تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار سالمندپرستاری در منزل

درمان آلزایمر سالمند نقش پرستار منزل برای مراقبت و حمایت

آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که بر دمانس (زوال عقل) تأثیر می‌گذارد و بیشتر در سالمندان دیده می‌شود. پرستاران سالمند در منزل نقش کلیدی در مراقبت و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آلزایمر دارند. در این مقاله، به بررسی کارهایی می‌پردازیم که پرستار سالمند در منزل برای سالمندان آلزایمری انجام می‌دهد.

خدماتی که پرستار در منزل به سالمندان آلزایمری ارائه میدهد

مراقبت‌های روزانه

پرستاران سالمند می‌توانند کمک‌های اساسی در فعالیت‌های روزمره ارائه دهند، از جمله:

  • کمک به استحمام، لباس پوشیدن و نظافت شخصی.
  • تهیه و کمک به خوردن غذا برای تضمین تغذیه مناسب.
  • اطمینان از مصرف داروها در زمان‌های مقرر.

حمایت عاطفی و روانی

پرستار سالمند می‌تواند حمایت عاطفی فراهم کند و فضایی امن و دوستانه برای سالمندان ایجاد کند:

  • ایجاد ارتباط و تعامل مثبت برای کاهش احساس انزوا و تنهایی.
  • ارائه فعالیت‌های معنادار و سرگرم‌کننده که برای آنها لذت‌بخش و متناسب با توانایی‌هایشان باشد.

مدیریت رفتاری

بیماران آلزایمری ممکن است دچار تغییرات رفتاری شوند. پرستاران می‌توانند:

  • کمک به مدیریت تغییرات رفتاری مانند تحریک‌پذیری یا سردرگمی.
  • ارائه راهکارهای سازگار برای کاهش استرس و اضطراب در بیمار.

نظارت بر وضعیت سلامت

پرستاران نقش مهمی در نظارت بر وضعیت سلامت بیماران دارند، از جمله:

  • توجه به تغییرات جسمی و روانی و ارتباط آنها با متخصصان بهداشتی.
  • نظارت بر علائم حیاتی و وضعیت کلی سلامت بیمار.

آموزش خانواده

پرستاران همچنین می‌توانند به خانواده‌ها آموزش دهند تا بهتر با شرایط بیمار کنار بیایند:

  • ارائه آموزش‌هایی در مورد بیماری آلزایمر و چگونگی مراقبت از بیمار.
  • راهنمایی خانواده‌ها در مورد استراتژی‌های مراقبتی و مدیریت استرس.

پرستار سالمند در منزل می‌تواند تأثیر چشمگیری بر بهبود کیفیت زندگی بیماران آلزایمری داشته باشد و خدمات ارزشمندی را برای حمایت از آنها و خانواده‌هایشان ارائه دهد.

در حین مراقبت از سالمندان مبتلا به آلزایمر، اهمیت دسترسی به خدمات پرستاری تخصصی در منزل برجسته می‌شود. پرستاران تخصصی می‌توانند با ارائه مراقبت‌های فردی‌سازی شده، نه تنها به بهبود علائم بیماری کمک کنند بلکه کیفیت زندگی را برای بیماران و خانواده‌هایشان افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تطبیق خدمات پرستاری با نیازهای خاص بیماران آلزایمری، “اصول مراقبت از بیماران آلزایمری با خدمات پرستاری در منزل” را مطالعه کنید. این منبع جامع شما را با اصول کلیدی و رویکردهای بهترین مراقبت از این بیماران آشنا می‌کند و راهنمایی‌های مفیدی برای انتخاب خدمات پرستاری ارائه می‌دهد که می‌تواند در این مسیر پیچیده، یک حمایت بزرگ محسوب شود.

چکار کنیم که به آلزایمر دچار نشویم :

درمان آلزایمر در سالمندان دغدغه بسیاری از سالمندان که به این بیماری دچار شده اند، می باشد . اگر از آلزایمر در سالمندی می ترسید پس از همین الان شروع کنید و موارد زیر را به درستی در زندگی خود پیدا کنیم. این موارد شامل :

  • شیوه زندگی درست و سالم:

درست است که بیماری آلزایمر در سنین بالا و در دوران سالمندی گریبانگیر افراد می شود اما نحوه ی درست زندگی کردن در دوران جوانی و قبل از سالمندی می تواند شما را از بیماری آلزایمر دور کند . ورزش کردن ، دوری از مواد مخدر ، استفاده از غذاهای سالم و … می تواند شما را به یک زندگی سالم هدایت کند .

  • تمرین عضلات مغز :

سعی کنید از جوانی مغز خود را عادت به فعالیت دهید تا در سالمندی به بیماری آلزایمر دچار نشوید . هر چه فعالیت مغز بالا رود تمرکز آن بیشتر شده و انسان دچار فراموشی نمی شود . البته هر فردی گه گاهی دچار فراموشی می شود اما فراموشی به طور ممتد منجر به آلزایمر می شود . حال چه تمرین هایی میتواند ما را از بیماری آلزایمر دور کند؟ این تمرینات شامل :

1- سعی کنید هر روز کتاب یا روزنامه بخوانید.

2- شروع به شمارش اعداد به صورت برعکس کنید . ( مثلا از عدد 100 برعکس بشمارید )

3- ورزش های یوگا انجام دهید. یوگا هم تاثیر مثبت بر سلول های مغز دارد و هم بر عضلات بدن فرد

4- به یک جسم به مدت چند ثانیه نگاه کنید و بعد چشمان خود را ببندید و سعی کنید مشخصات آن جسم را روی کاغذ بنویسید . مثلا چه رنگهایی در جسم بکار رفته ، اندازه ی جسم چقدر است و مواردی از این قبیل

(( در ادامه این مبحث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی رابطه موسیقی با بیماری آلزایمر را حتما مطالعه نماید ))

5- سعی کنید شعر حفط کنید و آنها را مرور نمایید.

  • رعایت سلامت دهان و دندان :

یکی از موارد درمان آلزایمر در سالمندان رعایت سلامت دهان و دندان می باشد . مطالعات نشان داده که سلامت لثه ها تاثیر مستقیم با بیماری آلزایمری در سالمندی دارد . پس همیشه به مسواک زدن و مراقبت کردن از لثه های خود اهمیت دهید .

  • خوردن مواد غذایی با طب گرم :

همانطور که در بالا اشاره شد آلزایمر در اثر سردی مغز بجود می آید . پس سعی کنید از مواد غذایی که گرم هستند استفاده نمایید مانند مغز بادام ، شیره ، انگور ، شیره ارده و غیره

  • ورزش کردن را فراموش نکنید :

از دیگر موارد درمان آلزایمر در سالمندان ورزش کردن می باشد . سعی کنید هر روز روزی حداقل نیم ساعت وقت خود را به ورزش کردن اختصاص دهید . ورزش کردن شما را از انواع بیماری ها مخصوصا بیماری آلزایمر دور می کند .

  • ار مصرف مواد مخدر دوری کنید :

مواد مخدر از درون انسان را تخریب می کند و باعث از بین رفتن سلول های مغز می شود و می تواند زمینه ی بروز بیماری آلزایمر شود .

آیا امیدی به درمان آلزایمر در سالمندان وجود دارد ؟؟؟

بله . سالمندی که به آلزایمر دچار شده است می تواند بیماری آلزایمر را شکست دهد . سالمند بیمار می تواند با چند نکته ی ساده، به مرور زمان آلزایمر را از خود دور کند . همانطور که در بالا اشاره شد درصد بیشتر بیماری آلزایمر بر اثر سردی بودن مغز می باشد . فردی که دچار آلزایمر است باید با مصرف مواد غذایی که طب گرم دارند آلزایمر را از خود دور نمایند . مثلا مصرف بادام ، گردو ، شیره انگور ، ارده و … باعث کاهش و در نهایت از بین رفتن بیماری آلزایمر می شود .

همچنین سالمندان آلزایمری می توانند روزانه با مالیدن روغن کنجد در ملاج خود این بیماری را از بین ببرند . روغن کنجد به دلیل خاصیت طبع گرمش به مرور زمان از طریق پوست سر جذب می شود که این مورد هم یکی از راه های درمان آلزایمر در سالمندان می باشد . همچنین توصیه می شود افرادی که وظیفه انجام خدمات پرستاری سالمند مخصوصا سالمندان آلزایمری را برعهده دارند حتما مواردی را که تا اینجا گفته شده، انجام دهند تا تاثیر آنرا به مرور زمان ببینند .

چه بازی هایی می تواند باعث جلوگیری یا درمان آلزایمر در سالمندان شود :

بازیهایی مانند شطرنج، تخته نرد باعث بالا رفتن فعالیت مغز می شود و نتیجه ی خوبی برای از بین رفتن و جلوگیری از مبتلا شدن به آلزایمر دارد. همچنین نقاشی کشیدن تاثیر شگرفی می تواند برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری آلزایمر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه − یک =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست