این اختلال بچه‌ ها توان و تمرکز لازم در جهت بهره بردن از عضلات خود را ندارند به‌ همین دلیل دچار وقفه در تکنیک‌ های سبک و کوچک می شوند .

۳. وقفه‌ های حرکتی بزرگ :

یاد گیری و فراگرفتن تکنیک‌ هایی که به کودک این امکان را می‌ دهد که بتواند از برخی از عضلاتش بهتر استفاده کند و حرکت عضلات بدنش را منظم کند. هنگامی از این روش‌ ها و تکنیک‌ های حرکتی بزرگ بهره می‌ گیرد که اندام‌ های بزرگ بدنش دچار وقفه ی حرکتی شده باشند مثل وقفه در گام برداشتن ، وقفه در عبور از سطح های ناصاف که در آن‌ ها عضلات و اندام‌ های بزرگ مثل ، ران و ساق و کمر نقش دارند و به‌ احتمال زیاد این کودکان در تعادل بدن خود نیز دچار مشکل می‌ گردند، حرکت درمانی برای کودکانی که دچار وقفه و تاخیر در رشد عضلات بزرگ شده‌ اند موثر است و سبب توان بخشیدن به عضلات می‌ شود و به حفظ کردن تعادل کودک کمک می‌ کند .

۴. وقفه های مرتبط با حرکت دهان :

کودک در مواردی مثل غذا خوردن، کنترل آب دهان، استفاده از وسیله‌ هایی که در وعده‌ های غذایی وجود دارد مثل لیوان و قاشق با مشکل مواجه می‌ شود و بعد از خوردن غذا دهانش بی‌ حس می‌ شود و سعی می‌ کند برای غلبه بر این مشکلاتی که در غذا خوردن با آن‌ ها مواجه است در هنگام خوردن غذا ، آب زیادی بنوشد تا بدین‌ وسیله مواد غذایی را بدون جویدن زیاد قورت بدهد در این شرایط نیز بهتر است از حرکت درمانی کودکان کمک گرفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شش + هشت =

فهرست