تماس
021-66582923

لرزش دست یکی از اختلالاتی است که افراد بزرگسال به آن مبتلا می‌ شوند و معمولاً جنبه وراثتی دارد. ما در این مبحث آتیه پرستاران قصد داریم در ارتباط با عوامل و راه های درمان خانگی لرزش دست مطالبی را ارائه بدهیم تا پایان بحث با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در این زمینه را به دست بیاورید .

لرزش دست بر اثر چه مواردی رخ می دهد ؟

  • در اکثر مواقع این مورد بر اثر وراثتی بودن شکل می‌گیرد.
  • بروز مشکلاتی در مخچه : همان طور که می دانید مخچه وظیفه کنترل حرکات افراد را دارد و اگر مشکلی برای آن به وجود بیاید می‌ تواند باعث لرزش دست ها (Home treatment of hand tremors) گردد.
  • بروز بیماری‌ هایی مانند پرکاری تیروئید
  • بروز عوارض حاصل از مصرف دارو ها : بسیاری از دارو هایی که برای آسم ، افسردگی و غیره مصرف می شود عامل ایجاد لرزش دست می گردد.
  • مصرف کافئین : اگر مقدار مصرف کافئین در طول روز بسیار زیاد باشد تاثیرات سوئی از جمله لرزش را برای شما به همراه خواهد داشت.
  • فشار روانی و استرس : در گاهی مواقع زمانی که فرد دچار تنش های روانی می‌ شود و اضطراب و عصبانیت بر او غلبه می‌ کند در قسمت هایی از دست خود دچار لرزش موقت خواهند شد.

درمان‌ خانگی لرزش دست به شرح زیر می باشد :

با توجه به این که بروز لرزش دست ها یک مسئله جدی و نگران کننده محسوب نمی‌ شود اما روند کارهای روزمره شما را با اختلال مواجه می نماید. بنابراین باید دنبال راه های درمانی آن باشید. حتی بسیاری از سالمندان که به این مشکل گرفتار هستند از کمک های یک پرستار سالمند در منزل جهت انجام امور روزانه خود کمک می گیرند. ما در این جا به چند راه کار خانگی موثر اشاره می کنیم :

1- مدیریت کردن استرس و اضطراب :

سعی کنید اگر با بروز استرس دچار لرزش دست می شوید راه هایی برای مدیریت کردن استرس خود پیدا کنید و آرامش خود را به دست بیاورید.

2- مصرف چای بابونه :

چای بابونه با توجه به خاصیت های درمانی فراوانی که دارد می‌ تواند مشکلات زیادی را درمان کند. یکی از این مشکلات حفظ آرامش در افراد می باشد. روزی یک فنجان چای بابونه بنوشید تا روی سیستم عصبی شما تاثیر مثبت بگذارد و به شما آرامش بدهد تا بتوانید لرزش های خود را کنترل نمایید .

3- تمرین های مربوط به دست :

یکی دیگر از درمان های خانگی لرزش دست استفاده از تمرین های دست می باشد. شما می توانید یک توپ استرس را درون پنجه خود قرار دهید و آن را فشار دهید تا بتوانید لرزش دست خود را کنترل نمایید .

4- کاربرد اسطوخودوس در درمان خانگی لرزش دست :

محققان علوم سنتی از این گیاه برای درمان استرس و لرزش دست ها بسیار استفاده می کنند که می تواند روی سیستم عصبی تاثیر گذار باشد و آن را ریلکس کند. شما می توانید عصاره ی آن را در حمام قرار بدهید و یا دم نوش آن را استفاده کنید .

در ادامه توصیه می شود مقاله پرستاری از بیماران پارکینسونی را مطالعه نمایید.

درمان خانگی لرزش دست

5- مصرف چای دارچین :

دارچین که از زمان های خیلی دور کاربرد داشته است می تواند روی اعصاب کنترل لازم را به وجود بیاورد. آن را اگر روزانه به مصرف برسانید برای لرزش دستان شما و همچنین کم‌ خوابی بسیار موثر واقع می شود .

6- ویتامین های b :

مصرف ویتامین های سری b روی سلامت ماهیچه ها و عضلات فرد بسیار موثر واقع می‌ شود و می‌ تواند از لرزش دست ها را جلوگیری کند. شما می توانید مکمل های آن را و یا غذا هایی را که دارای این نوع ویتامین هستند را به مصرف برسانید تا از شر لرزش دست خود در امان بمانید. تخم مرغ ، نخود فرنگی ، لوبیا و مرغ موادی هستند که سرشار از ویتامین‌ های b می باشند.

7- استفاده از رژیم غذایی مناسب :

مواد غذایی که دارای امگا ۳ باشند تا حد زیادی می‌ توانند لرزش دست های شما را کاهش بدهند. مواد غذایی که دارای امگا ۳ هستند شامل مواردی از جمله روغن ماهی ، روغن بذر کتان ، ماهی سالمون ، گردو و غیره می باشد و این یکی از راه کارهای درمان خانگی لرزش‌ دست محسوب می‌ شود .

8- مصرف منیزیم و کاربرد آن در برطرف کردن لرزش دست :

منیزیم یکی از مواد مهم بدن که پیام های عصبی را در سایر قسمت‌ ها منتقل می‌ کند. حالا اگر بدن با کمبود آن مواجه شود روی اعصاب بسیار تاثیر منفی می گذارد و می تواند لرزش دست را برایتان به وجود بیاورد. پس برای برطرف کردن آن غذا هایی از جمله آجیل، لوبیا، کنجد و غیره را که دارای منیزیم هستند به مصرف برسانید .

9- از مصرف مواد کافئین دار اجتناب نمایید :

اگر جزو افرادی هستید که مواد کافئین زیاد مصرف می کنید این عامل روی سیستم عصبی شما تاثیر منفی می گذارد. توصیه می کنیم برای درمان لرزش دست خود آن را کنار بگذارید .

10- اجتناب از دخانیات و مشروبات الکلی :

همان طور که می‌ دانید الکل و سیگار روی سیستم عصبی تاثیر گذار هستند. سعی کنید اگر از لرزش دست رنج می برید از آن ها دوری کنید تا بتوانید به درمان آن کمک شایانی کرده باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 1 =

فهرست