تماس
021-66582923

درمان خانگی سنگ کلیه یکی از روشهای معقول برای از بین بردن سنگ کلیه می باشد. سنگ کلیه که از یک سری مواد معدنی و کلسیم ایجاد شده در کلیه ها رسوب می‌ کند و معمولا زمانی که ریز و کوچک هستند هیچ درد و علایمی ندارند اما اگر حرکت کنند و بزرگ شوند فرد را با درد همراه می سازند و مانع عبور ادرار از کلیه ها می گردد. برای برطرف کردن این مشکل می توانید از روش های درمان خانگی سنگ کلیه طبق نظریه دکتر استفاده کنید تا با سایر مشکلات شما تداخل نداشته باشد . موسسه آتیه پرستاران سلامت شما به ادامه ی مطالب دعوت می نماید . با ما همراه باشید.

انواع درمان خانگی سنگ کلیه عبارتند از :

۱) آب فراوان بنوشید :

از ساده‌ ترین روشهای درمان خانگی سنگ کلیه نوشیدن آب فراوان می باشد زمانی که آب بیش از حد لازم یعنی هشت لیوان بخورید سنگ کلیه شما راحت‌ تر دفع می‌ گردد.

۲) استفاده از آبلیمو :

تهیه آبلیموی خالص و طبیعی که دارای سیترات می باشد برای درمان سنگ کلیه محسوب می‌ شود . زیرا سیترات سنگ کلیه را که بر اثر رسوبات کلیه شکل گرفته است را از هم باز می کند و مانع بزرگ شدن آن ها می گردد شما می‌ توانید روزانه دو فنجان آبلیمو را هنگام صبح به صورت ناشتا و شب قبل از شام به مصرف برسانید تا سنگ کلیه شما را برطرف کند .

۳) کاربرد نعناع در برطرف کردن سنگ کلیه :

همان طور که می‌ دانید نعناع دارای موادی به نام اسید استیک می‌باشد که این ماده موجود در آن می تواند سطح اسید اوریک در بدن را ثابت نماید زمانی که سطح اسید اوریک افزایش پیدا نکند سنگ کلیه نیز به سختی شکل می‌ گیرد در نتیجه اگر سنگی هم در کلیه وجود داشته باشد آن را می‌ تواند برطرف و تجزیه نماید روزانه عصاره آن را به مصرف برساند تا سنگ کلیه شما برطرف شود .

۴) درمان خانگی سنگ کلیه با سرکه سیب :

از روشهای نگهداری پرستاری در منزل برای درمان سنگ کلیه استفاده از سرکه سیب می باشد سرکه سیب به دلیل اسید سیتریک موجود در آن می تواند سنگ های کلسیمی را تجزیه نماید ۲ قاشق از آن را با آب سرد ترکیب کنید و در طول روز ۲ مرتبه بنوشید .

۵) استفاده از آب گندم :

آب گندم می‌ تواند باعث بالا رفتن میزان دفع ادرار در طول روز گردد و این مسئله خود می‌ تواند در دفع سنگ کلیه نقش مهمی ایفا کند زیرا آنتی اکسیدان موجود در آب گندم می تواند مواد نمکی و معدنی سنگ های ایجاد شده را برطرف نماید .

۶ ) تاثیر گذاری آب کرفس در درمان سنگ کلیه :

از دیگر راه کار های درمان خانگی سنگ کلیه می‌توان به آب کرفس اشاره کنیم آب کرفس سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و ادرار آور محسوب می‌ شود از این رو تاثیر گذاری آن در برطرف کردن سنگ کلیه بسیار بالا می باشد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله مراقبت از بیماران سنگ کلیه را مطالعه نمایید )

راه های درمان خانگی سنگ کلیه در منزل

۷) مصرف لوبیا :

شما می‌توان اگر به بیماری سنگ کلیه مبتلا شده اید لوبیا را بگذارید بپزد و بعد آن را میل کنید منیزیم موجود در آن باعث تجزیه و تحلیل سنگ کلیه خواهد شد .

۸) آیا روغن زیتون در برطرف کردن سنگ کلیه مفید است ؟

روغن زیتونی که خالص باشد طی تحقیقات به عمل آمده می‌ تواند در تجزیه سنگ کلیه (kidney stone) بسیار مفید واقع شود توصیه می شود این روغن را ناشتا به مصرف برسانید تا سنگ کلیه را راحت تر عبور دهد.

( پیشنهاد می شود مقاله آیا لبنیات برای سنگ کلیه مضر است؟ را مطالعه نمایید )

۹) گیاه خار خشک:

مصرف این گیاه باعث می‌ شود تولید سنگ در کلیه به سختی صورت بگیرد زیرا فسفات ادرار را به حداقل می رساند و با افزایش میزان ادرار کمک به برطرف شدن سنگ کلیه می نماید شما می توانید این گیاه را به صورت چای به مصرف برسانید و آن را به صورت قرص‌ های موجود در بازار تهیه کنید و بخورید .

۱۰ ) مصرف آب انار :

از دیگر روشهای درمان خانگی سنگ کلیه نوشیدن آب انار می باشد آب انار این خاصیت را دارد که کلیه را از ابتلا به تشکیل سنگ دور نگه دارد همچنین اسیدیته ادرار را کمتر می‌ کند و دفع سنگ را راحت تر می نماید .

۱۱) پایین آوردن وزن :

یک وزن ایده آل می تواند با مصرف مواد غذایی که دارای فیبر لازم هستند به درمان دفع سنگ کلیه کمک شایانی بکند سعی کنید از چاق شدن با مصرف مواد غذایی که دارای کربوهیدرات ، کافئین و مواد قندی هستند دور شوید تا بتوانید سنگ کلیه خود را به راحتی دفع کنید .

( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله برای بهبود عملکرد کلیه چه کنیم ؟ )

توصیه های لازم بعد از دفع سنگ کلیه ؟

زمانی که شما سنگ کلیه خود را طبق درمان های ذکر شده در بالا دفع کردید باید توصیه های زیر را جدی بگیرید :

۱) غذا هایی را که دارای کلسیم زیادی هستند و سرشار از اگزالات می باشند را برای دو ماه کنار بگذارید زیرا مصرف آن ها مجددا سنگ کلیه را ایجاد می کند این مواد غذایی شامل اسفناج ، چغندر ، گوجه فرنگی ،کلم ،الکل ،مواد کافئین دار و غیره می باشد .

۲) از غذای مانده و کنسرو شده که دارای مواد نگه دارنده هستند اجتناب نمایید

۳) فست فود ها را کنار بگذارید

۴) مهم ترین نکته کلیدی بعد از دفع سنگ کلیه این است که به هیچ عنوان نوشیدن آب را کنار نگذارید و روزانه ۳ لیتر آب مصرف نمایید آب در بدن از تشکیل مجدد سنگ پیشگیری می نماید

۴) از لبنیاتی که پرچرب نباشد استفاده کنید چربی بیش از حد لبنیات می تواند عامل شکل گیری سنگ کلیه شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − 11 =

فهرست