تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار کودکپرستاری در منزل

خارش لثه نوزاد و راه های درمان آن با پرستار کودک

خارش لثه نوزاد یکی از مشکلات والدین و افرادی که به عنوان پرستار کودک وظیفه مراقبت و پرستاری از نوزادان را برعهده دارند، می باشد. اما چرا لثه نوزادان دچار خارش می شود آیا می توان راهی را برای برطرف کردن این خارش پیدا کرد؟

خارش لثه در نوزادان زمانی بروز میکند که نوزاد بخواهد دندان دربیاورد. لثه های نوزاد به دلیل ظرافت خاصی که دارد موقع دندان درآوردن با خارش و درد همراه است. ما در ادامه مقالات پرستاری کودک در آتیه پرستاران سلامت می خواهیم در مورد خارش لثه نوزادان و راه های درمان آن در منزل نکات مهمی را برای شما عزیزان شرح دهیم پس تا پایان این مبحث ما را همراهی نمایید.

راه های درمان خارش لثه نوزاد

همیشه مراقبت و پرستاری از نوزادان برای مادران و پرستاران کودک یکی از سخت ترین و شیرین ترین کارها در دوران زندگی آنها می باشد. یکی از این مراقبت ها رسیدگی به لثه نوزاد می باشد که گاها نوزادان دچار خارش در این ناحیه می شوند. اما مواردی وجود دارد که والدین و پرستاران نوزاد می توانند با انجام آنها خارش را از بین ببرند. این موارد شامل:

استفاده از انگشت شست برای خارش لثه نوزاد

یکی از ساده ترین روش های تسکین خارش لثه نوزاد این است که والدین و مراقبین نوزاد انگشت شصت خود را داخل دهان کودک بگذارند تا آن را گاز بگیرد این کار خارش او را کمتر میکند. برای کم کردن خارش لثه و درد حاصل از آن میتوانید از یک حوله یا پارچه کوچک که آن را خیس نموده اید و یا داخل یخچال گذاشتید استفاده کنید به این صورت که آن را در دهان کودک قرار داده و کودک با جویدن آن حس خوبی را پیدا می کند زیرا پارچه خنک شده لثه های او را ماساژ میدهد و سرد بودن آن خارش و درد او را کم میکند. پیشنهاد می شود والدین و پرستار کودک در منزل روزی چندبار این کار را انجام دهد.

استفاده از دندانک

والدین و پرستار کودک میتوانند برای کاهش خارش لثه نوزاد یک پستانک را درون فریزر قرار دهند بعد از خنک شدن آن را در داخل دهان کودک قرار دهند یا یک دندانک به او بدهید تا با مالش آن رو لثه ها خارش آن را کمتر کند. اگر کودک میتواند غذای سفت را بخورد شما میتوانید از یک هویج یخ زده که آن را قبلا داخل فریزر گذاشته اید برای کاهش خارش لثه و درد آن برای کودک خود استفاده کنید. کودک با کشیدن هویج یخ زده روی لثه خود خارش را کمتر حس میکند.

استعمال ژل دندان:

ژل های دندانی موجود در داروخانه میتواند التهاب و خارش لثه را از بین ببرد شما میتوانید با استفاده از یک گوش پاک کن کمی ژل را روی آن بمالید و به لثه های نوزاد بزنید.

نکته قابل توجه:
زمانی که کودک چهار تا از دندان های فوقانی و تحتانی او درمی آید او میتواند برای گاز زدن غذا های کوچک اقدام کند. این عامل ترس از خفگی نوزاد را به همراه دارد برای پیشگیری از این مشکل میتوانید میوه ها و خوراکیهایی را که قصد دارید به او بدهید را درون توری های ظریف قرار دهید آن را داخل دهان کودک بگذارید تا آنها را بمکد و یا گاز بگیرد در این صورت دیگر جای نگرانی برای گیر کردن مواد غذایی در گلوی نوزاد را نخواهید داشت.

تسکین درد با داروهای مسکن:

اگر کودک با هیچ یک از روشهای بالا درد لثه هایش کاهش نیافت میتوانید از مسکن استامینوفن یا آسپرین استفاده نمایید اما طبق توصیه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت باید توجه داشته باشید که بدون تجویز پزشک هیچ دارویی را به کودک خود ندهید زیرا احتمال دارد این داروها معده کودک را تحریک کند و باعث بالا آوردن شیر نوزاد شود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی علت عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن را حتما مطالعه نمایید ))

آیا درمان گیاهی برای خارش لثه نوزاد موثر است؟

بسیاری از داروهای گیاهی وجود دارند که میتوان با استفاده از آن التهاب، درد و خارش لثه را کاهش داد. اما همانطور که این داروها مزیت بالایی دارند میتوانند مشکل ساز هم باشند بنابراین قبل از درمان با داروهای خانگی حتما با پزشک کودک مشورت نمایید.

دندان درآوردن کودکان چه علائمی دارد؟

هر یک از کودکان برای در آوردن دندان نشانه های متفاوتی را تجربه میکنند و همچنین درد هایی را که متحمل میشوند هم نیز متفاوت خواهد بود این نشانه ها عبارتند از:

  • در بسیاری از کودکان احتمال دارد هیچ علائمی بروز نکند و هیچ دردی نداشته باشند.
  • خارج شدن آب دهان کودک
  • بدخوابی
  • بد اخلاقی
  • التهاب لثه
  • مالش گوش و صورت توسط کودک

اگر والدین و مراقبین کودک هر یک از موارد بالا را در کودک مشاهده کردند باید متوجه دندان در آوردن کودک شوند.

آیا تب و اسهال از علائم دندان در آوردن کودک است؟

بسیاری از والدین و پرستار کودک تب و اسهال شدن کودک را مبنی بر در آوردن دندان او می پندارند در حالی که این تصور بسیار نابجا است و دندان در آوردن هیچ یک از این علائم را به وجود نمی آورد و در صورت بروز همچین مشکلاتی اگر بیش از 24 ساعت باشد باید حتما به پزشک مراجعه شود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی زمان گرفتن ناخن نوزاد را حتما مطالعه نمایید))

بهترین زمان مناسب برای دندان در آوردن کودک چه موقعی است؟

دندان های شیری کودکان در حدود 4 تا 10 ماهگی کودک رشد میکنند اما اگر این روند بیشتر از 10 ماهگی طول بکشد اصلا نباید نگران این موضوع باشید. اگر به رشد و نمو استخوانی کودک خود مطمئن هستید که سالم است پس دیگر جای نگرانی باقی نمیماند. بسیاری از کودکان یک سالگی به بعد شروع میکنند به دندان درآوردن. هر چقدر رشد دندان ها دیرتر باشد پوسیدگی و خراب شدن دندان های شیری به تعویق می افتد و این نمیتواند از علائم خطر ساز باشد.

لازم است از این دندان های شیری هم مراقبت های لازم به عمل آید و نباید بخاطر شیری بودن آنها و اینکه دائمی نیستند از مراقبت آنها سر باز زد. سعی کنید وقتی این دندان ها به صورت کامل بیرون آمدند از یک مسواک نرم و ظریف برای تمیز کردن دندان های کودک خود استفاده نمایید.

طب سنتی برای درمان درد و خارش لثه در کودکانی که میخواهند دندان در بیاورند توصیه میکند از روغن زیتون استفاده شود. روغن زیتون را باید روزی دو الی سه بار روی لثه های کودک خود بمالید تا درد آن تسکین یابد.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − دوازده =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست