تماس
021-66582923

درمان سنگ کیسه صفرا در سالمندان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
سنگ کیسه صفرا در سالمندان

با بالا رفتن سن در میان افراد سالمند و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به مراتب احتمال بروز بیماری و مشکلاتی برای سالمندان وجود دارد که با شناسایی به موقع آن می‌توان آنها را درمان کرد. یکی از این مشکلات که در این دوران به وجود می آید سنگ کیسه صفرا در سالمندان می باشد و در این برهه بسیار رواج پیدا می‌کند و به همین دلیل باید با سنگ صفرا و نشانه های بروز آن آشنایی لازم را داشته باشید این مقاله می خواهید علائمی که سنگ صفرا از خود بروز می دهد و درمان سنگ کیسه صفرا در سالمندان را برای شما عزیزان توضیح دهیم .

تعریف از کیسه صفرا :

کیسه صفرا یکی از ارگان های مهم بدن می باشد که اگر دچار مشکل شود می تواند دستگاه گوارشی را با مشکلاتی مواجه کند و این عضو در زیر کبد جای دارد از بیماری هایی که برای این عضو می تواند به وجود بیاید سنگ صفرا می باشد که روش درمان سنگ کیسه صفرا در سالمندان یا از طریق مصرف دارو و یا از طریق عمل جراحی صورت می پذیرد .

چه مشکلاتی در کیسه صفرا به وجود می آید ؟

برای کیسه صفرا مشکلات زیادی می تواند به وجود بیاید از جمله مشکلات جامعه ایجاد از سنگ کیسه صفرا التهاب کیسه صفرا و بروز عفونت در این ناحیه می باشد و در مواردی حتی اختلالات به وجود آمده در کیسه صفرا می تواند منجر به سرطان شود و این عضو را با مشکلاتی همراه سازد .

ایجاد شدن سنگ کیسه صفرا در سالمندان :

تعداد زیادی از سالمندان عزیز هر ساله دچار سنگ کیسه صفرا می شود وجود این سنگ در کیسه صفرا می تواند به قسمت مجرای صفراوی به حرکت در بیاید و راه این مجرا را ببندد که در این صورت درد در سالمندان عارض شود و باعث ایجاد التهاب کیسه صفرا در سالمندان می گردد و از نشانه‌های آن می‌تواند تغییر رنگ در ادرار و مدفوع باشد که اگر فرد سالمند با غلیظ شدن رنگ ادرار خود مواجه شود باید حتماً به پزشک مراجعه کنند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی رفلاکس صفرا چیست و علت و درمان خانگی آن را حتما مطالعه نمایید ))

چه مواردی در ایجاد سنگ کیسه صفرا در سالمندان نقش دارند ؟

  • جنسیت زن به خصوص در دوران بارداری .
  • افزایش سن .
  • اضافه وزن و چاقی به خصوص چربی بیش از حد در قسمت شکم .
  • بیماری های زمینه ای در افراد به خصوص بیماری دیابت .
  • مصرف داروهای تنظیم کننده فشار خون و قرص های ضد بارداری .
  • کم شدن ناگهانی وزن که از عوامل به وجود آمدن سنگ صفرا می باشد.
  • بروز از عوامل ژنتیکی و موروثی .

نشانه های بروز سنگ کیسه صفرا در سالمندان :

ایجاد درد در قسمت شکم یکی از علائم بروز سنگ کیسه صفرا در سالمندان می باشد که در قسمت فوقانی شکم به وجود می‌آید که هنگام بروز آن باید حتماً به پزشک مراجعه شود این نوع درد یک درد مستمر و طولانی می‌باشد از دیگر علائم سنگ کیسه صفرا می توانیم به حرارت بالای بدن حالت تهوع و بالا آوردن سالمند اشاره کنیم .

راه تشخیص و شناسایی سنگ کیسه صفرا :

برای شناسایی سنگ کیسه صفرا در سالمندان راه های متعددی وجود دارد که بنا بر تشخیص پزشکی یکی از آنها را روی فرد سالمند اعمال می کند از جمله این راه ها شامل :

  • سونوگرافی
  • انجام سی تی اسکن
  • اسکن ایزوتوپ
  • ام آر آی و آزمایش خون می باشد .

(( در ادامه مبحث آموزشی سنگ کیسه صفرا در سالمندان پیشنهاد می شود اگر نیاز به فردی دارید که درمنزل از سالمند شما مراقبت و نگهداری کند حتما مطلب پرستار سالمند در منزل را مطالعه نمایید ))

روش های درمان سنگ کیسه صفرا در سالمندان :

با توجه به اینکه یک راه حل حتمی برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا وجود ندارد اما راهکار هایی هستند که می توانید از ابتلا به این مشکل جلوگیری نمایید از جمله روشها استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت‌های ورزشی می باشد اگر سالمندان را به خوردن مواد غذایی سالم عادت کردن به ورزش های روزانه هدایت کنیم تا حد زیادی توانسته اید از بروز بیماری‌های مختلف از جمله بیماری سنگ صفرا پیشگیری نمایید .

اگر میزان سنگ کیسه صفرا کم باشد پزشک برای درمان آن دارو تجویز می کند اما اگر طوری باشد که با دارو برطرف نشود پزشک با استفاده از روش جراحی اقدام به خارج کردن سنگ از کیسه صفرای سالمند می نماید که بهترین وبی خطر تر نوع جراحی آن لاپاراسکوپی نامیده می شود .

تفاوت بین درمان سنگ کیسه صفرا با عمل لاپاراسکوپی و عمل باز در چیست ؟

انجام عمل لاپاراسکوپی برای افراد سالمند به مراتب از جهت های متفاوتی بهتر و مطلوب‌تر از عمل باز میباشد زیرا در عمل لاپاراسکوپی فرد سالمند علاوه بر اینکه درد کمتری را متحمل می‌شود میزان آن به جراحی در آن کمتر است و نیازی نیست فرد سالمند مدت زمان بیشتری را در بیمارستان و در بستر بماند.

از این رو هزینه‌ها برایش رخ داد کاهش می‌یابد از گزند عفونت‌ها و خطراتی که در بیمارستان‌ها می‌توانند بر فرد بیمار شود مصون می‌ماند و احتمال عفونت در عمل لاپاراسکوپی بسیار کمتر از انجام عمل باز می باشد. انجام لاپاراسکوپی به گونه‌ای است که در قسمت روی شکم چند شکاف کوچکی ایجاد می‌کنند و اقدام به خارج کردن سنگ می نماید اما اگر عمل باز صورت بگیرد و برش در جراحی به ۲۰ سانتی متر می رسد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هشت + 6 =

فهرست