تماس
021-66582923
خیال پردازی در کودکان

خیال پردازی در کودکان را جدی بگیرید

دنیای کودکان دنیای پیچیده و درعین حال ساده ای می باشد زیرا آنها مانند بزرگسالان تظاهر کردن را بلد نیستند و تمام افکار و مشغولیت های ذهنیشان را در رفتار و یا در قالب بازی نشان می دهند. اما چون برای حفظ امنیت و سلامتیشان تا قبل از بزرگتر شدن و بیشتر شدن درکشان، اجازه تصمیم گیری و انجام کارهای مورد علاقه شان را به تنهایی ندارند و در صورت اقدام خودسرانه از طرف والدین مورد تنبیه قرار می گیرند، سعی می کنند با خیال پردازی دنیای هیجان انگیز و جذابی بدون هیچ محدودیتی برای خودشان ایجاد کنند تا با غرق شدن در آن بدون هیچ قید و بندی به هر کاری که می‌خواهند دست بزنند.

به طور مثال آنها اغلب به یک شخصیت کارتونی خیلی علاقمندند و دوست دارند کارها و حرکات اغراق آمیز آن را مانند پریدن از روی خانه‌ها یا پرواز کردن را تقلید کنند.که این کار در دنیای واقعی امری محال و ناممکن می باشد ولی کودکان با استفاده از قدرت تخیل و با بردن آن به دنیای خیال انگیزشان آن را برای خود ممکن میکنند واز ان لذت میبرند.

آیا داشتن قوه تخیل برای کودکان مفید است

داشتن قوه تخیل برای کودکان علاوه بر اینکه شخصیت و مهارتشان را پرورش می دهد و دنیای شادی را برایشان رقم می‌زند، دانستنی های زیادی را نیزبه انها آموزش می‌دهد زیرا به طور مثال وقتی با یک کودک چهار ساله در نقش یک مامور آتشنشانی بازی میکنید تمام ابزارها و وسایل لازم برای این بازی را نخواهید داشت اما قوه تخیل کودکان این اجازه را به انها می‌دهد که به راحتی تمام وسایل و شرایط پیش آمده را تصور کنند و وسایل ساده مانند یک تک سیم را به جای شلنگ آتش‌نشانی و یا یک بطری خالی نوشابه را به جای کپسول اکسیژن تصور کنند و در حین بازی علاوه بر شوروهیجان واحساس قدرت، بسیاری از راهکارهای خاموش کردن آتش را نیز یاد بگیرند.

چه وقت می‌توان گفت که خیال پردازی برای کودکان مضر است

کلاً در همه مسائل یک قاعده کلی وجود دارد و آن رعایت حد اعتدال است .خیال‌پردازی کودکان نیز اگر در حد متعادل باشد و بیشتر جنبه بازی و سرگرمی داشته باشد و برایشان شادی ،نشاط و هیجان به دنبال بیاورد. نه تنها مضر نیست بلکه بسیار مفید نیز هست و نشان دهنده ی هوش سرشار و ذهن خلاق آنها می‌باشد و دریچه ای است که از طریق آن والدین میتوانند با دغدغه ها و دنیای درونیشان آشنا شوند و با آنها ارتباط بهتری برقرار کنند.

اما اگر کودکان در این زمینه تا حدی پیش بروند که از دنیای واقعی و همسالانشان فاصله بگیرند و تمایل داشته باشند به تنهایی و در انزوا با دوستان خیالییشان وقت بگذراند و یا گاهاً دچار شب ادراری،بی قراری،ترس و بی خوابی بشوند و یا دست به انجام کارهای خطرناک و غیر معقول بزنند، این موضوع نگران کننده می باشد و والدین باید برای کنترل اوضاع و شرایط پیش آمده از یک روانشناس حاذق در زمینه ی کودکان کمک بگیرند.

خیال پردازی در کودکان مضرات

خیال پردازی در کودکان بیشتر در دختران رایج است یا پسران

خیال پردازی در کودکان بیشتر از آنکه به جنسیتشان وابسته باشد تحت تاثیر ژنتیک و محیط تربیتی که کودکان در آن پرورش می یابند قرار دارد و احتمال آن برای هر دو جنس تقریبا یکسان می باشد و تنها تفاوتشان در نوع بروز آن می باشد. به طور مثال دختران بیشتر خود را در قالب یک پرنسس بسیارزیبا با لباس های آن چنانی تصور می کنند و پسران به دنبال قدرت های خارق العاده و هیجانات دنیای واقعی دستگیری دزدها توسط پلیس هستند.

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی تاثیرات منفی و مثبت تلویزیون بر کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

چه برخوردی در مقابل خیال پردازی در کودکان داشته باشیم

نحوه برخورد با خیال پردازی در کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا نباید به گونه ای رفتار کنید که خیالاتش را مضحک و بی اهمیت بدانید و یا با دامن زدن به آن کودک را بیش از حد درگیر آن کنید. زیرا هر دوی این رفتارها مخربند و آثار سوئی بر شخصیت او دارند.

بهتر است هنگامی که کودک از دنیای تخیلش با شما صحبت می‌کند از خود اشتیاق نشان دهید و از دید او به این این مسئله نگاه کنید و با پرسیدن سوالات متعددی درباره آن علاوه بر پرورش تخیلش، به نوع نگرش و علایق او نسبت به مسائل مختلف پی ببرید و با ایجاد چالش در بازی، بسیاری از مهارت های لازم را به او آموزش دهید.در نظر داشته باشید که هیچ وقت خیالات و تصورات آنها را مسخره نکنید و یا انها را دروغگو خطاب نکنید زیرا هیچ درکی از این برداشت شما ندارد و این موضوع سرخورده و ناراحتشان میکند.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

موسسه آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 − 10 =

فهرست