تماس
021-66582923

8 راه درمان خانگی رفلاکس نوزاد

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
8 راه درمان خانگی رفلاکس نوزاد

درمان خانگی رفلاکس نوزاد مبحثی است که امروز می خواهیم راجعب آن صحبت کنیم . زمانی که نوزادان شیر درون معده خود را بالا می آورند و محتویات معده آن ها به مری باز می گردد اصطلاحاً دچار رفلاکس معده می گردند که اگر کودک شما دائماً دچار این عارضه می شود و غذای خود را بالا می آورد حتماً باید فورا نزد پزشک ببرید زیرا این علائم اگر دائم رخ بدهد نوزاد شما را ضعیف و رنجور می‌کند و علت اصلی آن می‌تواند عدم رشد کافی در اسفنگتر بین مری و معده نوزاد باشد.

انواع درمان های خانگی رفلاکس نوزاد شامل موارد زیر می باشد :

1- منظم کردن خواب نوزاد :

یکی از مهم ترین درمان های خانگی رفلاکس نوزاد مربوط می‌شود به خواب نامنظمی که کودک دارد اگر نوزاد شما در زمان نامشخص می‌خوابد و یا نحوه خوابیدن او نا مناسب باشد می‌تواند رفلاکس رخ بدهد شما باید برای پیشگیری از این عارضه سعی کنید هنگامی که نوزاد شما خواب است از شیر دادن به او اجتناب نمایید و آن را به سمت پهلو بخوابانید و یا اگر به طاق باز میخوابد سر او را از تنش بالاتر نگه داشته شود تا عامل برگشت محتویات معده به مری نشود .

2- استفاده از ماساژ برای نوزاد :

سعی کنید نوزاد خود را ماساژ بدهید ماساژ دادن نوزاد می تواند سیستم گوارش نوزاد را تقویت کند تا بتواند یک عملکرد بهتر داشته باشد و این امر بر روی بهتر خوابیدن نوزاد تاثیر مثبت ایفا می کند شما می توانید با روغن های گیاهی روی شکم نوزاد خود را در جهت عقربه های ساعت ماساژ بدهید و سپس آن را روی شکم بخوابانید و قسمت پشت او را نیز ماساژ بدهید ماساژ درمانی در طول روز کمک شایانی به درمان رفلاکس نوزاد می کند .

3- انجام نرمش هایی برای نوزاد :

یکی از راه های درمان خانگی رفلاکس نوزاد این است که نیم ساعت قبل از غذا و نیم ساعت بعد از آن یک سری نرمش ها را به نوزاد خود بدهید مثلا از نرمش دوچرخه با پا برای نوزاد استفاده کنید و یا زانوهای را جمع و باز نمایید تا بتواند در هضم غذای نوزاد کمک شایانی بکند و از رفلاکس نوزاد جلوگیری نماید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله زخم معده در کودکان و راه های درمان آن را مطالعه نمایید )

4- استفاده از سرکه سیب :

سیب می تواند اسید معده نوزاد را متعادل کند و هضم مواد غذایی درون معده او را راحت تر انجام بدهد یک مقدار خیلی کم به اندازه یک چهارم قاشق چای خوری سرکه سیب را درون آب بریزید و در ساعت های مشخصی از روز به نوزاد خود بدهید تا بتوانید از طریق آن رفلاکس نوزاد خود را درمان کنید .

5- درمان خانگی رفلاکس نوزاد با روغن نارگیل :

همان طور که می دانید روغن نارگیل ضد التهاب می باشد و می تواند روی نرم شدن گوارش نوزاد بسیار موثر واقع شود و روند عملکرد آن را بهتر می نماید شما می توانید روغن نارگیل به نوشیدنی اضافه کنید و در طول روز دو مرتبه به نوزاد بخورانید و یا این که خود مادری که شیر میدهد آن را مصرف کند تا یک درمان مناسب برای برطرف شدن رفلاکس نوزاد قرار بگیرد .

6- کاربرد بابونه در رفلاکس نوزاد :

گیاه بابونه خاصیت آرام کنندگی دارد و می‌تواند هضم غذا در معده کودک را بهتر انجام بدهد و از گرفتگی عضلات معده جلوگیری می‌کند از این رو در رفلاکس معده نوزاد بسیار اهمیت واقع شده است شما می توانید بابونه را در آب داغ بریزید تا دم بکشد و بعد از سرد شدن روزی دو قاشق به نوزاد بدهید بخورد .

7- تاثیر نعنا در رفلاکس نوزاد :

یکی دیگر از درمان های مفید و موثر در رفلاکس نوزاد استفاده از نعنا می‌باشد این گیاه ضد انقباض عضلات سیستم گوارشی می باشد شما می توانید روغن این گیاه را با روغن زیتون مخلوط نمایید و روی شکم نوزاد ماساژ بدهید .

8- مصرف رازیانه :

از دیگر راه های درمان خانگی رفلاکس نوزاد استفاده از رازیانه می باشد. شما می توانید رازیانه را در آب بریزید و بگذارید دم بکشد و در طول روز نصف قاشق چای خوری به نوزاد بدهید و یا این که پول آن را به غذا های کمکی نوزاد تان بیافزایید این روش از بهترین روش‌ های درمانی رفلاکس نوزاد محسوب می‌شود .

مصرف زیره و ارتباط آن با رفلاکس نوزاد :

از دیگر درمان های سازنده و کارساز خانگی رفلاکس نوزاد مصرف زیر می باشد زیره معده نوزاد را به تحریک وا می دارد و اسید آن را کاهش می دهد دمنوش آن را تهیه کنید و در طول روز ۲ قاشق چای خوری به نوزاد خود بخورانید تا مشکلات معده و گوارش آن برطرف شود .

و اما آخرین راهکار درمان خانگی رفلاکس نوزاد این است که مادر یا پرستار نوزاد باید در هنگامی که به نوزاد شیر میدهد نوزاد را به حالت تقریباً نیمه خوابیده قرار بدهد و بلافاصله بعد از شیر خوردن نوزاد را نخواباند و سعی کند تا ۲۰ دقیقه کودک را به حالت نشسته یا سرپا نگه دارد و بعد بخواباند تا از رفلاکس معده او جلوگیری نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 3 =

فهرست