تماس
021-66582923

خستگی در سالمندان ، علت بی حالی و خستگی در سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

خستگی در میان افراد سالمند یکی ازاختلالات رایج است که بعضی از سالمندان چگونگی برخورد با این اختلال و نحوه ساماندهی به آن را نمیدانند اکثر افراد به دلایل مختلفی در طول روز احساس خستگی در وجود خود دارند که بعد از کمی استراحت برطرف میشود و سرحال میشوند اما خستگی در سالمندان این گونه نیست در این مبحث میخواهیم خستگی در سالمندان را شناسایی کنیم و علائم آن را مورد بررسی قرار دهیم. این مطالب همچنین می تواند برای مراقبین سالمند نیز مفید باشد .

خستگی در سالمندان به چه معناست:

واژه خستگی در میان افراد سالمند به حالتی گفته میشود که فرد سالمند قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نمی باشد که این روند در طول روز برای فرد عارض میشود لازم است بدانید عارضه خستگی در سالمندان با خواب آلوده بودن آنها فرق میکند خواب آلودگی در سالمند حالتی است که فرد نه خواب است ونه بیدار که با تنظیم شدن زمان خواب سالمند برطرف میشود اما خستگی در سالمندان به گونه ای است که حتی اگر فرد به استراحت لازم بپردازد و به خوبی هم بخوابد آن انرژی لازم و توانایی را بعد از استراحت نخواهد داشت و این مسئله میتواند خطر آفرین باشد.

خستگی در سالمندان چه نشانه هایی را در فرد به وجود می آورد؟

خستگی در سالمندان هم خستگی جسمانی و هم خستگی روحی را برای آنها در بر دارد و دارای نشانه های زیر می باشد:

1)عدم توانایی در عضلات فرد سالمند
2)بروز درد در نواحی عضلات
3)احساس گیجی و خواب آلودگی
4)اختلال در دید
5)سفت شدن شکم
6)کم شدن وزن سالمند

علائم خستگی روحی در سالمندان :

یک سری از نشانه ها هم وجود دارد که نشانه خستگی روحی سالمند می باشد این علائم شامل موارد زیر می باشد:

1)به وجود آمدن اختلالاتی در ذهن و حافظه
2)عدم تحرک کافی
3)بروز افسردگی
4)عدم داشتن تمرکز در فعالیت های خود
5)استرس و تنش
6)عوض شدن اخلاق و رفتار سالمند

هر دو عارضه بالا اگر در سالمندان دیده شود باید دنبال راه حل هایی برای درمان این مشکل باشید زیرا درصد اینکه فرد سالمند به خودش یا اطرافیانش آسیب وارد کند بسیار بالاست.

خستگی در سالمندان به چه دلیلی به وجود می آید؟

اکثر افراد خستگی در سالمندان را دلیل بر افزایش سن و عم توانایی آنها میداند و میگویند برای طی شدن روند پیری این عارضه بر افراد مسن چیره میشود درحالی که این باور نادرست است و علت هایی برای درمان خستگی در سالمندان وجود دارد که میتوان آن را درمان نمود یک سری از بیماری ها هستند که اگر در وجود فرد سالمند باشد میتواند خستگی را در آنها به وجود بیاورد از این بیماری ها میتوان موارد زیر را برشمرد:

1)بیماری آرتریت
2)بالا بودن فشار خون در سالمندان
3)بروز بیماری هایی مربوط به کلیه
4)عارضه های قلبی
5)مشکل داشتن کبد فرد سالمند

بروز چه رفتار های نامناسبی حس خستکی را در افراد سالمند به وجود می آورند:

افراد سالمند در طول شبانه روز با انجام یک سری از رفتار ها و عادت های نا صحیح سطح توانایی و انرژی خود راپایین می آورند:

1)دیر خوابیدن: افراد سالمند اگر عادت به دیر خوابیدن داشته باشند آن حس شادابی که با یک خواب مفید بدست می آید را از دست خواهند داد.
2)خوردن موادی که کافئین دارند: افراد سالمند اگر مصرف مواد کافئین دار را بالا ببرند با کمبود خواب مواجه میشوند و احساس خستگی می کنند.
3)خوردن رژیم غذایی که کالری اندک دارند: این نوع مواد غذایی را باید از برنامه غذایی افراد سالمند حذف کنید تا حس خستگی را در وجود آنها به حداقل برسانید.

برای پیشگیری از خستگی در سالمندان چه مواردی را باید انجام دهید:

1)خوردن مواد غذایی مفید: اگر افراد سالمند یک برنامه غذایی مفید و سالم را در طول شبانه روز داشته باشند و آب فراوان بنوشند این روش میتواند از خستگی در سالمندان جلوگیری نماید.
2)تحرکات بدنی: حرکات ورزشی مناسب سن افراد سالمند به صورت روزانه مانند ورزش های یوگا برای بالا بردن توانایی و نشاط سالمندان بسیار توصیه میشود.
3)چرت های کوتاه: توصیه میشود برای جلوگیری از خستگی در سالمندان در طول روز چرت های کوتاه مدت انجام دهید.

آیا لازم است برای اختلال خواب و خستگی ناشی از آن در سالمندان به پزشک مراجعه شود؟

اگر اختلال خواب در افراد سالمند بعد از گذشت دو هفته به قوت خود باقی بماند لازم است حتما به پزشک مراجعه شود و این در صورتی است که تمامی راه کار های ارائه شده در قسمت های فوقانی را انجام داده باشید و نتیجه ای نگرفته باشید که در این صورت می باید حتما با پزشک معالج خود مشورت داشته باشید.

کم خونی در سالمندان و ارتباط آن با خستگی:

عارضه کم خونی وقتی که سطح گلبول های قرمز خون کاهش پیدا میکنند بر فرد عارض میشود بدن انسان برای اینکه بتواند اکسیژن مورد نیاز به سلول ها را برساند فعالیت زیادی از خود بروز میدهد و یا فشار روی بدن به وجود می آید که میتواند بروز خستگی در ارتباط با کم خونی در سالمندان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × پنج =

فهرست