تماس
021-66582923
درمان شناختی رفتاری اختلال خوردن آتیه

درمان شناختی رفتاری اختلال خوردن

اختلال در خوردن مواد غذایی در کل به مشکلاتی در غذا خوردن فرد گفته می‌ شود که نا متناسب و پایدار است و باعث می‌ شود در جذب مواد غذایی برای افراد اختلالاتی به همراه داشته باشد این اختلال مربوط به روان شخص می باشد که به مرور در سلامت جسمانی و روحی آن ها تاثیر مخرب خواهد داشت از این رو می باید این مسئله کاملاً جدی گرفته شود تا از بروز خطرات ناشی از آن پیشگیری شود ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با درمان شناختی رفتاری اختلال خوردن مطالبی را به شما عزیزان ارائه بدهیم تا پایان بحث ما را دنبال کنید .

انواع اختلالات خوردن :

۱) عارضه خواری:

خرزه خواری  در افرادی که اختلال خوردن دارند به گونه‌ ای است که دائم مواد غذایی که دارای ارزش غذایی نیستند را می خورند که معمولاً به مدت ۳۰ روز زمان می برد این نوع از خوردن طبق رسم و رسوم و فرهنگ آن ها نمی‌ باشد و اکثراً به یک سری از بیماری‌ های روده‌ ای ، مسمومیت‌ ها و عفونت مبتلا می‌ شوند .

۲) بروز اختلال نشخوار  :

این نوع اختلال خوردن به گونه ای است که فرد غذا را بالا می آورد و مجدداً همان را می‌ خورد که معمولاً به صورت یک ماه زمان می‌ برد تا به تشخیص نهایی آن پرداخته شود این اختلال می تواند از دوران طفولیت تا بزرگسالی به وجود بیاد که باید حتماً مورد توجه و درمان قرار بگیرد .

۳) دوری کردن از غذا و خودداری از خوردن  :

از دیگر اختلالات خوردن می توانیم به خودداری کردن از خوردن غذا در کودکان اشاره کنیم این مسئله تا حد زیادی به قصور از طرف والدین ارتباط پیدا می‌ کند که دارای علائم و نشانه های از دوران طفولیت می باشد و می تواند اختلال در رشد جسمانی و اختلالات اجتماعی را در وی به  وجود بیاورد و به سوء تغذیه مبتلا گردد .

۴) بی میلی به غذا از روی عصبانیت  :

معمولا افرادی که به بی‌ اشتهایی عصبی مبتلا هستند افرادی می باشد که از چاق شدن و اضافه وزن هراس دارند و با این که بسیار لاغر و کم وزن  هستند  خود را بسیار چاق می پندارند و نسبت کالری های دریافتی در غذای مصرفی خود را مدام حساب و کتاب می‌ کنند  ترس از چاقی در این افراد باعث لاغری بیش از حد در آن ها می‌ شود و مشکلاتی از قبیل عفونت‌ های حاد را در آن ها به وجود می‌ آورد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله اختلالات تعادلی چیست ؟ راه های درمان آنرا مطالعه نمایید )

 راه های درمان شناختی رفتاری اختلال خوردن

۵) داشتن اشتهای بیش از حد ناشی از عصبانیت :

 یکی دیگر از اختلالات خوردن در میان افراد پر اشتهایی ناشی از عصبانیت می باشد این گروه از افراد معمولاً هر دو ساعت پرخوری زیادی می‌ کنند و در برابر غذا نمی‌ توانند جلوی شکم خود را بگیرد و در این مورد بسیار نا توان هستند این افراد چاقی نمی گردند زیرا به همان اندازه که پر خوری می کنند  تلاش می‌ کنند با ورزش های سنگین آن را جبران نمایند و یا این که سعی می‌ کنند غذای خود را بالا بیاورند استفراغ کردن طولانی مدت در این دسته از افراد بدن آن ها را با مشکلاتی مواجه می‌ کند و باعث می‌ شود به کم آبی ، عفونت ادراری و بالا رفتن ضربان قلب مبتلا شوند .

۶)  به وجود آمدن مشکلات پرخوری :

 این نوع از  اختلال به گونه ای است که فرد در زمانی که نیاز به غذا ندارد و احساس گرسنگی در او شکل نگرفته باشد هم به غذا خوردن روی می آورد این روش را تا حدی انجام می‌ دهد تا حس ناراحتی در او وجود بیاید این دسته از  افراد دچار اضافه وزن می شوند .

۷)  شب خوری کردن :

این نوع  از اختلالات هم به گونه ای است که فرد در هنگام خوابیدن و یا در نیمه شب ها شروع به غذا خوردن با حجم زیاد می‌ کند از این رو دچار افزایش وزن می‌ شود این نوع از اختلالات سایر اختلالات دیگر مانند افسردگی و اختلال  در خواب را برایشان به همراه دارد زیرا تلاش‌ های زیادی جهت لاغری خود می‌ کنند که با شکست مواجه می‌ شود از این رو افسرده خواهند شد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله اختلال شخصیت مرزی چیست و راه های درمان آن را مطالعه نمایید )

روش های درمان اختلال خوردن :

 برای اختلالات خوردن روش‌ های درمانی که روی رژیم غذایی آن ها انجام می‌ شود وجود دارد و تا حد زیادی تاثیر گذار می‌ باشد اما این روش به صورت موقتی می باشد زیرا اختلال خوردن همان طور که گفته شد یک مشکل روانی است و باید درمان شناختی رفتاری اختلال خوردن روی این افراد اعمال شود تا نتیجه خوب عاید آن ها شود.

یکی از درمان های شناختی رفتاری اختلال خوردن از طریق خانواده درمانی صورت می‌ گیرد که یک روان شناس ارتباط ناصحیح در بین افراد خانواده را مورد بررسی قرار می‌ دهد و به  باز سازی این روابط می‌ پردازد. درمان شناختی رفتاری اختلال خوردن به این گونه است که روانشناس افکار منفی را که شخص در مورد بدن و وزن و  ظاهر خود دارد  را تغییر می‌ دهد و افکار مثبت را جایگزین این افکار می‌ کند از دیگر  راه های درمان اختلال خوردن مصرف دارو های ضد افسردگی می باشد که باعث می‌ شود خلقیات فرد را بهبود ببخشد.

عوارض جسمانی و روانی ناشی از اختلالات خوردن :

  • داشتن ناخن ها و پوست های خشک و نازک
  • رویش کرکی مو  در صورت بازو و گردن آن ها
  • داشتن پوستی سرد و رنگ پریده
  • پوکی استخوان
  • داشتن خستگی و ضعف مداوم
  • داشتن ضربان نامنظم قلب که می تواند عارضه قلبی و مرگ را به همراه داشته باشد
  • داشتن حس خجالت در جمع در هنگام غذا خوردن
  • روی آوردن به مشروبات الکلی و مبتلا شدن به  شخصیت های کمال گرایی یا مردم گریزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نه − 6 =

فهرست