تماس
021-66582923

درمان خانگی بواسیر و توصیه های پیشگیری

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
 توصیه های پیشگیری از بیماری بواسیر

به یک سری از رگ های خونی که انتهای روده قرار گرفته است بواسیر گفته می‌ شود این بواسیر ها هم می‌ توانند در داخل مقعد و هم در خارج از مقعد باشد و در گاهی موارد با درد و سوزش همراه می‌ شوند و خونریزی دارد. در ادامه سعی کرده ایم راه های درمان خانگی بواسیر را برای شما شرح دهیم .

در زمان های گذشته تنها افراد سالمند به این عارضه مبتلا می‌ شدند اما امروزه به دلیل این که سبک زندگی افراد و جوامع متفاوت شده است و نوع تغذیه ها سالم نیستند افراد جوان را هم تحت تاثیر قرار داده است. این عارضه اگر در زمان شروع آن به موقع اقدام شود می‌ تواند به راحتی درمان بپذیرد و دیگر نیازی به جراحی برای آن نیست اما خجالت و شرم بسیاری از افراد مانع از اقدام به موقع آن شده است .

ما به کمک کارشناسان موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت سعی کرده ایم در این مقاله به راه های درمان خانگی بواسیر و توصیه هایی برای پیشگیری از این بیماری پرداخته ایم امید است برای شما عزیزان مفید واقع باشد . با ما همراه باشید.

راه های درمان خانگی بواسیر را بدانید:

بسیاری از بواسیر ها بسیار خفیف هستند و با درمان های خانگی و یک سری از تحولات در سبک زندگی معالجه می‌ شود اما یک سری از آن ها دچار خونریزی های شدید می گردد باید حتما تحت نظر پزشک معالجه و درمان شوند ما در این جا می خواهیم به چند مورد از درمان های خانگی بواسیر اشاره کنیم که با به کارگیری آن ها بتوانید رهایی پیدا کنید این درمان ها شامل موارد زیر می باشد :

1- استعمال گیاه فندق افسونگر:

استفاده از این گیاه می‌ تواند درد و خارش حاصل از بواسیر را کم کند زیرا خاصیت ضد التهابی دارد شما می توانید مایع این گیاه را تهیه کنید و روی موضع بواسیر خود بمالید.

2- استعمال گیاه آلوئه ورا :

ژل گیاه آلوئه ورا نیز به دلیل خاصیت ضد التهابی می تواند در درمان بواسیر کمک شایانی داشته باشد البته برای مطمئن شدن از این قضیه که آیا آلوئه ورا برایتان حساسیت زا هست یا خیر قبل از استعمال آن را روی دست خود تست نماید .

3- قرار گرفتن در وان حمام با نمک اپسوم :

شما می توانید از این درمان خانگی بواسیر برای خود بهره ببرید در وان حمام که توی آن نمک اپسوم ریخته شده است به مدت ۲۰ دقیقه در آن بمانید این نمک می تواند علائم ایجاد شده حاصل از بواسیر را کاهش بدهد .

( در ادامه توصیه میشود مقاله علائم هشدار دهنده سرطان روده را حتما مطالعه نمایید )

4- استعمال پماد های مخصوص :

یک سری از پماد ها که در داروخانه‌ ها تهیه می‌ شود می‌ تواند ورم و درد بواسیر را تسکین بدهند . از جمله این پماد ها شامل هیدروکورتیزون می باشد که می توانید برای مدت یک هفته از آن استفاده نمایید .

5- به کاربردن دستمال های مرطوب :

می توانید بعد از دفع مدفوع از دستمال های مرطوب که حاوی ضد هموروئید هستند برای پاک کردن خود استفاده کنید تا تسکین دهنده علائم شما باشد دقت داشته باشید این دستمال ها دارای الکل و مواد دیگری نباشد زیرا می‌ تواند بواسیر شما را تحریک کند و علایم آن را حاد تر نمایند .

6- استفاده از ملین ها :

از دیگر درمان های خانگی بواسیر می‌ توان به ملین ها اشاره کرد می تواند از مکمل‌ هایی که مدفوع را نرم می‌ کند و به صورت خوراکی موجود هستند استفاده کنید این ملین ها به صورت پودر و مایع هستند و می توانید روزی دو یا سه مرتبه آن را مصرف کنید

7- اجتناب از لباس‌ های تنگ :

از دیگر درمان های خانگی بواسیر این است که از لباس‌ های زیر گشاد استفاده کنید که حالت پنبه ای داشته باشند زیرا لباس تنگ باعث فشار و اذیت شما خواهد شد و برای شستشوی لباس زیر خود از موادی که حاوی مواد معطر هستند اجتناب نمایید تا باعث تحریک علائم بواسیر شما نشود .

8- استفاده از کیسه‌ های یخ :

شما می توانید در طول روز بسته های یخ روی موضع به مدت ۲۰ قرار بدهید در صورتی که بواسیر شما خیلی درد آور باشد و تورم داشته باشد به درمان آن کمک می کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله دلایل بی اختیاری ادرار و مدفوع در سالمندان را مطالعه نمایید )

چه عواملی باعث ایجاد بواسیر می گردد؟

عواملی وجود دارند که می تواند باعث ایجاد بواسیر یا همورئید در افراد گردد این عوامل شامل موارد زیر می باشد :

  • میزان سن
  • بارداری در خانم ها
  • افزایش وزن
  • نزدیکی داشتن از مقعد
  • یبوست زیاد
  • استفاده از مواد غذایی عدم فیبر لازم
  • فشار آوردن هنگام دفع

توصیه های لازم برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر :

  • شما باید برای جلوگیری از بواسیر و یبوست مدفوع خود را نرم کنید تا مجبور نشوید موقع دفع فشار زیادی به خود را وارد کنید توصیه می شود در مواد غذایی خود فیبر لازم را مصرف کنید از مایعات فراوان در طول روز بنوشید .
  • سعی کنید از فعالیت‌ های ورزشی دور نمانید تحرک باعث می شود روی حرکت روده و دفع مدفوع تأثیرات مثبت ایجاد کند.
  • اگر چاق هستید و چاقی روی رگ های مقعد شما فشار ایجاد می‌ کند به فکر کم‌کردن وزن خود باشید

عواملی که می‌ تواند به کاهش علائم بواسیر به شما کمک کند شامل موارد زیر می باشد :

  • سعی کنید طولانی مدت در دستشویی نمایید.
  • دفع مدفوع خود را به تاخیر نیندازید.
  • اگر حامله هستید سعی کنید به پشت نخوابید زیرا فشار وارد می شود سعی کنید برای کاهش فشار روی مقعد به سمت پهلو دراز بکشید.
  • از روغنهای گیاهی و معدنی روی غذای خود استفاده کنید.
  • از دستمال های مرطوب برای پاکسازی بهتر خود بعد از شستن خود استفاده نمایید.

زمان مراجعه به پزشک :

اگر شما از روش های درمان خانگی بواسیر برای مدت ۱۵ روز استفاده کرده اید و نتیجه نگرفتید بدانید که بواسیر شما شدید است و احتمالا به خونریزی هم مبتلا شده‌اید پس حتماً نزد پزشک بروید پزشک یک سری از دارو های درمانی مختلف را به کار می‌ گیرد در مرحله بعدی رگ‌ های مقعدی را با باند لاستیکی می بندد و در صورت نیاز از روش عمل جراحی برای برطرف کردن زائده بواسیر استفاده می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × پنج =

فهرست