تماس
021-66582923

  دوران بارداری یکی از مهمترین دورانی است که یک خانم در زندگی خود تجربه می کنند .این دوران سراسر از اضطراب و استرس برای مادری است که برای اولین بار باردار میشود.در این دوران بدن مادر دچار تغییرات فراوانی می‌شود و همه اعضای بدن او درگیر این مسئله مهم می شود .ما در این بخش از سلامت آتیه پرستاران سلامت سعی بر آن داریم که کار های خطر آفرین در ماه اول بارداری را به مادران و پرستار زن باردار گوشزد کنیم.

در این دوران جنین احتیاج به مراقبت و پرستاری بسیار ویژه ای دارد و انجام دادن بعضی از کارها و خوردن بعضی از غذاهادر این ماه برای جنین خطرات زیادی را به همراه دارد و مادر باید در کارهای خود دقت بیشتری داشته باشد و به پزشک مراجعه کند.

در ماه اول بارداری علاوه بر اینکه مادر بسیار ا حساس خستگی و تنبلی می کند علامت های دیگری هم هست، که باید به آنها توجه ویژه داشته باشد. این ماه بسیار حساس است و جنین در حال لانه گذاری و رشد اولیه خود می باشد، در حقیقت این ماه معلوم می‌کند که هر توده سلولی باید در کجا قرار بگیرد و شروع به رشد و نمو کند. تقسیم سلولی و همانند سازی DNA در این دوره انجام می‌شود .

وقتی که مادر برای اولین بار باردار می‌شود دچار استرس و اضطراب فراوانی می‌شود که هر دوی اینها هم برای مادر و هم برای جنین مانند سم مهلکی است و جان جنین را به خطر می‌اندازد .استرس باعث می‌شود که هورمون های بدن به هم ریخته و جنین به خوبی در رحم رشد نکند و در نهایت باعث سقط شود.

  تب بالای ۳۸ درجه در بارداری:

 یکی دیگر از خطرات ماه اول بارداری تب بالای ۳۸ درجه است، که این تب به علت عفونت دستگاه تناسلی و رحم به وجود می‌آید و خطر زیادی برای جنین داردو باعث سقط میشود. پس مادر باید هنگام تب بالای ۳۸ درجه سریعاً به پزشک مراجعه کند.

 خونریزی در ماه اول بارداری

در اوایل بارداری احتمال دارد که مادر دچار خونریزی یا لکه بینی شود، که این امر زیاد قابل اهمیت نیست و مادر نباید نگران شود زیرا امری طبیعی است و جنین در این دوره در حال لانه گزینی می باشد و همین علت باعث می شود که دیواره رحم دچار ریزش شده و فرد لک بینی یا مقدار کمی خونریزی در خود ببیند .اما گاهی اوقات افراد دچار خونریزی می شوند،خون‌ریزی که از حد معمول بیشتر است. در این موقع خانم باردار باید سریعا به پزشک خود مراجعه کند .این خونریزی می‌تواند دلایلی داشته باشدکه همه آن دلایل منجر به سقط جنین می شود.

 استعمال دخانیات

خانم ها وقتی از بارداری خود یقین حاصل کردند باید سریعا استعمال دخانیات (کشیدن مواد مخدر چه صنعتی چه سنتی،کشیدن سیگار وقلیان)راکنار بگذارند.تا از بروز خطرات ماه اول بارداری در امان بمانند.

استعمال دخانیات در دوران بارداری عوارض جبران ناپذیری دارد و باعث می شود که مادر به زایمان زودرس و یا سقط جنین و یا ناهنجاری های مادرزادی گرفتار شود. علاوه بر عدم استعمال دخانیات،  مادر باردارباید در مجاورت افرادی که موارد فوق را استفاده می کنند قرار نگیرد.

عدم مصرف مشروبات الکلی

مادر باردار نباید از مشروبات الکلی استفاده کند زیرا برای جنین مضر است و باعث میشود جنین دچار سندروم های مختلفی شود علاوه بر سندروم دچار اختلالات عصبی و رفتاری هم می شود. الکل به راحتی از جفت عبور می‌کند و روی مغز جنین تاثیر میگذارد و او را دچار مشکلاتی از قبیل ناتوانی ذهنی، تشنج، ناقص الخلقه شدن ، مشکلات رفتاری ، ذهنی و جسمی می کند.

  ممنوعیت غذایی وخطرات ماه اول بارداری

 غذاهایی هستند که در ماه اول بارداری برای جنین بسیار ضرر دارند که حتما توصیه می شود مادران باردار و یا افرادی که وظیفه ی پرستاری در منزل و مراقبت از مادران باردار را دارند حتما به نکات زیر توجه نمایند.

-میوه ها:

طبق توصیه و راهنمایی های کارشناسان بخش سلامت کودکان در مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت ، میوه های پاپایای خام، آلوورا، دانه کنجد، هلو،سیب های وحشی، شیرین بیان، آناناس… که باعث سفت شدن و سخت شدن عضله های رحم می شود .در نهایت به سقط جنین منجر می شود. مادر در  این دوران از خوردن این موادغذایی باید پرهیز کند.

– غذاهای دریایی:

یکی دیگر از مراقبت های پرستاری از مادران باردار ، دوری کردن از بعضی از غذاهای دریایی می باشد که حاوی متیل جیوه بوده و استفاده از آن ها در دوران بارداری به مغز جنین آسیب وارد می‌کند و مادر از خوردن آنها باید اجتناب کند. این ماهی ها علاوه براینکه در رشد مغز جنین تاثیر منفی می‌گذارند باعث مشکلات بینایی وتنهایی هم می شوند.ماهی هایی مانند کوسه ماهی ،اره ماهی، نیزه ماهی،خرچنگ و……

-پنیرها:

بعضی از پنیر ها از شیر غیرپاستوریزه درست می شوند شکل این پنیرها به صورت نرم است و باعث مسمومیت مادر می شود .این نوع پنیرها از خود گاز هم تولید می کنند.

غذاهای فرآوری شده:

غذاهای فرآوری شده شاید خوشمزه و خوش عطر و طعم باشند، ولی در عین حال استفاده از آنها برای خانم های باردار مخصوصاً ماه اول بارداری بسیار زیان آور است . در این ماه حساس ترین اعضای بدن جنین تشکیل میشود. این غذاها باعث التهاب و وارد شدن سم به بدن می شوند و روی قلب و سیستم عصبی بدن تاثیر منفی می گذارند.

 غذاهای فرآوری شده و خطرات آن در ماه اول بارداری عبارتند از:

گوشت های فرآوری شده، غلات بسته بندی، غذاهای کنسروی،غذاهای پخته شده کارخانه‌ای ،انواع سس ها ،انواع نوشابه ها، پاپ کورنهای کارخانه‌ای،…. مهمترین توصیه به خانمهای باردار در ماه اول بارداری پرهیز از خوردن همه موارد ذکر شده است. در غذاهای فرآوری شده باکتری های فراوانی وجود دارد ،که روی مادر باردار ثاثیر بیشتری می گذارد.

 خانم ها  به خاطر خطرات ماه اول بارداری نباید به مسافرت بروند ،چون جنین هنوز جای خود را محکم نکرده واحتمال دارد با تکانهای که درطی مسیر به او وارد می‌شود دچار خونریزی شده وچنین خود را از دست بدهد.

البته بعضی ها هم هستند که می‌توانند به مسافرت بروند ولی به شرط اینکه هر دوساعت یکبار باید از ماشین بیرون بیایند و خستگی در کنند تا جنین دچار آسیب نشود. همچنین توصیه می شود همیشه یک نفر به عنوان همراه که می تواند اعضای خانواده یا پرستار منزل باشد به صورت 24 ساعته در کنار مادر باردار باشد و از او مراقبت و پرستاری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × سه =

فهرست