تماس
021-66582923

درد لگن در سالمندان و درمان آن

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
لگن درد در سالمندان

درد لگن در سالمندان یکی از آزار دهنده ترین دردهای اسکلتی در دوره سالمندی میباشد که میتواد باعث ایجاد اختلالاتی در هنگام راه رفتن برای فرد سالمند ایجاد کند درد ناشی از لگن میتواند به پشت باسن یا به قسمت جلوی لگن منتشر شود وحتی میتواند کشاله ران را هم درگیر کند.

هدف ما از نوشتن این مقاله کمک به سالمندان و همچنین افرادی که خدمات پرستاری از سالمندان را به برعهده دارند، می باشد. کارشناسان آتیه پرستاران سلامت سعی کرده اند در این مقاله علت های درد لگن در افراد مسن و راه های درمان آن را برای شما عزیزان شرح دهند . لطافا تا پایان مبحث ما را همراهی نمایید.

درد لگن در سالمندان بنابر علت به وجود آورنده آن به دو دسته تقسیم میشود:

1)زمانی که درد در لگن در خود لگن خاصره باشد
2)زمانی که درد آن در جایی خارج از لگن بروز کند در خود لگن بافت های زیادی وجود دارد که میتواند منشا درد باشد یکی از مهمترن آنها مفصل ران یا هیپ-عصب سیاتیک ومفصل ساکروایلیاک میباشد.

علت درد لگن در سالمندان قسمت هیپ یا کشاله ران :

درد این قسمت یکی از شایعترین محل های درد حاصل از لگن میباشد البته درد در قسمت کشاله ران میتواند علت های دیگر مانند سیستم ادراری و تناسلی نیز باشد.

منشا درد مفصل ران یا کشاله ران دلیل متفاوتی دارد:

  • آسیب استخوان های موجود در این مفصل بر اثر شکستگی یا عفونت میتواند باعث درد در این قسمت شود.
  • التهاب در قسمت پرده سینوویال مفصل ران به دلیل بیماری های عفونی یا رماتیسم از علل دیگر درد لگن میباشد.
  • التهاب بورس های اطراف مفصل ران که به آن بورسیت میگویند میتواند باعث درد لگن شود.
  • در اطراف مفصل ران عضلات زیادی وجود دارد که اگر این عضلات بر اثر فعالیت های ورزشی کشیده شوند باعث ایجاد درد میشود.
  • یکی دیگر از علت های درد کشاله ران مربوط به دیسک بین مهره های کمر میشود.
  • پوکی استخوان باعث میشود استخوان بالای ران دچار التهاب شود واین التهاب موجب درد لگن درکشاله ران میشود.
  • بیماری های روماتیسمی در مفصل ران موجب درد لگن میشود.
  • فتق ورزشی که خیلی شناخته شده نیست ودر فوتبالیست ها رخ میدهد میتواند باعث درد لگن در کشاله شود.

در افراد سالمند آقا مشکلاتی که در سیستم تناسلی آنها مانند ضربه به بیضه ها و التهاب آن و واریکوسل به وجود می آید میتواند موجب درد جلوی لگن در قسمت کشاله ران شود. در قسمت های بالا به علل و عوامل درد های ناشی از لگن در کشاله ران صحبت کردیم حال در این قسمت میخواهیم به علت های درد ناشی از لگن در قسمت پشت اشاره کنیم:

علت های درد ناشی از لگن در قسمت پشت :

  • درد ناشی از سیاتیک میتواند موجب درد پشت باسن شود.
  • التهاب بورس های پشت لگن
  • التهاب مفصل ساکروایلیاک در پشت لگن
  • درد لگن خاصره
  • آرتروز وساییدگی مفصل ران

شناسایی وتشخیص درد پشت باسن با توجه به شدت درد ، چگونگی درد واینکه بروز درد در چه مواقعی رخ میدهد توسط پزشک باید ارزیابی شود. مثلا شدت درد بیمارچقدر است؟ آیا طوری است که او را از خواب بیدار میکند و یا اینکه درد در چه مواقعی مثلا نشستن یا ایستادن بیشتر میشود بعد از ارزیابی این موارد پزشک از روش های رادیو گرافی و سی تی اسکن علت درد را مشخص میکند وسپس اقدام به درمان فرد سالمند میکند.

درمان های کلی درد لگن :

همانطور که دید ما سعی کردیم علت های درد لگن را برای شما سالمندان شرح دهیم حال می خواهیم راه های درمان آن را برای شما بیان کنیک. درضمن از مراقبین و پرستاران سالمندی که خدمات مراقبت از عزیزان سالمند را انجام می دهند درخواست می شود با مشورت از پزشکان متحصص موارد زیر را برای سالمند در نظر بگیرند.

  • کاهش تحرکات بدنی: بنا بر نظریه کارشناسان آتیه پرستاران سلامت در این مواقع برای اینکه بتوانیم درد لگن را تسکین دهیم باید سعی شود سالمند کمتر راه برود و فعالیت های ورزشی را کمتر انجام دهد و یا از حرکاتی که برای تسکین درد موثر است استفاده شود. همچنین پرستار حتما باید در مواقعی که سالمند می خواهد راه برود یا بنشیند و یا بلند شود، حتما به سالمند کمک کند تا فشار زیاد بر لگن سالمند نیآید.
  • گرم نگه داشتن موضع درد: وقتی موضع درد را گرم نگه دارید تا حد زیادی میتوانید از میزان درد خود بکاهید. پرستاران و مراقبین سالمند حتما سعی کنند این روش را با استفاده از تشک های برقی یا کیسه های آبگرم برای سالمند انجام دهند.
  • مصرف داروهای ضد التهاب مانند استامینوفن که بدون نسخه قابل تهیه میباشد. در هنگام درد زیاد پرستار منزل می تواند بنا بر دستور پزشک از قرص های استامینفون و یا ژلفون و موارد دیگر به سالمند بدهد اما باید خیلی مواظب باشیم که مصرف بیش از حد این داروها بسیار مضر می باشد.
  • فیزیوتراپی . پرستار منزل می تواند سالمند خود را هرچند وقت یکبار به فیزیوتراپی ببرد.
  • تزریق مفصلی کورتون: معمولا برای از بین بردن درد تزریق در مفصل هم صورت میگیرد اگر بعد از تزریق درون مفصل درد به طور کامل بیفتد نشان میدهد که منبع اصلی در همان مفصل ران بوده اما اگر بی حسی و درد کاملا برطرف نشود باید علت را در جای دیگری جستجو کنیم.
  • تزریق پسواس: این تزریق از طریق امواج فراصوتی انجام میگیرد و در زمانی برای شخص سالمند تجویز میشود که علت درد ناشی از تاندون پسواس باشد.
  • تزریق در بورس: هرگاه درمان درد از طریق فیزیوتراپی و رژیم های ضد التهاب تسکین نیابد از این تزریق استفاده میشود.

بهترین روش برای تسکین درد لگن در دوران سالمندی قبل از انجام عمل جراحی فیزیوتراپی میاشد عمل فیزیوتراپی میتواند عمل جراحی را به تعویق بیاندازد و یا حتی در مواردی دیگر نیاز به عمل جراحی نمیباشد.

درمان درد لگن در سالمندان

یک فیزیوتراپیست میتواند حرکات مفیدی را که شامل موارد زیر میشود را به فرد سالمند پیشنهاد کند:

1)حرکات اصلاحی زیر نظر پزشک:
مانند حرکات کششی و حرکاتی که باعث میشود دامنه حرکتی مفصل بیشتر شود این حرکات وضعیت اثر بخشی را برای بیمار فراهم میکند.

2)فیزیوتراپی نقطه محرک:
عضلات مفصل ران ممکن است دارای برآمدگی هایی باشد که این بر آمدگی ها باعث میشود مفاصل فرد سالمند قفل و بی تحرک شود در این صورت فیزیوتراپیست میباید برای فعال سازی این نواحی از دستان خود استفاده کند.

3)دستکاری و ماساژ:
ماساژ دادن توسط پزشک فیزیوتراپی میتواند برای شل کردن عضلاتی که گرفتگی پیدا کرده اند مفید باشد وباعث انعطاف پذیری در قسمت مفصل لگن بدون عمل جراحی شود.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 2 =

فهرست