تماس
021-66582923

10 راه درمان خانگی چربی خون

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
10 راه درمان خانگی چربی خون

بیماری چربی خون جز یکی از بیماری‌ های کاملا شناخته شده می باشد و کسی نیست که از این بیماری اطلاعی نداشته باشد و آن را نشناسد و در کل جهان شاهد بالا رفتن مبتلایان آن هستیم. ما در این مبحث با کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت قصد داریم راه های درمان خانگی چربی خون را برای شما عزیزان مخصوصا سالمندان گرامی شرح دهیم . با ما همراه باشید.

تعریفی از چربی خون :

زمانی که لیپید های موجود در خون افزایش پیدا کند دچار چربی خون می گردد اما این حالت را می‌توانیم با انجام یک سری از تغییرات در برنامه غذایی و فعالیت های ورزشی درمان کرد. ولی اگر آن را به حال خود رها کنیم می‌تواند زمینه‌ ساز مشکلات جدی برای شما باشد که به عنوان قاتل خاموش شناخته شده است و می‌تواند از عوامل اصلی بروز سکته‌های قلبی و مغزی گردد.

درمان خانگی چربی خون :

شما می توانید اگر از چربی خون رنج می برید با تکنیک های ساده و روش های خانگی که بسیار مفید و کارساز واقع شده‌اند این مشکل را از خود دور کنید و در درمان آن قدم بزرگی بردارید از جمله درمان های خانگی چربی خون می توان به موارد زیر اشاره کنیم :

1- تغییر در سبک غذا خوردن :

یکی از موارد درمان خانگی چربی خون تغییر در سبک غذا خوردن می باشد. افرادی که به چربی خون مبتلا شدن باید از مواد غذایی که دارای چربی زیادی می باشد و می تواند چربی خون شما را افزایش بدهند اجتناب نمایید. مواد غذایی که می تواند باعث افزایش چربی خون گردد شامل موارد زیر می باشد :

  • فراورده های قندی باعث می شود کبد به تحریک واداشته شود و سطح کلسترول خون بالا رود در نتیجه چربی خون را نیز افزایش می دهد
  • مواد قندی بسته‌بندی شده
  • استفاده از روغن های گیاهی که باعث ایجاد التهاب می شوند و کلسترول را بالا می برند
  • مواد غذایی حاوی چربی‌ های ترانس
  • محصولات لبنیاتی که پاستوریزه هستند و مواد افزودنی دارند.
  • گوشت حیواناتی که ناسالم هستند.
  • مصرف مواد کافئین دار
  • مشروبات الکلی اگر زیاد مصرف شود باعث می شود که کبد به تحریک واداشته شود و میزان کلسترول بیشتری را تولید کند در نتیجه کلسترول زیاد التهابات را بالا می‌برد و باعث چربی خون زیاد می گردد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله میوه های خوب برای فشار خون بالا را مطالعه نمایید )

2- استفاده از روغن ماهی :

روغن ماهی به دلیل چربی های امگا ۳ جزو مواد غذایی به شمار می‌ آید که می تواند میزان چربی خون را کاهش بدهد.

3- مصرف برنج تخمیر شده :

برنج مخمل قرمز جزو موادی است که از خود برنج تهیه می‌شود و به وسیله یک نوع مخمر تخمیر زده می‌شود این مواد قدمت زیادی دارد. طبق تحقیقات در کاهش چربی خون بسیار مفید و موثر شناخته شده است . مصرف این برنج باعث اضافه وزن نخواهد شد و میزان آنزیم های کبدی را پایین می آورد .

4- مصرف مواد غذایی حاوی نیاسین :

نیاسین که همان ویتامین ب می باشد می‌تواند چربی‌های خون را کاهش بدهد سعی کنید مصرف آن را در برنامه‌های غذایی خود قرار دهید .

5- مصرف کروم :

یکی دیگر از درمان های خانگی چربی خون مصرف کروم می باشد این ماده برای متابولیسم چربی بسیار لازم است و از بروز سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می نماید .

6- مصرف گیاه خارمریم

این گیاه جز درمان های خانگی چربی خون می‌باشد روزانه ۱۵۰ میلی گرم مصرف آن می‌تواند روی سلامت قلب تسویه خون و پایین آمدن چربی خون بسیار مفید باشد .

7- فعالیت های ورزشی :

یکی از راهکارهای خانگی و بسیار عالی برای درمان چربی خون منظم ورزش کردن می باشد. وزنه برداری باعث رشد عضلات می گردد و میزان چربی خون افراد را کاهش می‌دهد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله علائم هشدار دهنده ناراحتی قلبی را حتما مطالعه نمایید )

8- پایین آوردن وزن :

افرادی که از چاقی رنج می برند به مراتب بیشتر از سایرین به چربی خون مبتلا می شوند اگر چاق هستید و اضافه وزن دارید و سعی کنید وزن خود را پایین بیاورید تا بتوانید چربی خون خود را کنترل نمایید .

9- اجتناب از دخانیات :

دود سیگار با بالا رفتن چربی خون ارتباط مستقیم دارد . برای دور ماندن از چربی خون و اثرات سوء آن از دخانیات اجتناب نمایید .

10- استعمال روغن های معطر :

مصرف روغن‌هایی مانند روغن ریواس و روغن اسطوخودوس می‌تواند باعث سلامت تری گلیسیرید شود و حجم کلسترول بد خون را کاهش دهد همچنین جریان گردش خون را در افراد بالا میبرد از این رو مصرف آن در جهت درمان چربی خون بسیار مهم است .

مواد غذایی که برای چربی خون حالت درمانی دارد به شرح زیر می باشد :

  • خوراکی هایی که دارای چربی امگا ۳ هستند مانند انواع ماهی های ساردین و سالمون و قزل‌آلا
  • مواد غذایی که دارای فیبر هستند. زیرا فیبر کلسترول بدن را به سیستم گوارشی بدن می چسباند و از آن طریق اقدام به هضم می‌کند این فیبر ها شامل مواد غذایی مانند آجیل‌ها، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات هستند.
  • استفاده از روغن زیتون خالص که باعث افزایش کلسترول خوب می گردد.
  • مصرف سیر و پیاز این مواد غذایی دارای سولفور هستند و میزان کلسترول و چربی خون را کاهش می‌دهند و رگ ها را پاکسازی می نمایند .
  • مصرف سرکه سیب باعث می شود تولید صفرا در بدن بالا رود و در این زمینه به کبد کمک می‌کند روزانه یک قاشق سرکه سیب بخورید تا میزان چربی خون شما پایین بیاید .
  • مصرف ادویه جات از دیگر درمان های خانگی چربی خون می باشد روزانه در مواد غذایی خود از ادویه های مختلف مانند زردچوبه ،ریحان و غیره استفاده کنید تا به پایین آمدن چربی خون کمک کند علت پایین آمدن چربی خون با ادویه جات این است که آنها دارای آنتی اکسیدان می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

10 − 5 =

فهرست