تماس
021-66582923
درمان بی خوابی با تغذیه

راه های درمان بی خوابی با تغذیه را بدانید

خواب یکی از مواهب الهی است که در بدن و جسم هر آفریننده و هر جنبنده ای اتفاق می افتد. همه موجوداتی که خداوند آنهارا خلق کرده نیاز به خواب و استراحت دارند و هیچ کس از این قاعده مستثنا نیست .

گاهی اتفاق می‌افتد که بعضی از افراد به خاطر شیوه نادرست در زندگی و تغذیه نامناسب دچار بی خوابی می‌شوند و صحت و سلامتی خود را به خطر می‌اندازند تا اینکه در چنگال امراض گرفتار می‌شوند .

ما در این بخش از مقالات موسسه آتیه پرستاران سلامت قصد داریم که درمان بی خوابی با تغذیه را بیان کنیم .همه ما می‌دانیم که بی خوابی شبانه ارتباط مستقیم با تغذیه ما دارد علاوه بر تغذیه گاهی اوقات هم علتش وجود امراض مختلف در افراد است .بعضی از افراد به علت شغل‌های خاصی که دارند مجبور به بیداری شبانه هستند و خواب منظمی ندارند. و یا افرادی به علت بیماری و یا مشکلات روحی و ذهنی ، نمی توانند به راحتی به خواب شبانه بروند.

ما باید بدانیم که خواب منظم باعث می شود که غذای ما به خوبی جذب بدنمان شود و صبح هم پر از انرژی و نشاط بلند شویم و برعکس غذای خوب و سالم هم در خواب تاثیر دارد و باعث می‌شود که ما خواب خوبی داشته باشیم.

علت بی خوابی با تغذیه

 یکی از علت‌های مهم در بی خوابی با تغذیه، خوردن غذاهای ناسالم و سنگین در وعده‌های شام است. زمان شام خوردن و نوع شام در بی‌خوابی افراد تاثیر زیادی می گذارد، شام باید به موقع خورده شود( ساعت ۸ شب ) تا دستگاه گوارش وقت داشته باشد آن را هضم و جذب کند حال اگر شام به موقع خورده نشود فرد دچار بی خوابی و کسلی می شود.

 علاوه بر زمان نوع غذا هم در خواب ما تأثیر دارد و اگر فردی غذای سنگین بخورد صد در صد شب دچار  کابوس می‌شود و نمی‌تواند خواب عمیق و مفیدی داشته باشد.

-غذاهای چرب، غذاهای سرخ شده، غذاهای فست فودی، غذا هایی که در آنها از کره حیوانی یا گیاهی استفاده شده( به علت چربی زیادی که دارند معده را سست کرده و در نتیجه فرد هضم خوبی نخواهد داشت و دستگاه گوارش دچار مشکل میشود و فرد نمی تواند خواب راحتی را داشته باشد.)

– انواع تنقلات و انواع نوشیدنی های کار خانه ای که دارای مواد افزودنی و نگهدارنده هستند باعث می شود که فرد دچار بی خوابی شود.

– انواع نوشیدنی های کافئین دار مانند  چای وقهوه و…،( به افراد توصیه می‌شود که از خوردن مواد کافئین دار خودداری کنند مخصوصاً کسایی که دارای کم‌خوابی یا بی‌خوابی شبانه هستند.)

– انواع کیک ها و بستنی ها (خوردن مواد قندی باعث می‌شود که  قند خون فرد دچار تزلزل شده و همین عامل باعث می شود که کم خوابی به او رخنه کند)

(( در ادامه این مبجث پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های درمان شناختی رفتاری اختلال خوردن را حتما مطالعه نمایید ))

درمان بی خوابی با تغذیه

اگر به انجام امور پرستاری و مراقبت از بیماران یا سالمندان در منزل مشغول هستید حتما باید بدانید که چه غذاهایی برای این افراد می تواند باعث بی خوابی آنها شود و یا چه غذاهایی می تواند به خواب آنها کمک کند. بعضی از مواد غذایی هستند که مانند مسکن برای ما عمل می کنند و خوردن آن ها باعث می شود که ما شب هنگام خواب خوبی را داشته باشیم. این غذاها شامل:

  • موادغذاایی چون ماهی، بوقلمون ،سرشار از پتاسیم هستند و پتاسیم موجود در آن ها باعث می شود که در بدن سروتونین ایجاد شود سروتونین موجود در بدن باعث ایجاد آرامش در افراد شده و در نهایت بی خوابی را درمان میکند.
  • مواد غذایی مثل سیب زمینی و کدو حلوایی دارای کربوهیدرات هستند. که این مواد غذایی وقتی وارد بدن می‌شوند در بدن تولید سروتونین می کنند. به افراد توصیه می‌شود که این مواد غذایی را(سیب زمینی،کدو حلوایی) همراه با وعده شام خود میل کنند تا شب هنگام، خوابی خوب داشته باشند.
  • انواع لبنیات مانند( دوغ ،کشک ، ماست، شیر ولرم، البته از نوع کم چرب )مانند قرص مسکن عمل می‌کنند. مواد غذایی نام برده در بالا سرشار از تریپتوفان هستند خوردن آنها در شب باعث خواب آلودگی افراد می شود.

نکته:

اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم، انواع لبنیات چون طبع سردی دارند باعث سستی و سردی مغز میشوند و وقتی مغز انسان سرد شود طبعاً سریعتر به خواب عمیق می رود.

– گروه سبزیجات مخصوصاً سبزی های برگدار و انواع مغزهای روغنی مانند تخم هندوانه ،کنجد، تخمه کدو و تخمه آفتابگردان، چون سرشار از منیزیم هستند در رفع بی خوابی تاثیر زیادی دارند.

-مواد غذایی که در آنها آهن وجود دارد. مانند: انواع ماهی ها ،کدو، تخم کتان، گردو ، تخم مرغ، حبوبات باعث می‌شود که فرد خواب راحت و خوبی داشته باشد. خوردن مواد ذکر شده که سرشار از آهن هستند به افرادی که از بی خوابی رنج می برند توصیه می شود.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی راه های بهبود خواب کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

نقش آب میوه ها در درمان بی خوابی در تغذیه

قابل توجه مراقبین و پرستاران منزل، کسا نی که از بیماری بی خوابی و یا کم‌خوابی شبانه رنج می‌برند از نوشیدن انواع اسموتی ها نباید غافل شوند. زیرا این نوع نوشیدنی ها مانند مسکن عمل کرده و باعث خواب خوب برای افراد می شوند.

 ما در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

۱-مخلوط چغندر و آناناس می تواند یک نوشیدنی خوب و خواب آور باشد. بنا بر گزارش کارشناسان تغذیه آتیه پرستاران سلامت ، ملاتونین و سروتونین موجود در این دوماده هم باعث خواب آلودگی می شود و هم به فرد احساس خوبی دست میدهد. این نوشیدنی برای افرادی که در طول شب چندین بار بیدار می‌شوند واز این مسئله بسیار رنج می برند مفید است.

۲- مخلوط موز توت فرنگی و اسفناج، مخلوط این سه گیاه معجزه آسا به صورت اسموتی در رفع کم خوابی و بدخوابی موثر است. این مواد به خاطر داشتن ملاتونین و هورمون خواب دارای اهمیت بسیار زیادی برای افراد کم خواب هستند.

۳- مخلوط کاهو و سیب قبل از خواب، یا به صورت سالاد یا به صورت نوشیدنی به افراد کم خواب و بد خواب توصیه می شود.

نکته:

 نوشیدن این اسموتی ها به افراد بد خواب در تایم بعدازظهر توصیه می‌شود. اگر نوشیدنی را در شب هنگام قبل از خواب بنوشند چون خاصیت ادرارآور دارند باز هم فرد را دچار بد خوابی و بی خوابی می کند. پس بهترین موقع خوردن این اسموتی ها بعد از ظهر باشد.

هشدار ! خدمات ما پرستاری در منزل برای سالمندان ، کودکان و بیماران است و این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است از پزشک یا متخصص مربوطه مشورت بگیرید.

مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده + هجده =

فهرست