تماس
021-66582923

خواص خوردن گلاب برای سلامتی سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
خواص خوردن گلاب برای سالمندان

گلاب یکی از عرقیات گیاهی محسوب می‌ شود که دارای خاصیت های بی شماری می باشد و می تواند روی سلامتی سالمندان و افراد دیگر و همچنین درمان یک سری از بیماری ها بسیار کارآمد و موثر واقع شود. در این مبحث با خواص خوردن گلاب آشنا خواهید شد . این مبحث می تواند برای سالمندان و افرادی که وظیفه ی مراقبت و پرستاری از سالمند را برعهده دارند بسیار مفید باشد . با ما همراه باشید.

زمانی که از بخار شدن گل های محمدی مایعی به دست می‌ آید به آن گلاب گفته می‌ شود که در فصل بهار برای تهیه آن اقدام می شود و دارای بوی خوبی می باشد این نوع گیاه ضمن دارا بودن بوی خوش خاصیت های فراوانی دارد که ضمن توضیح انواع آن به خواص بی شمار آن نیز خواهیم پرداخت .

انواع گلاب ها را بشناسید:

در این مبحث قبل از اینکه به خواص خوردن گلاب بپردازیم ابتدا می خواهیم انواع گلا را برای شما شرح دهیم . این گلاب ها شامل:

  • گلاب درجه یک : در این نوع از گلاب در هر ۱۰۰ میلی لیتر آن ۳۵ میلی گرم اسانس های طبیعی استفاده شده است
  • گلاب های درجه دوم : در این نوع از گلاب‌ در هر صد میلی لیتر آن ۱۵ میلی گرم اسانس های طبیعی استفاده شده است
  • گلاب دو آتیشه : زمانی که گل‌ های محمدی را تقطیر می کنند آب حاصل از آن را روی گل های دیگر می ریزند به همین دلیل به آن دو آتیشه می گویند
  • گلاب های سه آتیشه : روش تهیه این گلاب به گونه ای است که روی گلاب های دو آتیشه مجدد گل می ریزند و آب را بخار می‌ کنند
  • گلاب پس آب : این گلاب به صورت ترکیبی از گل های دیگر در تقطیر آن استفاده می‌ شود .

گلاب دارای چه موادی می باشد :

گلاب دارای ویتامین c و e ، تانن پکتین ، سیترنلول ،گرانتول ،اتانول،آنتو سیانین می باشد و ارزش غذایی همچون کالری ، کربوهیدرات و شکر را دارد .

خاصیت گلاب برای درمان بیماری سالمندان و افراد دیگر:

خواص خوردن گلاب از گذشته با به امروز مورد توجه بسیاری از مردم بوده و هست. گلاب خاصیت درمانی بسیاری دارد . در زیر به انواع این خاصیت ها اشاره شده است که کلیه افراد در سنین مختلف مخصوصا سالمندان می توانند برای درمان بیماری های مختلف از گلاب کمک بگیرند . این موارد شامل :

1- خواص خوردن گلاب برای گلو درد:

گلاب دارای خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی می باشد و زمانی که احساس گلو درد داشته باشید می تواند این درد حاصل از سرما خوردگی را درمان نماید .

2- تقویت دید چشم ها :

اگر جزو افرادی هستید که دائم از لپ تاپ استفاده می کنید و چشم هایتان خسته می شود می توانید چند قطره گلاب داخل چشم خود بریزید گلاب باعث رفع خستگی چشم می گردد و از بیماری‌ هایی مانند آب مروارید پیشگیری می نماید .

3- رفلاکس معده و گوارش :

گلاب می تواند در درمان نفخ ، معده درد و رفلاکس معده بسیار موثر واقع شود و به سلامت سیستم گوارشی کمک شایانی بکند . سالمندان عزیز می توانند با مصرف گلاب سیستم گوارشی خود را قوی نگه دارند.

4- پایین آورنده فشار خون :

از دیگر خواص خوردن گلاب تنظیم کننده و پایین آورنده فشار خون می باشد و می تواند در درمان بیماری های قلبی کارساز باشد و قلب را قوی نماید و همچنین فشار خون را کاهش می دهد . سالمندان عزیز اگر از فشار خون بالا رنج می برید می توانید از گلاب استفاده نمایید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله خواص روغن بذر کتان را حتما مطالعه نمایید )

5- عدم بروز آلزایمر :

زمانی آلزایمر بر سالمندان چیره می شود که پروتئین آمیلوئید روی مغز تاثیر بگذارد. حال گلاب این خاصیت را دارد که تاثیر پروتئین آمیلوئید را خنثی می‌ کند واز زایل شدن عقل جلوگیری می‌ کند .

6- کاهش اضطراب :

دیازپام یکی از قرص ها و دارو های است که برای آرامش مصرف می شود و خاصیت ضد اضطرابی دارد که متاسفانه بیشتر سالمندان از این قرص به وفور استفاده می کنند . شما می توانید گلاب را جایگزین آن استفاده کنید. گلاب می تواند اضطراب را در وجود سالمندان کاهش دهد و آنها را آرام کند .

7- سر درد های عصبی :

یکی دیگر از خواص گلاب این است که زمانی که دچار سر درد های عصبی و میگرنی می شوید یک دستمال را به گلاب آغشته کنید روی پیشانی خود بگذارید این کار می‌ تواند شما را تسکین دهد .

8- مداوا کردن آفت‌ های دهانی :

گلاب می تواند لثه ها را تقویت کند و بافت درون دهان را مداوا کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله فواید روغن ماهی برای افراد مخصوصا کودکان را مطالعه نمایید )

9- خواص خوردن گلاب برای سالمندانی که یبوست دارند :

از خواص خوردن گلاب می توانیم به درمان یبوست اشاره کنیم اگر هر شب یک لیوان گلاب را با تخم بارهنگ بجوشانید و با عسل میل کنید می تواند در رفع یبوست شما بسیار موثر واقع شود.

10- پایین آورنده تب و حرارت بدن :

اگر میزان حرارت بدن شما بالاست و دچار گرما زدگی شده اید شربت گلاب برای شما بسیار مفید می باشد .

11- سوزش ادرار :

اگر مواد صفراوی در جریان خون شما و ادرار بالا رفته باشد و شما دچار سوزش ادرار شده باشید می توانید برای درمان‌ آن گلاب بخورید تا این سوزش را برطرف نماید .

12- برطرف کردن بوی بد دهان :

شما می توانید از این خاصیت گلاب که حالت دهان شویه دارد و بوی بد دهان را برطرف می‌ کند استفاده نمایید .

13- ضد پیری پوست :

گلاب می توانند درخشندگی خاص به پوست بدهد و سلول‌ های پوستی را تقویت نماید اگر از گلاب برای باز سازی پوست خود استفاده کنید می‌ توانید پ هاچ آن را متعادل سازید از پیری پوست جلوگیری نمایید همچنین گلاب ضد جوش و آکنه می باشد و درمان آن موثر واقع می‌ شود و به دلیل دارا بودن ویتامین c می‌تواند التهاب و قرمزی پوست را کم کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 + چهارده =

فهرست