تماس
021-66582923

15 روش درمان خانگی تبخال با مراقبت ویژه از دهان خود

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک
بدون دیدگاه
15 روش درمان خانگی تبخال

درمان خانگی تبخال مبحثی است که می خواهیم امروز راجعب آن نکات ارزشمندی را برای شما کاربران شرح دهیم . تبخال یک بیماری ویروسی در بدن می باشد که زمانی که سیستم ایمنی و دفاعی بدن دچار ضعف می گردد بروز می‌ کند و در ناحیه ای که ایجاد می گردد آن قسمت را دچار التهاب و تورم می‌نماید و معمولاً به طور کامل درمان نمی پذیرد. در ادامه به یک سری از راه های درمان تبخال اشاره کرده ایم . این درمان ها شامل:

درمان خانگی تبخال با روش و مراقبت های ویژه در منزل:

1-استفاده از کمپرس سرد برای درمان طبخال:

یکی از موارد درمان خانگی تبخال استفاده از کمپرس یخ می باشد . زمانی که تبخال می زنید می توانید یک قطعه یخ به صورت غیر مستقیم روی موضعی که به تبخال آلوده شده است بگذارید تا درد و التهاب آن را کاهش بدهد .

2- استفاده از سرکه سیب :

سرکه خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی دارد و شما می توانید یک پنبه را به سرکه سیب آغشته نمایید و در طول روز چندین مرتبه روی موضع بزنید سوزش بعد از استعمال آن کاملاً طبیعی می باشد که این نوع مراقبت در منزل از طبخال بسیار مفید می باشد.

3- استعمال سیر :

همان طور که می‌ دانید سیر خاصیت ضد میکروبی دارد و به دلیل دارا بودن ماده آلیسین می‌ تواند ویروس حاصل از آن را از بین ببرد. شما می توانید سیر را رنده بزنید و روی موضع قرار دهید تا شاهد برطرف شدن تبخال شوید و یا این که روغن آن را در بیاورید و از آن استفاده نمایید .

4- استفاده از بادرنجویه :

این گیاه دارویی خاصیت ضد ویروسی دارد و به دلیل دارا بودن ماده‌ ای به نام اوگنول می تواند علائم حاصل از آن را آرام کند. دمنوش آن را روزانه ۳ مرتبه مصرف نمایید و یا این که عصاره آن را روی موضع بمالید .

5- استفاده از ریشه گیاه شیرین بیان برای درمان خانگی تبخال :

یکی از مواد تشکیل دهنده گیاه شیرین بیان گلیسیرین می باشد که دارای خواص ضد ویروسی است و طبق تحقیقات کارشناسان علوم تغذیه مصرف آن در سوپ و یا مالیدن آن روی تبخال می تواند درمان خانگی تبخال محسوب شود .

6- استفاده از نعناع فلفلی :

کارشناسان علوم سنتی به این نتیجه رسیدند که نوشیدن چای نعناع فلفلی می‌تواند در درمان خانگی تبخال موثر باشد و علائم تبخال و درد را تسکین می‌دهد می‌توانید چای آن را بنوشید و یا این که از آن روی موضع بمالید تا شاهد برطرف شدن تبخال خود شوید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله تبخال دهانی در کودکان چیست و راه های درمان آنرا مطالعه نمایید )

7- استفاده از درخت چای :

از روش‌ های درمان خانگی تبخال که بسیار موثر واقع شده است این است که از روغن درخت چای که ضد التهاب و ضد درد می باشد استفاده نمایید این درخت دارای موادی است که با فعالیت و رشد ویروس ها مبارزه می کند .

8- استفاده از روغن نارگیل :

همان طور که می دانید روغن نارگیل دارای موادی به نام اسید اوریک ،کاپریک اسید می باشد می‌تواند با ویروس آن مقابله کند و در درمان تبخال بسیار موثر واقع می شود زیرا می‌ تواند با ویروس های آن نیز مقابله کند و آن را درمان نماید .

9- استفاده از آلوئه ورا :

یکی دیگر از راه های درمان خانگی تبخال استفاده از آلوئه ورا می باشد شما می توانید ژل این گیاه را روی قسمتی که دچار تبخال شده است بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند و بعد با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید سعی کنید در طول روز چندین مرتبه آن را انجام بدهید تا بتواند تبخال شما را درمان کند .

10- استفاده از جوش شیرین :

اگر شما دچار تبخال شده اید می توانید از جوش شیرین حالت خمیری شکل درست بکنید روی تبخال خود بزنید تا زخم و التهابات شما را خشک کند .

11- درمان تبخال با سبزیجات :

همان طور که می دانید سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و مصرف آنتی اکسیدان می تواند سیستم ایمنی بدن افراد را بالا ببرد و التهابات ناشی از آن را کاهش بدهد سبزیجاتی مانند اسفناج ،کلم پیچ، و گوجه فرنگی می تواند تبخال را از بین ببرد.

12- عصاره گریپ فروت :

این میوه دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد و مانع از رشد و نمو ویروس های ایجاد شده در تبخال می‌ گردد و به باز سازی بافت تخریب شده توسط تبخال کمک می‌ کند اگر عصاره آن را روزی دوبار روی موضع بمالید درمان می شود.

13- نوشیدن خاکشیر :

تهیه شربت خاکشیر و سکنجبین می‌ تواند در روند بهتر شدن علائم تبخال بسیار موثر و کارساز واقع شود و مصرف آن نمی‌ تواند برای شخص مشکلی را ایجاد کند مگر در صورتی که شخص بیماری دیابت داشته باشد شما می توانید در طول روز چندین مرتبه آن را بنوشید .

14- استفاده از شیر :

لیزین ماده تشکیل دهنده شیر می‌ تواند ویروس هایی که به دلیل تبخال ایجاد شده را تحت کنترل خود در بیاورند زمانی که احساس کردید تبخال در حال شکل‌ گیری است می‌ توانید پنبه را درون شیر کاملاً سرد فرو کنید و روی زخم حاصل از تبخال بمالید تا شاهد برطرف شدن علائم آن شوید .

15- روغن اسطوخودوس :

روغن این گیاه دارویی نیز همانند گیاهان دارویی دیگر خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد اگر مصرف آن را هفت روز پشت سر هم ادامه بدهید می تواند در درمان تبخال نتیجه خوبی عاید شما شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یازده + یازده =

فهرست