تماس
021-66582923

دمنوش‌ های مناسب سالمندان که بتوانید خودتان در منزل به راحتی درست کنید را می خواهیم در این مبحث آتیه پرستاران برای شما عزیزان و مراقبین سالمند شرح دهیم . همانطور که می دانید استفاده از دمنوش‌ های گیاهی مختلف و متعدد در دنیای امروز از شهرت و محبوبیت خاصی بین سالمندان برخوردار شده‌ است. دلیل آن تأثیرات مثبتی است که بر بدن افراد و باعث بهبود یافتن عملکرد طبیعی بدن افراد مسن می‌ شود. همچنین این دمنوشها عوارض جانبی مصرف دارو های شیمیایی را ندارد و نیز به دلیل تنوع های زیادی که دارند برای همه ی ذائقه‌ ها وجود دارند .

انواع دمنوش‌ های گیاهی برای افراد مسن در منزل:

استفاده از دمنوش‌ های مناسب سالمندان بسیار مفید می باشد . اگر وظیفه ی شما ارائه خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان است حتما سعی کنید در طول روز از این دمنوشها برای سلامتی سالمند تهیه کنید . این دمنوش ها شامل :

۱. دمنوش گیاهی بابونه ( فایده ی اصلی این دمنوش برطرف کردن اختلالات مربوط به خواب می‌ باشد ):

استفاده از این دمنوش در بین سالمندان بسیار رایج است این دمنوش باعث از بین بردن و درمان استرس‌ ها در سالمندان همچنین بهبود اختلالات خواب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌ شود و افراد مسن بهتر است کمی پیش‌ از خوابیدن از دمنوش گیاهی بابونه استفاده کنند .

۲. دمنوش گیاهی زنجبیل ( فایده ی اصلی این دمنوش از بین بردن احساس تهوع می‌ باشد ):

یکی از دمنوش‌ های مناسب سالمندان ، دمنوش زنجبل می باشد . این دمنوش باعث بهتر کردن عملکرد معده و روده شده و اختلالات مربوط به آن‌ ها را نیز بهبود می‌ بخشد و افراد مسنی که به بیماری‌ های گوارشی مبتلا هستند بهتر است دقایقی پیش‌ از صرف ناهار و شام از این دمنوش میل کنند تا باعث تنظیم کردن عملکرد معده و روده ی فرد سالمند شود .

۳. دمنوش گیاهی چای سبز ( فایده ی اساسی این دمنوش بالا بردن قدرت تفکر و ایجاد انرژی در افراد می‌ باشد ):

یکی دیگر از دمنوش‌ های مناسب سالمندان ، دمنوش چای سبز می باشد . این دمنوش دارای انواع ویتامین‌ ها مثل ث و ای و برخی مواد مغذی مثل آهن می‌ باشد و به‌ همین دلیل خاصیت‌ های فراوانی نیز دارد مانند ؛

الف. بر بافت قلب تاثیر گذار می‌ باشد : مصرف این دمنوش سطح چربی‌ خون در سالمندان را متعادل نگه می‌ دارد و باعث از بین بردن چربی های مضر در رگ‌ های خونی می‌ شود ، بدین‌ ترتیب از ابتلا به انواع اختلالات قلبی جلوگیری می‌ کند .

ب. بر سلول های مغزی تاثیر گذار می‌ باشد : مصرف این چای گیاهی (Properties of herbal tea) باعث دور کردن عوامل تنش‌ زا از مغز شده و به بهبود عملکرد سلول‌ های مختلف مغزی منجر می‌ شود .

ج. باعث تنظیم کردن و متعادل نگه‌‌ داشتن قند خون می‌ شود : چای سبز جزو بهترین دمنوش‌ های مناسب سالمندان می باشد . خوردن این دمنوش با نرمال نگه‌ داشتن مقدار قند خون (توصهی می شود مقاله درمان خانگی قند خون را مطالعه نمایید) از ابتلا به بیماری مرض قند در افراد مسن پیشگیری به عمل می‌ آورد .

د. برطرف کردن اضطراب و بالا بردن روحیه : این دمنوش باعث تنظیم کردن عملکرد غده‌ های بدن شده و بدین‌ صورت اضطراب را از فرد دور می‌‌ کند و انگیزه ی فرد را بالا می‌‌ برد .

و. استحکام بافت استخوان : مصرف کردن دمنوش چای سبز سبب استحکام بخشیدن به بافت استخوان می‌ شود .

دمنوش‌ های مناسب سالمندان در خانه

۴. دمنوش گیاهی رزماری:

فایده ی این دمنوش این است که جریان خون را در بدن بالا می‌ برد و این روند باعث می‌ شود که اکسیژن و انرژی بیشتری به سلول‌ های بدن و به‌ خصوص سلول‌ های مغزی برسد و این سلول ها هم در این شرایط دچار اختلال نمی‌ شود و مدت طولانی‌ تری به عملکرد طبیعی خود ادامه می‌ دهند .

۵. دمنوش گیاهی به‌ لیمو ( فایده ی اصلی این دمنوش رفع کردن تورم می باشد‌ ):

مصرف این دمنوش فایده‌ های زیادی دارد و برای برطرف کردن برخی از اختلالات از این دمنوش‌ استفاده می‌ شود ، اختلالاتی مانند ؛ بیماری‌ های فصلی ، بالا رفتن دمای بدن ، گرفتگی عضلات ( توصیه می شود مقاله راه های درمان گرفتگی عضلات در منزل را مطالعه نمایید)، پایین بودن ایمنی بدن ، داشتن استرس‌ های مکرر و نیز انواع تورم‌ ها در بافت‌های مختلف .

۶. استفاده از گیاه اکالیپتوس:

از دیگر دمنوش‌ های مناسب سالمندان ، گیاه اکالیپتوس می باشد. این دمنوش برای افراد مسنی که درگیر اختلالات تنفسی می‌ باشند مناسب می‌ باشد این دمنوش خاصیت از بین بردن عوامل عفونی را نیز دارد و برای برطرف کردن و معالجه ی بیماری فصلی نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد .

۷. دمنوش گیاهی نعناع ( فایده ی اساسی این دمنوش معالجه ی بیماری‌ های فصلی می‌ باشد ):

این دمنوش ایمنی بدن را بالا می برد ، مجاری تنفسی را نیز باز می‌ کند ، پس به‌ همین دلیل از این دمنوش در درمان بیماری فصلی استفاده می‌ شود .

۸. دمنوش گیاهی دارچین ( فایده ی اصلی این دمنوش به تعادل رساندن وزن بدن و از بین بردن چربی‌ های اضافی بدن است ):

مصرف این دمنوش یکی از دمنوش‌ های مناسب سالمندان می باشد که سبب بالا بردن سوخت‌ و ساز بدن می‌ شود که همین امر باعث از بین رفتن چربی‌ های اضافه بدن می شود .

۹. دمنوش گیاهی گل یاس ( فایده ی اساسی این دمنوش استرس زدایی از افراد می باشد ):

گل یاس جزو دمنوش‌ های مناسب سالمندان برای درمان استرس می باشد. استرس در دوران سالمندی بسیار سراغ افراد می آید پس بهتر است با مصرف کردن از این دمنوش این استرس ها را دور کرد ، علاوه بر دور کردن استرس از افراد مسن سبب تقویت عملکرد قلب نیز می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − 11 =

فهرست