تماس
021-66582923

دندان قروچه درخواب در بین ایرانیان معمولا سنتها و آداب زیادی وجود دارد که هنوز هم دربین افراد معمول هستند ، از جمله این سنتها و آداب می توان به سنت آش دندونی اشاره کرد که به گفته قدیمی ها با اولین دندانی که بچه ها در می اورند برای آن آش درست می کنند و معتقدند که اگر به بچه بدهیم و زیر دندانش بگذاریم دندان قورچه نمی کند.اینکه این رسم تا چه حد درست است، بماند. اما موضوع ما در اینجا همان مسئله دندان قورچه است .

دندان قورچه به این معنی است که فرد دندانهایش را گاه و بیگاه و بیشتر در زمان خواب روی هم قرار می دهد و با فشار دادن، آنها را روی هم می ساید و عضلات دهان و دندانش را منقبض می کند. دندان قروچه یکی از اختالات زمان خواب محسوب می شود که در واقع یک حرکت غیرارادی است و ممکن است عوارض زیادی برای فرد داشته باشد.

دندان قروچه چه علائمی دارد؟

1- شما درهنگام دندان قروچه با فشار دادن دندانها روی هم و ساییدن آنها بهم باعث می شوید فشار زیادی روی دندان وارد شود و منجر به کند شدن و گاه شکستن و کوتاه شدن دندان شويد. همچنین دندان قروچه فشار زیادی را روی فک و عضلات دهان وارد می کند. دندان قروچه زیاد درخواب ممکن است حالت منظم و جفت بودن دندانها را ازبین ببرد.

2- به دلیل اینکه دندانها بسیار نزدیک و مرتبط به عضلات و مفاصل گوش هستند در نتیجه دندان قروچه ممکن است باعث درد در ناحیۀ گوش شود.

3- ممکن است به علت دندان قروچه درد ناشی از فشار وارده بر دندان در قسمت های دیگر بدن و صورت خودش را نشان دهد و یا اینکه فرد بر اثر دندان قروچه مضطرب وافسرده شود و در ارتباطات خود دچار مشکل شود.

4- گاه شما ممکن است با برادر یا خواهر خود در یک اتاق بخوابید و یا اینکه جایی می روید و شرایط به گونه ای است که شما مجبورید با کسی هم اتاق شوید ، در این زمان دندان قروچه به مانند خروپف طرف مقابل شما را خیلی اذیت می کند و همچنین ممکن است در روابط اجتماعی شما مشکل بوجود آورد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا کشیدن دندان عقل الزامی می باشد؟ را مطالعه نمایید )

علل بوجود آورندۀ دندان قروچه:

در حقیقت علت اصلی دندان قروچه هنوز مشخص نیست ، اما ممکن است عواملی در آن دخیل باشند مانند:

1- منقبض شدن عضلات

برخی افراد هنگام خواب عضلات و ماهیچه های صورت آنها منقبض می شود و به قول معروف می گیرد که همین ممکن است باعث دندان قروچه شود.

2-مشکلات دندان

وجود مشکلاتی در دهان و دندان از جمله اینکه شما دندانهای مرتبی نداشته باشید یا برخی از دندانهای شما افتاده و جای آن خالی شده و همین مشکلات ونگرانی از آنها ممکن است دلیل خوبی برای دندان قورچه در خواب باشد.

3- تاثیر مصرف دارو

مصرف برخی داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و یکی از این عوارض می تواند دندان قورچه باشد. مثل مصرف داروهای افسردگی.

4- برخی بیماریها

برخی از بیماریها مانند بیماری پارکینگسون ممکن است با عث بوجود آمدن دندان قورچه شوند. مصرف زیاد دخانیات یا خستگی و استرس نیز می تواند از دلایل دندان قورچه باشد.

( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله چرا باید از دندان های شیری مراقبت کنیم ؟ را مطالعه نمایید )

 راه های درمان دندان قروچه در خواب

روش های خانگی برای رهایی از دندان قورچه:

یکی از گزینه های مناسب برای کم شدن دندان قورچه و آرام شدن عضلات فک و صورت روغن اسطوخودوس است. این روغن با کاهش استرس و اضطراب در بدن می تواند به ما کمک کند. می توانید مقداری از روغن اسطوخودوس را روی بالش خود بریزید تا هنگام شب با نفس کشیدن و تنفس عصاره آن موجب آرام شدن سیستم عصبی خود شوید و درنتیجه ارام شدن عضلات فک وصورت و درنهایت دندانها .

همچنین می توانید از عسل استفاده کنید ، روزانه مصرف مقداری عسل می تواند شما را آرام تر کند. بهتر است که مصرف چای و قهوه را به حداقل برسانید، چون مصرف زیاد نوشیدنی های حاوی کافئین موجب بروز مشکلات عصبی و روانی می شوند. دمنوش زنجبیل نیز از آنجایی که طبع گرمی دارد می تواند در درمان دندان قروچه تاثیرگذار باشد.

علل بوجود آمدن دندان قورچه در کودکان:

1- گاه کودک به دلایلی مانند گوش درد، و یادرد ناشی از دندان در آوردن دندانهایش را به هم می سابد و به اصطلاح دندان قورچه می کند.

2- در کودکان نامنظم بودن ترتیب دندانها و پس وپیش بودن آنها این اجازه را به کودک می هد که آنها را روی هم فشار دهد و دندان قورچه کند.

3- در کودکانی که مشکلاتی مانند بیش فعالی دارندو یا مبتلا به عارضه های مغزی شده اند و یا دچار کمبود ویتامین های خاصی در بدن می باشند ، ممکن است اقدام به این کار کنند.

درمان دندان قورچه:

اگر دندان قورچه در بیداری اتفاق بیفتد می توان با تمرین و ورزش کردن یا فیزیوتراپی باعث کاهش و به مرور از بین رفتن آن شویم و چنانچه در شب برای شما اتفاق می افتد ، می توانید در هنگام خواب از محافظ دندان برای حفاظت از دندانها و خلآص شدن از دندان قروچه استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − یازده =

فهرست