تماس
021-66582923

درمان خانگی سرفه یکی از راهکارهای درمانی می باشد که بیشتر افراد بیمار به دنبال برطرف کردن بیماری خود در منزل می باشند. همانطور که می دانید زمانی که مکانیسم دفاعی بدن می خواهد از گلوی اشخاص در ارتباط با موادی که آن را تحریک می‌ کند از خود دفاع کند یک واکنش از خود بروز می‌ دهد که به آن سرفه می گویند که می‌ تواند در زمانی که شما خواب هستید بسیار برایتان آزار دهنده باشد. شما می توانید برای برطرف کردن آن از درمان خانگی سرفه(Home treatment of cough) بهره‌ مند شوید و با راه کار های آن که در قسمت پایین ذکر می شود آشنا شوید.

ایجاد سرفه معمولاً در اثر عواملی مانند سرما خوردگی ، آلرژی و عفونت های ایجاد شده در سینوس رخ می‌ دهد و معمولاً یا خشک هستند و یا به صورت خلط دار بروز می‌ کنند که شما می‌ توانید آن را با روش هایی از جمله موارد زیر درمان نمایید :

درمان خانگی سرفه خشک و خلط دار همراه با مراقبت های خانگی

یکی از روشهای درمان خانگی سرفه ، مراقبت در منزل از خودتان و یا استفاده از خدمات پرستاری در خانه می باشد . شما می توانید برای رفع این مشکل ابتدا با مراجعه به پزشک این مشکل را رفع کنید و در نهایت با مراقبت از خود درصدد رفع این مشکل برآیید .این مراقبت ها و درمان در منزل شامل :

1- استفاده از عسل :

یکی از درمان های مفید خانگی سرفه استفاده از عسل می باشد که بسیار کار ساز واقع شده است. عسل جزو بهترین دارو‌ ها برای گلو درد و برطرف کردن سرفه می باشد. مقداری عسل را با آب جوش و آبلیمو ترکیب نمایید و بنوشید این ترکیب باعث تسکین و کمک به رفع گرفتگی در گلو می کند.

2-کاربرد پروبیوتیک در برطرف کردن سرفه :

مصرف یک سری از پروبیوتیک‌ ها مانند لاکتو باسیلوس که در لبنیات یافت می‌ شود می‌ توانند عواملی را که باعث تحریک گلو درد می‌ شوند را کاهش بدهند و همچنین ترکیب باکتریایی در بدن را منظم می نماید از این رو سیستم ایمنی بدن را قوی می کند و نقش مهمی در برطرف کردن سرفه ایجاد می کند. شیر و ماست منبع مهمی از پروبیوتیک ها هستند با مصرف آن ها می توانید سرفه خود را درمان کنید.

3- مصرف آناناس و تاثیر بروملین موجود در آن روی سرفه کردن :

خوردن‌ یک تکه آناناس در روز می تواند تاثیر شگرفی روی سرفه شما داشته باشد. تحقیقات نشان داده بروملین موجود در آناناس روی سرفه خشک ، عفونت سینوس و التهابات موجود در گلو که عامل سرفه هستند را برطرف می‌ کند .

فقط دقت داشته باشید که هنگام مصرف آن نباید از دارو های رقیق کننده خون یا آموکسی سیلین استفاده نمایید زیرا جذب آن را بالا تر می‌ برد و باید با پزشک خود مشورت نمایید .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی سینوزیت را مطالعه نمایید )

4- نعناع کاربرد موثر دیگر در درمان سرفه :

اگر قصد دارید خیلی زود سرفه خود را درمان کنید به سراغ نعناع‌ بروید. کنتور موجود در نعناع باعث آرام شدن گلو و رفع گرفتگی مخاط آن می گردد. شما می توانید دمنوش نعناع را تهیه کنید و یا اینکه روغن آن را در آب بریزید و آن را بخور بدهید .

5- استفاده از گل ختمی :

این گیاه که قدمت زیادی دارد هم ریشه آن و هم برگ های آن بسیار داروی مهم و شناخته شده محسوب می‌ شود. این گیاه می‌ تواند با لعاب هایی که ایجاد می‌ کند گلوی ملتهب شده را تسکین بدهد. شما می توانید دم نوش آن را به مصرف برسانید تا یک درمان خانگی سرفه بر شما محسوب شود .

6- استفاده از گیاه آویشن :

برگ های گیاه آویشن دارای فلاونوئیدها می‌ باشد و خاصیت این را دارد که بتواند گرفتگی ایجاد شده در گلو را ریلکس نماید. همچنین می توانید عرق گیاه را با گل پیچک مخلوط نمایید و برای سرفه های خشک خود به مصرف برسانید تا آن را درمان نماید. برای تهیه آن می توانید دو قاشق آویشن را در آب بریزید تا بجوشد سپس آن را صاف کنید و میل نمایید .

7- کاربرد آب و نمک در درمان سرفه :

همه افراد به غیر از کودکان می توانند از این روش خانگی ساده برای درمان سرفه خود بهره ببرند. شما می توانید یک قاشق نمک را در مقداری آب ترکیب کنید و آن را درون دهان خود غرغره نمایید این روش باعث تسکین و آرامش دهنده گلوی شما می شود .

( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله راه های درمان عفونت گلو در کودکان را مطالعه نمایید )

8- هیدراته نگه داشتن بدن :

زمانی که دچار سرما‌خوردگی می شوید و آب ریزش بینی دارید و با عطسه و سرفه هایی که دارید آب از بدن شما تراوش می‌ کند و بدن شما دچار کم آبی می‌ شود توصیه می‌ شود بدن خود را در این مواقع هیدراته نگهدارید و مایعات فراوان بنوشید تا گلوی شما را مرطوب نگه دارد .

9- در بخار و رطوبت قرار بگیرید :

یکی دیگر از درمان های سرفه این است که حمام را از بخار آب پر کنید و در آن قرار بگیرید. بخار و رطوبت می‌تواند خشکی گلو را که باعث ایجاد سرفه ناشی از حساسیت و سرما خوردگی شده است را برطرف نماید .

10- از عواملی که گلوی شما را تحریک می کند اجتناب نمایید :

یک سری از مواد خوشبو کننده مانند عطر ها وجود دارد که باعث حساسیت و تحریک افراد می شوند و سرفه را در آن ها ایجاد می‌ کند و استشمام بوی سیگار که در هوا پراکنده شده است برایشان حساسیت زا می باشد به همین دلیل سعی کنید از این عوامل تحریک زا دور بمانید تا سرفه شما برطرف گردد.

11- کاربرد زنجبیل در درمان سرفه :

یکی دیگر از موارد درمان خانگی سرفه استفاده از زنجبیل می باشد. خاصیت ضد‌ التهابی زنجبیل می تواند علائم گلو درد را از بین ببرد. شما می توانید عصاره آن را با عسل ترکیب نمایید و شربت تهیه کنید تا سرفه و گلو درد شما را آرام کند و یا اینکه خود چای زنجبیل را آماده کنید و روزی دو فنجان از آن را بنوشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − نه =

فهرست