تماس
021-66582923

علت درد طرف راست شکم در بارداری و مراقبت های ویژه در منزل

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت درد طرف راست شکم در بارداری

بارداری بهترین دوران زندگی یک مادر است که بسیار هیجان انگیز است. حس وجود فرزند در شکم مادر یک موهبت الهی است این حس زیبا ودلنشین است. اما کماکان به مرور زمان هرچه شکم مادر بزرگ تر می شود سختی های خاص خودش را نشان می دهد چون با بزرگی جنین درون شکم تمام ارگان‌ها و دستگاه گوارش و دستگاه های داخلی بدن با فشاری که نوزاد به آن وارد می کند به کلی جابجا می شود و مشکلاتی را به وجود می آورد. در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه مراقبت پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده، می خواهیم به علت های درد شکم در بارداری مخصوصا دردهای طرف راست شکم بپردازیم . با ما همراه باشید.

علت درد در طرف راست شکم مادر:

از اول تا آخر بارداری مادر درد هایی را متحمل می شود اما دردهای سه ماهه دوم و سه ماهه سوم کمی دردناک تر است چون کودک درون رحم هر روز بزرگتر از دیروزش می‌شود، درد های زود گذری هستند که به سراغ مادر می آیند . حتی ممکن است این دردها خواب کامل شبانه مادر را از او بگیرد. این درد های دوران بارداری بیشتر به طرف راست بدن هدایت می شود .

درد شکم در بارداری یکی از موضوعات و مشکلات مادران باردار است . از این موضوع مادران باردار بسیار گله‌مند هستند. بارداری تغییرات زیادی را در مادر به وجود می آورد تغییراتی در اندام و یا شکل ظاهری در خلق و خو و تغییر در روش زندگی همچنین تغییر در مصرف مواد غذایی در کل بارداری با تغییرات قابل توجهی روبرو است .

مراقبت های ویژه در اوایل بارداری :

در اولین بارداری مادر به مراقبت و آموزش بیشتری نیاز دارد زیرا اکثر سقط های جنینی در سه ماهه اول اتفاق می‌افتد مادر باردار بهتر است برای شکم اول خود پیش مادر یا مادر شوهر خود بماند یا از خدمات پرستاری که در مرکز مراقبت و پرستاری در منزل ارائه می شود ، استفاده نماید تا بتواند از اتفاقات پیش بینی شده جلوگیری کند برای مثال :

فرد با انجام آزمایش های حاملگی و تغییرات به وجود آمده در بدن خود مطمئن است که باردار است اما مدام درد در سمت راست شکم خود دارد و از این بسیار گله مند هستند و شکایت دارند . اگر فرد باردار با گذشت ۴۰ تا۵۰ روز از بارداری خود دچار خونریزی و لکه بینی یا حتی خونریزی شدید بشود این خونریزی های شدید به شدت خطرناک است . چون احتمال سقط جنین را نشان میدهد.

اگر مادر باردار در کنار کسی باشد میتواند به او آرامش و آموزش دهد و او را از استرس به جود آمده کمک کند،روحیه ی مادر و آرامش او در این زمینه بسیار حائز اهمیت است همه این موارد گفته شده در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم در مادران گهگاهی اتفاق می‌افتد و زودگذر و موقتی هستند اما در مورد سه ماهه آخر دردها بسیار تشدید می شود که باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید .

عوامل شدیدتر در ایجاد درد شکم در بارداری :

عوامل شدیدتر دیگری وجود دارد که از همان ابتدای بارداری مادر را به درد های شدید به طرف سمت راست شکم مواجهه میکند .

  • بارداری خارج از رحمی .
  • سقط کردن جنین .
  • به وجود آمدن آپاندیس .
  • وجود سنگ در کیسه صفرا .
  • خشکی و کشیدگی عضلات

بارداری خارج از رحمی به این معناست که بارداری اتفاق افتاده و مادر باردار شده است اما لقاح در لوله های رحمی اتفاق افتاده است نه در خود رحم و این برای سلامت مادر بسیار خطرناک است .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله خطرات سرفه در باداری را حتما مطالعه نمایید))

سقط جنین در بارداری با ایجاد درد طرف راست شکم :

گاهی ممکن است زن باردار دردهای زیادی را بی وقفه در قسمت پایین و در سمت راست شکم متحمل شود که همراه با خونریزی زیاد است در این جور مواقع می‌توان گفت که جنین درون رحم مادر سقط شده است .

آپاندیست در بارداری:

گاهی وقتها دردهای زیر شکم و درد هایی که به سمت راست شکم مادر هدایت می‌شود همراه با حالت تهوع و استفراغ زیاد است این دردها ممکن است وجود آپاندیس را از خود نشان دهد در این مواقع نجات جان مادر اهمیت بیشتری دارد بهتر است مادر عمل آپاندیس را انجام دهد این عمل از ریسک بالایی برخوردار است .

وجود کیسه صفرا در بارداری و ایجاد درد طرف راست شکم :

محل قرار گرفتن کیسه صفرا دقیقا در قسمت سمت راست شکم مادر است طبیعی است که با پر شدن کیسه صفرا در بارداری درد ناشی از آن به سمت راست شکم کشیده شود.
ازبیشترین تغییرات و مشکلات به وجود آمده در زنان باردار می توانیم به چند نکته مهم و شایع اشاره کنیم .

  • یک سفتی شکم یا یبوست
  • سوزش سر معده و نفخ .
  • ایجاده رفلاکس معده .
  • افزایش وزن .
  • مشکلات گوارشی .

بیشترین عوامل ایجاد کننده درد طرف راست شکم در بارداری :

بیشترین عواملی که باعث میشود مادر باردار درد بیشتری را در سمت راست شکم خود تجربه کند

  • خشکی و کشیدگی عضلات .
  • درد در عضلات رحمی .
  • مشکلات معده و گوارش .
  • انقباض و گرفتگی بافت‌ها و عضلات در بدن .

در بارداری بافت وماهیچه های بدن مادر رشد می کند و همینطور بزرگ می شود مثل عضلات شکم عضلات پنجه پا عضلات ساق پا عضلات سینه مادر به دلیل وجود شیر،و از همه مهمتر بالا رفتن وزن مادر که این یک امر کاملاً طبیعی است .وجود جنین سالم در بدن مادر با افزایش وزن روبرو است که .دارای نشانه ها و علامتی هستند هر چه وزن مادر بالاتر برود عضلات و بافتها رشد و کشش بیشتری پیدا می‌کند البته بالارفتن وزن اندازه دارد که بیشتر از ۱۷ کیلو . نباید باشد با همین رشد و کشش عضلانی مادر درد بسیار شدیدی را در قسمت سمت راست شکم خود تجربه می کند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله بستن سوتین در دوران بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

درد عضلات رحمی .

رحم در زنان حالت ارتجاعی دارد یعنی اگر بارداری در زنان اتفاق بیفتد از اول تا آخر بارداری رحم مادر با توجه به رشد جنین تغییر می‌کند و بزرگ و بزرگ تر می شود به طور مثال همانند یک کش عمل می کند .با پایان زایمان رحم دوباره به حالت اولیه خود باز می‌گردد اما در اواخر بارداری این بزرگی رحم درد های زیادی را در مادر به وجود می آورد این دردها گاهی خیلی شدید هستند. چون جنین هم به خوبی رشد کرده و هم آب درون کیسه مادر بیشتر شده است .

در آخرین ماه از زمان بارداری مادر حتی با یک عطسه یا سرفه کوچک درد زیادی را متحمل می‌شود وقتی که مادر بدون آرامش و به صورت سریع از خودش و عکس‌العمل نشان می‌دهد وسریع تغییر حالت می‌دهد این درد زیادی را حس میکند مادر در ماه آخر بارداری باید خیلی آرام تغییر پوزیشن بدهد به طوری که دردهای کمتری را متحمل بشود.

مشکلات معده و گوارش در بارداری:

متاسفانه سوزش سر معده و درد شکم و از همه مهمتر یبوست در مادران باردار بسیار عذاب‌آور است . همه این عوامل باعث می‌شود که مادر درد زیادی را در سمت راست شکم خود تجربه کند . هرچه کودک درون رحم بزرگتر باشد این درد های شکمی که در سمت راست اتفاق می‌افتد هم بیشتر است چون فشار بیشتری به دستگاه گوارش وارد می‌شود و دستگاه های داخلی بدن مادر به کل جابجا می شود برای حل مشکل یبوست بهتر است مادر از فیبر موجود در سبزیجات غلات و آب گرم زیاد استفاده کندتا بتواند مشکل یبوست را به راحتی حل کند و درد کمتری را در سمت راست شکم خود متحمل شود با این روش تا حد زیادی دردهای به وجود آمده را بهبود می بخشد .

درد شکم در بارداری با انقباض و گرفتگی عضلات:

این نوع درد از همه درد ها شدید تر و دردناک تر است چون در اواخر بارداری یا حتی در ماه آخر بارداری بسیار شایع است این درد شباهت زیادی به درد زایمان دارد و بیشتر به سمت راست شکم مادر و به سمت پایین شکم مادر و یا در خود رحم اتفاق میافتد . چون به شدت عضلات رحم همانند طنابی که از دو سر آن کشیده می شود دردناک است .

در این مواقع اگر مادر آرام و با آرامش نوع فرم بدن خود را تغییر بدهد این درد خیلی زود از بین میرود البته اگر مادر ورزش را بصورت منظم از اول بارداری در برنامه ی خودت داشته باشد کمتر به این عارضه ی دردناک مواجه می شود. البته در هنگام ورزش حتما از اطرافیان کمک بگیرد . بسیاری از مادران باردار هستند از ماه اول با استخدام پرستار کودک در منزل از مراقبت های او استفاده لازم را می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × دو =

فهرست