تماس
021-66582923

13 روش درمان زخم لثه سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
13 روش درمان زخم لثه سالمندان

یکی از مشکلاتی که در دوره سالمندی برای افراد مسن به وجود می‌ آید بیماری های دهان و زخم لثه می باشد. زخم لثه سالمندان و خونریزی های حاصل از آن به مرور باعث از بین رفتن لثه ها می‌ شود به همین دلیل اهمیت دادن به آن ها بسیار مهم می باشد زیرا سلامت لثه و دندان بر سیستم گوارشی سالمندان نیز اثر می‌گذارد . ما در این مقاله به کمک کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت می خواهیم راه های درمان زخم لثه سالمندان را برای شما شرح دهیم . با ما همراه باشید .

زخم لثه به چه دلیل به وجود می آید؟

بروز زخم لثه در سالمندان علت‌ های متفاوتی دارد از جمله این عوامل که از رایج‌ ترین آنها است می توان به جرم های دندان اشاره کرد زمانی که دندان ها بر اثر رسوب غذا جرم تولید می‌ کند روی لثه ها باکتری ها شروع به رشد می کنند و به مرور لثه ها را ملتهب می‌ کند به طوری که با مسواک زدن دچار خونریزی می‌ شود از یکی از دلایل زخم لثه در سالمندان می توان موارد زیر را برشمرد :

  • کم خون بودن سالمند
  • تغذیه و عدم ویتامین‌های لازم
  • اصولی و درست استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان
  • استعمال دخانیات
  • اختلال و بیماری های مربوط به لثه
  • عارض شدن تبخال های خیلی حاد
  • استفاده از دارو های شیمی درمانی در افراد سرطانی
  • استفاده از دندان مصنوعی در سالمندان

انجام روش های درمانی زخم لثه سالمندان برای مراقبت از سالمندان در منزل :

1- رعایت بهداشت

یکی از روش‌ های درمانی زخم لثه سالمندان رعایت نکردن بهداشت می‌ باشد . سلامت دهان و دندان ها و مراقبت از آن ها تاثیر بسزایی در لثه ها دارد و اگر خود دندان آسیب ببیند ویا دچار جرم گرفتگی شده باشد لثه ها تأثیر منفی می‌ گذارد و باعث التهاب در آن می‌ شود با رعایت بهداشت و صحیح مسواک زدن می توانیم این التهاب را از بین ببریم .

2- ماساژ دادن لثه ها :

از دیگر روش های درمانی دورانی ماساژ دادن لثه ها می باشد شما می توانید برای درمان زخم لثه ویتامین e برای ماساژ لثه ها استفاده کنید این حرکت ضمن بالابردن گردش خون باعث تسکین زخم لثه خواهد شد استفاده از برگ نارون نیز بسیار موثر است و می‌ تواند استحکام لثه ها را بالا ببرد .

3- عدم مصرف مواد غذایی تند و محرک :

غذا هایی که حاوی فلفل و ادویه فراوان باشد و یا حالت اسیدی داشته باشند برای زخم لثه مناسب نیست توصیه می‌ شود از مصرف آن ها خود داری نمایید تا زخم التیام یابد

4- استفاده از یخ برای درمان زخم لثه :

استعمال یخ اگر تکه هایی از یخ را روی زخم لثه های سالمندان بمالید می‌ تواند کمک خوبی به التیام زخم لثه های آن ها بکند .

5- به کار بردن جوش شیرین :

استفاده از جوش شیرین به صورت محلول در آب یک درمان خوب و قوی برای التیام زخم لثه سالمندان می باشد می توانید آن ها را همانند یک دهانشویه در دهان غرغره کنید .

6- محلول آب نمک :

مقداری نمک را در آب گرم حل کنید و چند مرتبه در روز به عنوان یک دهانشویه از آن استفاده کنید نمک می‌ تواند زخم‌ لثه سالمندان را خشک کند و آن را بهبود ببخشد .

7- دوری از اضطراب و تنش :

یکی دیگر از درمان های زخم لثه سالمندان این است که تنش و اضطراب را از آن ها دور کنید زیرا استرس داشتن باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود و زمانی که بدن ضعیف باشد باعث بروز زخم ها نیز می گردد پس با کنترل استرس و خواب با کیفیت برای سالمندان این عارضه را از آن ها دور نمایید .

8- رساندن باکتری لاکتوباسیلوس :

این باکتری در بدن اگر تامین شود می تواند از بروز زخم لثه در سالمندان جلوگیری کند .

9- استفاده از روغن خردل :

روغن خردل را با یک قاشق چای خوری نمک مخلوط کنید و با نوک انگشتان خود حالت دورانی و به صورت افقی روی لثه ها مالش بدهید و در روز این حرکت را سه مرتبه تکرار کنید می تواند باعث بهبود زخم لثه سالمندان گردد .

10- مسواک کردن دندان ها با عسل و نمک :

طب سنتی توصیه می کند برای زخم لثه و هرگونه عفونتی که در دهان وجود دارد می‌ توانید این دو ماده را با هم ترکیب کنید روی مسواک بمالید سپس دندان های خود را با آن بشویید .

11- گیاه اکالیپتوس :

به طور عمده دهانشویه ها بسیار موثر در درمان زخم لثه سالمندان می باشند شما می توانید با برگ های گیاه اکالیپتوس دهانشویه تهیه کنید برگ ها را در آب بریزید و بجوشانید سپس آن ها را از آب خارج کرده و روغن میخک را به آن اضافه کنید و به عنوان یک داهان شویه قوی مورد استفاده قرار دهید .

12- خوردن لیمو ترش :

لیمو ترش ضمن این که دارای ویتامین سی میباشد و سیستم ایمنی را بالا می برد می‌ تواند در سلامت لثه‌ ها و دندان‌ ها بسیار مفید باشد و از خونریزی و زخم آن ممانعت به عمل بیاورد .

13- استفاده از اقاقیا برای درمان زخم لثه سالمندان :

اقاقیا دارای یک شاخه های کوچک می باشد و دارای مواد ضدعفونی کننده هستند سالمندان برای درمان زخم لثه خود می‌ تواند با آن دندان‌های خود را مسواک بزنند همچنین این گیاه باعث انعقاد می‌ شود و در درمان خونریزی لثه کارآمد واقع می‌شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یازده + هفت =

فهرست