تماس
021-66582923
خواص سبزیجات سبز

خواص سبزیجات سبز برای سلامتی ( قابل توجه پرستاران منزل )

قابل توجه مراقبین و پرستاران منزل که در کنار مراقبت و نگهداری از مددجویشان وظیفه ی انجام امور منزل و آشپزی را نیز برعهده دارند. این عزیزان مخصوصا افرادی که از سالمندان مراقبت می کنند باید به خواص میوه ها و سبزیجات کاملا آگاه باشند تا بتوانند این مواد غذایی را در رژیم غذایی سالمند خود بکار بببرند. در تمامی رژیم های غذایی سالم همیشه تاکید شده از سبزیجات سبز با برگ پهن  استفاده کنید در این بخش از آتیه پرستاران سلامت میخواهیم خواص سبزیجات سبز برای سلامتی را بررسی کنیم تا به علت این همه تاکید پی ببریم .

خواص سبزیجات سبز برای سلامتی چیست؟

این گیاهان با رنگ سبز خود هم روح نوازند و باعث آرامش وهم از نظر تغذیه ای نیز بسیار کاملند و مغذی . سبزیجات سبز با برگهای پهن دارای انواع ویتامین های مورد نیاز بدن می باشند و مواد معدنی و املاح موجود در آن ها بسیار کامل است . فیبر موجود در این نوع گیاهان برای بدن بسیار ضروری بوده وبه طور کلی :

  • کنترل کننده سرطان ها هستند  .
  • باعث سلامت قلب و عروق می شوند .
  • قند خون را تنظیم می‌کنند .
  • برای پوست و مو بسیار مفید هستند .
  • در کنترل وزن  تاثیر بسزایی
  • از پیری زودرس جلوگیری می‌کند .
  • عملکرد سیستم ایمنی بدن را بالا میبرند .
  • از پوکی استخوان جلوگیری می کنند .

طریقه مصرف صحیح به منظور حفظ خواص سبزیجات سبز برای سلامتی:

پرستاران و مراقبین مخصوصا افرادی که وظیفه ی انجام خدمات پرستاری در منزل از بیماران و سالمندان را برعهده دارند باید به خواص میوه ها و سبزیجات کاملا آگاه باشند تا بتوانند این مواد غذایی را در رژیم غذایی این افراد بکار ببرند. این عزیزان باید بدانند جوشاندن و سرخ کردن این سبزیجات باعث از بین رفتن مواد مغذی آن ها خواهد شد و بهتر است به طور کلی این سبزیجات خام مصرف شود در غیر این صورت توصیه می‌شود فقط آن ها را بخارپز کنید .

معرفی سبزیجات سبز و خواص آن ها:

در بین این گیاهان آنکه سبز تیره تر هستند بسیار مغذی ترند .

مارچوبه :

طبیعت گرم و خشک دارد و دارای املاح کلسیم و پروتئین ، آهن و منگنز است .ویتامین های A ,B,C دارد برای تقویت قلب و درمان یرقان مفید است. برای مشکلات ریه و سینه مفید بوده و چشم را تقویت می کند .

انواع کلم :

کلم ها به دلیل داشتن مواد مغذی و انواع ویتامین و آنتی اکسیدان در راس همه سبزیجات سبز هستند و برای کاهش وزن و در رژیم های غذایی نقش مهمی دارند و به دلیل داشتن ویتامین K در لخته شدن خون نیز موثر هستند . مصرف آن ها برای سلامت استخوان ها توصیه شده .

آرتیشو (کنگر فرنگی) :

سدیم و پتاسیم زیادی دارد به ترشح صفرا کمک می‌کند و تقویت کننده کبد است برای دفع اوره و کلسترول بسیار مفید بوده ، خارش پوست را درمان میکند .

گیاه ترشک :

نشاسته ، آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر و ترکیبات مهم دیگری نیز دارد و برای افرادی که کمبود ویتامین C دارند توصیه شده . اشتها اور است و خون را تصفیه می کند .

شنبلیله :

آهن و فسفر دارد . برای مشکلات کبدی و رحم و مشکلات ریوی مانند سل ریوی و سرفه های شدید ، درد کمر و نرمی استخوان مفید است .

کرفس :

دارای انواع  ویتامین های A,B,C است . برای افرادی که صرع دارند مضر بوده اما برای تقویت قلب مفید است .

گل لادن :

مسکن طبیعی بوده و برای تقویت معده مفید است . سرفه های طولانی را تسکین می دهد و از ریزش مو جلوگیری میکند .

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی غذاهای پروتئین دار را حتما مطالعه نمایید ))

رازیانه :

سرشار از ترکیبات هورمونی استروژن (هورمون زنانه) است . پروتئین و کربوهیدرات دارد . طبق نظریه کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت از این گیاه در دوران شیردهی و بارداری نباید استفاده شود . برای جوانی پوست مفید است . ضد بلغم و صفرا بوده ، اشتها آور و ضد نفخ است . برای سندروم روده تحریک پذیر و آسم مفید است .

شاهی :

از قدیم به عنوان گیاه دارویی مصرف می شده و امروزه تحقیقات نشان داده مواد و ترکیبات این گیاه با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند .

مورینگا (درخت بان) :

ضد قارچ و ویروس  است و برای زیبایی پوست و مو مفید می باشد. انواع ویتامین ها و املاح را داراست .

خرفه :

فسفر ، منگنز ، پتاسیم  و مواد معدنی بیشمار دیگری دارد . انواع ویتامین ها در آن یافت می‌شود و برای سیستم ادراری فواید بسیاری دارد دیابت را درمان می‌کند . سوزش و درد رحم را از بین می‌برد و اسهال را بند می آورد .

خیار :

دارای ویتامین‌های خانواده B و A است و فسفر و کلسیم و پتاسیم بالایی دارد . برای استحکام استخوان سالمندان مفید است و فشار خون را درمان می کند .

گل گاوزبان :

طبق یک مسکن قوی بوده و درد نقرس و مفاصل را کاهش می دهد . برای درمان دیفتری و خناق مفید است . باعث تقویت اعصاب می شود و البته فواید بیشمار دیگری نیز دارد . تنگی نفس را برطرف می‌کند و خون رسانی به مغز را راحت‌ انجام می دهد .

اسفناج :

سرشار از منگنز و ویتامین های A وK بوده و با دارا بودن فولات در تولید گلبول قرمز بسیار مفید است و مصرف آن در سه ماهه اول بارداری توصیه شده .

برگ چغندر :

پتاسیم و فیبر بالایی دارد و دارای ویتامین‌هایA,K  و همچنین آنتی اکسیدان می باشد و برای بیماری‌های اختلال چشم مفید است .

کلم بروکلی :

سرشار از فیبر بوده و از خانواده کلم ها است کلسیم ، فولات و فسفر دارد و ویتامین های آن Cو K است. برای بیماران سرطانی و قلبی توصیه شده .

کاهو :

به دلیل داشتن بافت ترد بسیار مصرف می شود و دارای ویتامین  A است که خوردن آن در سالادها به کاهش وزن کمک می کند .

(( در ادامه پیشنها می شود مقاله آموزشی غذاهای طبع سرد و روشهای مقاله با طبع سرد را حتما مطالعه نمایید ))

کاسنی :

دارای فولیک اسید و ویتامین‌ K و کلسیم است و آنتی اکسیدان موجود در آن از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

آرگوالا :

این گیاه طعم فلفلی دارد و در سالادها می‌توان از آن استفاده کرد و دارای ویتامین B9و K است  و نیترات موجود در آن باعث افزایش جریان خون می‌شود .

برگ شلغم :

بسیار تند مزه است و نیاز به پختن دارد . مواد مغذی آن کلسیم ، منگنز ، فولات و ویتامین های آن A,C,K است و آنتی‌اکسیدان زیادی دارد .

برگ کوماتسون :

اسفناج خردل ژاپنی است بسیار بسیار مفید بوده و دارای همه نوع املاح و ویتامین می باشد برای سلامتی بسیار موثر است و در برخی کشور ها به کاشت آن مشغولند .

در آخر می توان اشاره کرد، خواص سبزیجات سبز برای سلامتی بیشتر از آنچه است که گفته شد و ما در اینجا فقط به اندکی از این خواص اشاره کردیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده − 12 =

فهرست