تماس
021-66582923

خطر کبد چرب در دوران سالمندی همراه با درمان خانگی و گیاهی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

عارضه کبد چرب در دوران سالمندی یکی از بیماری های نهفته و پنهان می باشد و بسیار شایع و متداول محسوب شده است کبد به عنوان یکی از مهم ترین اعضای بدن که وظیفه پاکسازی سم از بدن را بر عهده دارد بسیار حائز اهمیت واقع می شود این عضو اگر دارای مشکل شود مواد سمی را نمیتواند از بدن خارج کند در نهایت سم و عفونت تمامی بدن فرد سالمند را احاطه می کند و می تواند منجر به مرگ وی شود.

وجود مقداری چربی روی عضو کبد لازم و طبیعی می باشد اما اگر چربی روی این عضو بیش از حد طبیعی باشد کبد چرب را برای فرد سالمند به وجود میاورد که باعث رنجش سالمندان می گردد.

چگونگی به وجود آمدن کبد چرب در سالمندان:

زمانی یک کبد دچار چربی می شود که فرد سالمند مقدار کالری و چربی مورد استفاده او بیشتر از فدرت دریافت شدن کبد باشد در این صورت مقدار چربی روی سلول های کبد تجمع پیدا می کند و به کبد آسیب وارد می کند که اگر درمان نشود خطرات جدی برای سالمندان به وجود می آورد.

کبد چرب در دوران سالمندان چه نشانه هایی دارد؟

زمانی که کبد فرد سالمند دچار مشکل می شود سیستم دفاعی بدن برای مقابله با آن وارد عمل می شود و خون رسانی و اکسیژن رسانی بیشتری را برای نقص کبد پمپاژ می کند که این کار می تواند باعث بروز خستگی در فرد، عدم تمرکز و عدم توانایی حضور در مراسمات اجتماعی برای فرد سالمند شود و فرد سالمند با این عارضه قدرت تشخیص و شناسایی در وجودش کم می شود و حالت سر در گمی پیدا می کند از دیگر نشانه هایی که می توان پی به وجود کبد چرب در سالمندان ببریم شامل موارد زیر می باشد:

دیگر نشانه های وجود کبد چرب در سالمندان :

  • وراثت: بروز مسائل و بیماری های ژنتیکی می تواند از والدین به فرزندان منتقل شود اگر والدین به عارضه کبد چرب مبتلا شده باشد احتمال اینکه فرزندان و نوه های آنها تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرد بسیار زیاد است.
  • ایجاد زردی در پوست: اگر پوست سالمند دچار رنگ زرد شود و سفیدی چشمان او نیز در گیر شود از علائم بروز کبد چرب در دوران سالمندی می باشد هنگام بروز این نشانه جریان عبور صفرا از کبد کاملا بسته می شود و یک زائده های کوچک و ریز روی پوست و کناره های چشم سالمندان به وجود می آید.
  • اضافه وزن: بعضی از سالمندان هنگامی که دچار اضافه وزن می شوند به فکر کم کردن وزن خود از طریق رژیم های غذایی و ورزش می افتند اما متاسفانه نتیجه ای عاید آنها نمی شود این چاقی و اضافه وزن می تواند عوامل بروز کبد چرب در دوران سالمندی باشد.
  • عوض شدن رنگ پوست: اگر سالمندان به کبد چرب مبتلا شوند یکی از نشانه های آن می تواند عوض شدن رنگ پوست در گردن و بازوها باشد و پوست سالمند را پوسته پوسته میکند و باعث ایجاد ورم در کف دست ها میشود.
  • بروز درد در ناحیه شکم: درد در قسمت راست یا وسط شکم می تواند از علت های کبد چرب در دوران سالمندی باشد که به احتمال زیاد خونریزی داخلی را نشان میدهد در این مواقع در قسمت دستگاه گوارش فرد سالمند التهاب و پارگی رگ اتفاق می افتد.

برای مداوای کبد چرب در دوران سالمندی چه راه های وجود دارد؟

  • استفاده از رژیم غذایی مناسب: کبد چرب در سالمندان را می توانیم به صورت طبیعی مداوا کنیم روند درمانی این اختلال را باید با تنظیم مواد غذایی سالم و کنار گذاشتن موادغذایی که برای سالمند مضر می باشد کنترل نماییم استفاده از رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش یکی از روش های درمانی برای کبد چرب سالمندان می باشد.
  • کم کردن مصرف قند و شکر: اگر افراد سالمند بیماری دیابت کنترل نشده داشته باشند و مقدار زیادی شکر و شیرینی جات مصرف کنند این وضعیت میتواند کبد چرب را وخیم تر کند پس تا حد امکان میزان نرمال گلوکز بدن را حفظ نمایید.
  • حرکات و فعالیت های بدنی: انجام ورزش به صورت مداوم در درمان کبد چرب در سالمندان بسیار تاثیر گذار خواهد بود با توجه به اینکه بروز کبد چرب فرد سالمند را خسته میکند و مانع از انجام ورزش می شود لازم است برای ثبات در کار سالمند در کلاس های ویژه ثبت نام نمایند که ملزم به ادامه آن شوند.

درمان کبد چرب با استفاده از روش های خانگی و گیاهی:

استفاده از گیاهان دارویی می تواند تاثیر شگرفی در درمان کبد چرب در دوران سالمندی داشته باشد زیرا این مواد گیاهی دارای آنتی اکسیدان بالایی هستند و خاصیت ضد التهابی دارند و میتواند کبد چرب را برطرف نماید از جمله این مواد گیاهی شامل موارد زیر می باشد:

  • مصرف امگ 3
  • استفاده از داروی گیاهی جنسینگ
  • مصرف زرشک
  • استفاده از گیاه قاصدک
  • خوردن خار شیر

علی الرغم انجام موارد ذکر شده در قسمت بالا وکنترل کبد چرب توسط خود سالمند و مراقبین سالمند ، لازم است از دارو های تجویزی پزشک در دوره های درمانی خاصی برای کنترل و درمان این عارضه استفاده شود زیرا گاهی به تنهایی فرد سالمند نمیتواند موارد کنترل برای کبد چرب را پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 + 3 =

فهرست