تماس
021-66582923

زمانی که میزان تراکم استخوان ها کم شود و یک سوراخ های ریز که به صورت نقطه مانند هستند روی استخوان ها به وجود می آید فرد دچار پوکی استخوان می گردد و باعث ایجاد درد و بروز شکستگی در استخوان ها می شود.

این اتفاق زمانی می‌ افتد که بدن فرد با کمبود کلسیم در مواد غذایی مواجه شود و از فعالیت‌ های ورزشی به دور باشد و نتواند به اندازه لازم در معرض نور خورشید قرار بگیرد . ما در این مبحث با کمک کارشناسان بخش سلامت آتیه پرستاران سلامت می خواهیم به بررسی درمان پوکی استخوان با تغذیه بپردازیم امید است برای شما عزیزان مفید واقع باشد.

منظور از کاهش تراکم استخوان :

همان طور که می دانید استخوان ها از کلسیم و مواد معدنی درست شده اند و باعث استحکام آن می‌گردند تأمین کلسیم و مواد معدنی هستند که استخوان ها را متراکم نگه می‌ دارند و مقاومت و متراکم بودن استخوان ها باعث می شود وزن بدن و اندام های داخلی و حتی حرکات بدنی به آن نیازمند باشند برای محافظت از سیستم بدن در برابر شکستگی و پوکی استخوان باید یک تغذیه مناسب داشته باشیم .

علت به وجود آمدن پوکی استخوان :

  • نداشتن فعالیت ورزشی
  • بالا رفتن میزان سن افراد
  • اختلال هورمون ها
  • تاثیر یک سری از مواد دارویی
  • پایین بودن و یا عدم ویتامین دی در بدن
  • اضطراب و استرس

( در ادامه توصیه می شود مقاله علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم را حتما مطالعه نمایید )

انواع پوکی استخوان :

به طور کلی ایجاد پوکی استخوان ها در دو نوع بروز می کند :

۱)پوکی استخوان حاصل از دوران یائسگی
۲) پوکی استخوان حاصل از سالمندی

در پوکی استخوان حاصل از یائسگی به دلیل این که سطح استروژن در بدن آن ها کم می‌ شود این عامل باعث می‌ شود استخوان‌ ها کلسیم لازم را از دست بدهند و پوک شود
در پوکی حاصل از سالمندی افزایش سن باعث باریک شدن استخوان‌ ها و منجر به پوکی می گردد.

پیشگیری از پوکی استخوان :

رژیم غذایی که افراد در طول روز مصرف می کنند تاثیر بسزایی در پوکی و یا استحکام استخوان ها دارد اگر مواد غذایی که سرشار از کلسیم و ویتامین دی و املاح معدنی نباشد به‌ مراتب باعث ضعف استخوان ها در نتیجه پوکی استخوان را برای افراد ایجاد می‌ کند بنابراین برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان با تغذیه باید موارد زیر را در نظر داشته باشید ( این مطالب برای سالمند و همچنین افرادی که وظیفه مراقبت از سالمند را برعهده دارند بسیار مفید می باشد )

  • برای پیشگیری از پوکی استخوان باید روزانه از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید زیرا از ابتلا به پوکی استخوان افراد را مصون می دارند .
  • نمک کمتری را مصرف کنید اگر بیش از حد نمک بخورید باعث می شود که کلسیم بدنتان از طریق ادرار دفع شود و به پوکی استخوان مبتلا شود .
  • از موادی مانند نوشابه یا روغن های اشباع نشده مصرف نکنید زیرا کلسیم را از بدنتان دفع می کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های تقویت استخوان در سالمندان را حتما مطالعه نمایید )

آیا درمان پوکی استخوان با تغذیه امکان پذیر است ؟؟؟

نقش کلسیم در مواد غذایی و تاثیر آن در پوک استخوان :

یکی از اجزای سازنده و مهم موجود در استخوان ها کلسیم می باشد مواد غذایی که سرشار از کلسیم باشد مانند شیر ماست و سایر لبنیات می تواند باعث جذب کلسیم شود و در درمان پوکی استخوان نقش مهمی را ایفا کند پس در دوران جوانی به اندازه لازم است و مصرف کنید تا ذخیره خوبی در دوران میانسالی داشته باشید و در دوران پیری برای حفظ سلامت استخوان ها نیز آن را مصرف کنید اگر نمی توانید مواد غذایی که دارای کلسیم هستند را استفاده کنید توصیه می‌ شود از مکمل‌ های کلسیم که به صورت قرص وجود دارد استفاده نمایید .

نقش ویتامین دی در مواد غذایی و تاثیر آن در پوکی استخوان :

از ضروریات جذب کلسیم در بدن مصرف ویتامین دی می باشد اگر بدن شما ویتامین دی نداشته باشد نمی‌ تواند کلسیم مورد نیاز بدن را جذب کند شما می توانید از طریق نور خورشید این منبع مهمی ویتامین دی را از طریق پوست بدن جذب نمایید اگر در جایی زندگی می کنید که نمی‌توانید آفتاب بگیرید از مواد غذایی که دارای ویتامین دی هستند مانند ماهی سالمون و ساردین و یا از طریق مکمل ها از آن برای درمان پوکی استخوان استفاده نمایید .

نقش ویتامین کا ۲ و تاثیر آن در پوکی استخوان :

برای این که بتوانید پروتئین مورد نیاز استخوان‌ ها را تامین کنید باید از مواد غذایی که دارای ویتامین کا۲ هستند استفاده کنید و یا مکمل های ویتامین را مصرف کنید تا درمان پوکی استخوان موثر واقع شود .

نقش منیزیم در درمان پوکی استخوان :

منیزیم جز مواد معدنی سازنده استخوان‌ ها محسوب می‌ شود که توسط آن متابولیسم بدن انجام می شود کلسیم موجود در بدن برای سوخت و ساز به این مواد معدنی نیازمند می باشد پس سعی کنید روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم منیزیم را به بدن خود برسانید .

نقش ویتامین b۱۲ :

سالمندان با افزایش سن دچار یک سری تغییرات و تحولات در دستگاه گوارشی خود می شوند و نمی توانند مواد غذایی سرشار از ویتامین b۱۲ را هضم و جذب کنند از این رو توصیه می شود برای درمان پوکی استخوان ها از این مکمل ویتامین استفاده نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × سه =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست