تماس
021-66582923

18 راه درمان خانگی آفت دهان را بدانید

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

زخم های کوچک و سطحی که روی لب و دهان فرد ایجاد می‌شود و اندازه آن یک سانتی متر می باشد به آن آفت دهان گفته می‌شود که معمولاً به حالت گرد سفید و زرد رنگ بروز می‌کند. علت‌های آن می‌تواند در هر شخصی متفاوت باشد ما در این مبحث با کمک کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت می خواهیم در مورد درمان خانگی آفت دهان توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه بدهیم تا پایان بحث با ما همراه باشید تا راهکارهای خانگی آن را بشناسید .

راه های معالجه آفت دهان و مراقبت های لازم در منزل :

شما عزیزان می توانید با انجام موارد زیر آفت دهان خود وحتی دهان کودک خود را معالجه نمایید . این موارد شامل :

1- خوردن ماست :

یکی از راه های درمان خانگی آفت دهان مصرف ماست می باشد. پروبیوتیک درون ماست باعث می‌ شود فقط باکتری های مجاز ، داخل دهان بمانند این عامل می تواند زخم حاصل از آفت را التیام ببخشد و باعث خنک شدن آن گردد زمانی که آفت می زنید خوردن ماست یک مواد غذایی موثر در کاهش درد حاصل از آفت شما می باشد .

2- مصرف ویتامین های b :

مصرف ویتامین b۱۲ در طول روز اگر به مدت ۶ ماه مداوم مصرف شود می‌تواند از بروز آفت های درون دهان پیشگیری نماید همچنین ویتامین های b۱ b۶ b2 نیز توصیه می‌شود زیرا کمبود آن ها از علل بروز آفت می باشد.

3- مصرف مکمل آهن و زینک :

از موارد ذکر شده در بالا اگر بدن با کمبود مواجه شود می‌تواند عامل بروز آفت گردد .

4- استفاده از شیرین بیان :

اگر دچار آفت دهان شده اید و درد آن شما را عاجز کرده است می‌توانید عصاره گیاه شیرین بیان را با آب گرم مخلوط کنید و به عنوان یک دهانشویه از آن در طول روز به مدت چندین بار استفاده کنید این راهکار درمانی خانگی برای آفت دهانی بسیار موثر است و در درمان درد کارساز است .

5- استفاده از یخ :

مک زدن قطعه هایی از یخ در زمانی که آفت در دهان دارید می تواند ورم، سوزش و درد حاصل از آن را برطرف نماید دلیل آن این است که یخ سرد است و جریان خون را در ناحیه آفت کاهش می دهد از این رو درد و التهاب آن کشیده می شود .

6- مصرف سرکه سیب :

از دیگر روشهای درمان خانگی آفت دهان استفاده از سرکه سیب می باشد. ترکیب آب با سرکه سیب به دلیل دارا بودن اسید استیک باکتری های روی آفت را از بین می‌برد و مانند یک آنتی بیوتیک عمل می‌کند این دهانشویه را در روز چند بار غرغره نمایید .

( در ادامه این مبحث توصیه می شود مقاله علت های بوجود آمدن آفت دهان را مطالعه نمایید )

7- مصرف آب اکسیژنه :

آب اکسیژنه را با آب و جوش شیرین و نمک مخلوط کنید و با یک گوشه پاک کن مقداری از این ترکیب را روی آفت خود بزنید و تا یک ساعت چیزی نخورید می‌توانید از آن به عنوان دهانشویه هم استفاده نمایید این راهکار درمان خانگی برای آفت دهان بسیار قوی و موثر می باشد .

8- استفاده از چای :

یکی از مواد تشکیل دهنده درون گیاه چای تانن می‌باشد که برای درمان آفت مفید است شما می توانید چای سرد شده را غرغره نمایید و یا یک کیسه چای را روی آفت قرار دهید تا شاهد برطرف شدن و بهبود یافتن آفت خود شوید .

9- محلول جوش شیرین :

اسیدهای مواد خوراکی که مصرف می کنید به احتمال زیاد علائم آفت شما را حاد تر می‌کند حالا اگر از محلول جوش شیرین که حالت قلیایی دارد به عنوان دهانشویه استفاده کنید مطمئناً علائم آن کاهش پیدا می‌کند.

10- استفاده از آلوئه ورا :

یکی دیگر از درمان های خانگی برای آفت دهان استفاده از گیاه آلوورا می باشد که باعث بهبودی زخم می گردد با یک گوش پاک کن روی آفت و اطراف آن را پاک کنید سپس مقداری از برگ‌ آن را روی آفت قرار بدهید .

11- مصرف شیر منیزیم :

درمان خانگی برای آفت دهانی ، ترکیب مقداری شیر منیزیم با داروی دیفن هیدرامین است که می تواند اسید های درون دهان را کاهش بدهد این دو مواد خاصیت ضد حساسیت دارند و باعث کاهش اسیدهای دهان ، کم شدن سوزش و درد آفت می گردد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله تبخال چیست و راه های درمان آن را مطالعه نمایید )

12- گیاه مریم گلی :

از درمان های خانگی آفت دهانی استفاده از مریم گلی می باشد این گیاه ضد ویروس است و غرغره کردن آن در دهان التهابات آن را کاهش می دهد.

13- محلول آب و نمک :

یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین درمان های خانگی آفت دهان با آب نمک می باشد به مدت چند ثانیه آن را در دهان غرغره کنید آب نمک می تواند آب غشای اطراف را جمع کند و در درمان ورم های ناشی از آن کمک شایانی بکند .

14- استفاده از کپسول ویتامین e :

داخل قرص های ویتامین e یک روغن وجود دارد که می‌تواند از عفونت پیشگیری نماید روغن درون آن را تخلیه کنید و روی آفت خود بزنید و آفت شما به سرعت بهبود خواهد دید.

15- مصرف روغن نارگیل :

همانطور که می‌دانید روغن نارگیل خاصیت آنتی باکتریال دارد به همین دلیل در درمان آفت کمک شایانی می تواند بکند این روغن را در طول روز چندین بار روی آفت خود بمالید و یا آن را به مدت ۲۰ دقیقه در دهان خود غرغره کنید.

16- درمان خانگی آفت دهانی با گشنیز :

یکی از درمان های حیرت انگیز برای درمان آفت استفاده از برگ‌ های گشنیز می باشد برگ های آن را بجوشانید و در روز چند مرتبه به آفت خود را بمالید.

17- استفاده از روغن درخت چای :

روغن چای خاصیت ضد میکروبی دارد و اگر به صورت خالص و طبیعی آن را پیدا کنید می‌تواند درمان خوبی برای آفت شما باشد آب را به همراه دو قطره روغن درخت چای را ترکیب کنید و روزی سه مرتبه روی زخم خود بزنید .

18- استفاده از فلفل :

اگر در منزل فلفل داشته باشید می توانید آن را با آب ترکیب کنید و به حالت خمیری در بیاورید و مقداری از آن را روی آفت بزنید دقت داشته باشید این ترکیب به قسمت‌ های دیگر دهان نخورد که باعث سوزش می گردد این روش درمانی خیلی خوشایند نیست اما کارساز میباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده − 3 =

فهرست