تماس
021-66582923

موضوع مورد بحث امروز ما حس رقابت در کودکان می‌ باشد. می‌ خواهیم بررسی کنیم که آیا داشتن حس رقابت در کودکان خوب است یا برای آن ها از نظر روانی مشکلاتی را به وجود می‌ آورد.

بسیاری از کودکان دائم فریاد می‌ زنند و به همه می‌ گویند که من زیبا ترین فرد کلاس هستم و می‌ گویند بهترین فردی که فوتبال بازی می‌ کند در مدرسه من هستم. این موارد که یک حس خود باوری در کودکان محسوب می‌ شود خوب و مفید است اما والدین باید توجه داشته باشند که این حس خود باوری در حد و اندازه خود در کودک شکل بگیرد و منجر به حس خود برتر بینی کودک نسبت به بقیه نشود.

زیرا بروز این حس می تواند از نظر روحی و روانی در آینده به او خدشه وارد کند بنابراین والدین و همچنین پرستار کودک خوب باید کودک را به سمت یک رقابت سالم هدایت کنند تا بتوانند موفقیت لازم را به دست بیاورند اولین قدمی که برای روحیه رقابت جویی در کودکان مورد توجه قرار می گیرد این است که باید به این موضوع پی ببرند که چه عاملی باعث ایجاد و شکل گیری حس رقابت در کودکان شما شده است و سپس او را به سمت رقابت سالم تشویق نمایید .

علت حس رقابت جویی شدید در کودکان :

امروز حس رقابت در کودکان نسبت به گذشته بیشتر شده و کودکان از سنین پایین سعی می کنند نسبت به بقیه با هوش تر ( مقاله راه های پرورش کودکان باهوش را مطالعه نمایید ) باشند و در بهترین مرکز های ورزشی و مدارس وارد شود و بهترین رتبه را در آن جا به دست بیاورند و از آن جا که والدین در عصر جدید کودکان خود را آزاد گذاشته اند و برای آن ها محدودیت قرار نمی‌ دهد فشار های زیادی از سمت جامعه روی آن ها متحمل می‌ شود.

این کودکان با کنجکاوی توی اینترنت و دنبال کردن یک سری داستان ها در مورد ابر قهرمان ها ،بهترین قهرمان های ورزشی به این باور می‌ رسند که برنده شدن و موفقیت در هر کاری در زندگی برای آن ها بسیار مهم تر از هر چیز دیگری است این کودکان از بازنده شدن هراس دارند و این هراس می تواند کل زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار بدهد .

چگونگی تشخیص مفرط بودن حس رقابت در کودکان :

همانطور که در مطالب بالا که توسط کارشناسان آتیه پرستاران سلامت به شما عزیزان شرح داده شد ، افراط در حس رقابت در کودکان می تواند باعث لطمه زدن به آنها شود . در زیر به مواردی اشاره شده است که می توانیم به مفرط بودن این رقابت پی ببریم .

  • این کودکان در مورد خودشان انتقاد های منفی دارند.
  • این کودکان ادعا و لاف زدن در مواجه شدن با شانس هایی را که در زندگی برایشان پیش می آید دارند.
  • کودکان با حس رقابت شدید برای برنده شدن تقلب را بد نمی دانند.
  • این کودکان برای افراد هم رده ی خودشان ارزش و احترام قائل نمی‌ شوند.
  • هر کاری برای برنده شدن خود انجام می‌دهند.
  • اگر با شکست مواجه شوند بد خلق می‌ شوند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های افزایش اعتماد به نفس کودکان را مطالعه نمایید )

طریقه کمک به کنترل حس رقابت در کودکان زمانی که افراط در آن هست :

والدین محترم باید بدانند که حس رقابت در کودکان (A sense of competition in children) اگر افراط داشته باشد بسیار خطرناک می باشد برای کودکان . پس با رعایت موارد زیر سعی کنید این حس را کنترل نمایید.

هیجان کودک خود را به سمت یک راه مناسب سوق دهید :

به کودک خود آموزش دهید در کاری که قدم گذاشته است (مثلا وارد شدن در ورزش فوتبال) نهایت لذت را ببرند و در آن گروه با دوستان بیشتری آشنا شود از استعدادی که در این زمینه دارد بیشتر از این که به فکر برنده شدن و نامی باشد خود را جزئی از آن گروه فوتبال بداند و با اعضای آن رابطه خوب و دوستانه برقرار نماید .

برای کودک خود ارزش قائل شوید :

سعی کنید برای کوشش‌ هایی که کودک شما انجام می‌ دهد ارزش قائل شوید و در روند مثبت بودن او را هدایت نماید :

توجه به استعداد کودک :

اگر کودک شما در زمینه‌ ای که استعداد دارد این حسن او را به او بگویید و برایش ارزش قائل شوید اما به او بگویید نوع تلاشی که می کند برای شما خیلی مهم تر از برنده شدن یا باخت در کاری می باشد که شروع کرده است .

( در ادامه توصیه میشود مقاله روشهای مناسب برای تشویق کودکان به کتاب خواندن را مطالعه نمایید )

به کودک خود آموزش دهید هنگام باخت رفتار های ناپسند از خود بروز ندهد و سنگین با مسئله برخورد کند :

زمانی که کودک شما دچار شکست می شود باز هم از او حمایت و پشتیبانی نمایید تا هنگام مواجه شدن با باخت رفتار های ناپسند بروز ندهد و کاملاً با وقار و سنگین با این مسئله کنار بیاید به او بفهمانید تلاش‌ های او بسیار برایتان مهم بوده است.

کودک خود را با چالش‌ های جدید مواجه نماید :

از کودک خود بخواهید تفکرات خود را به سوی موارد دیگری بکشاند و چیزهای جدید را تجربه کند این کودکان از ترس شکست از وظایف و موارد جدید امتناع می‌ کنند به آن ها بگویید اگر در این زمینه تلاش نکنند نمی توان متوجه شد که در این زمینه مفید هستند یا خیر .

افکار خود را به زور به کودک تحمیل نکنید :

والدین باید توجه داشته باشند که کودک آن ها دارای یک سری از علاقمندی ها و آرزو های شخصی می باشد و به مراتب از یک سری چیزها بدش می آید شما نباید اخلاق و عقاید خود را به او تحمیل کنید زیرا دنیای آن ها با شما متفاوت است.

رفتار های کاذب و بد کودک را در یک موقعیت مناسب به او گوشزد نماید :

اگر کودک شما حس رقابت در وجود او باعث شده است در یکی سری از زمینه های ناموفق باشد مانند بستن بند کفش های خود ،و به خاطر آن با شما بد رفتار می‌ کند در یک موقعیت مناسب به اوگوشزد کنید که دلیل نمی‌ شود به خاطر موفقیت در این زمینه این رفتار را از خود بروز دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 1 =

فهرست