تماس
021-66582923
پرستار سالمندپرستاری در منزل

نکات مهم دندان مصنوعی در سالمندان که پرستاران سالمند باید بدانند

یکی از نکات مهمی که مراقبین و پرستاران سالمند در نگهداری از سالمندان با آن مواجه می شوند نحوه مراقبت کردن از دندان های مصنوعی سالمند می باشد. کی از نکاتی که این پرستاران و مراقبین با آن مواجه می شوند نحوه تمیز کردن دندان های مصنوعی سالمند می باشد مخصوصا سالمندانی که خودشان توان تمیز کردن دندان های خود را ندارند.

ما می خواهیم نکات مهم در مورد دندان مصنوعی در سالمندان را برای شما پرستاران و مراقبین عزیز توضیح دهیم که توصیه می شود حتما به این نکات دقت لازم را داشته باشید .

در دوران سالمندی برای ترمیم کردن دندان هایی که آسیب دیده اند از دندان مصنوعی استفاده میشود. قرار دادن پروتز دندان در داخل دهان برای بار اول ممکن است کمی مشکل به نظر برسد و تا فرد سالمند بخواهد آن را در دهان خود عادت بدهد کمی زمان میبرد زیرا دندان مصنوعی برای هفته های اول مانند یک شی اضافی در داخل دهان حس میشود.

بروز چه مشکلاتی در هفته های اول پروتز دندان مصنوعی برای فرد سالمند مشاهده میشود؟

قابل توجه پرستاران و مراقبین عزیز، اگر سالمند شما به تازگی پروتز دندان انجام داده است حتما باید نکات مهمی را در قبال سالمند خود انجام دهند تا دچار مشکل نشوند. ما در پایین می خواهیم بدانیم مشکلاتی که در هفته اول برای سالمندانی که پروتز دندان کردند، چیست. این مشکلات شامل

  • مشکلاتی مانند درد در دهان و لثه ها میتواند به وجود بیاید که این درد به صورت گذراست و به زودی کم میشود.
  • مشکل دیگر در خوردن و نوشیدن سالمند ممکن است سختی هایی به وجود بیاید که با گذشت زمان برطرف خواهد شد.
  • عق زدن و احساس تهوع داشتن یکی دیگر از مشکلات قرار گرفتن دندان مصنوعی در دهان است .
  • گاز گرفتن لب و زبان در روز های اول بسیار اتفاق میافتد.
  • وارد شدن باکتری از دهان به معده: زمانی که سالمند میخواهد بخوابد چون ترشحات دهان سالمند کم میشود امکان دارد باکتری هایی در دهان جمع شوند و صبح با خوردن صبحانه آن را به داخل معده بفرستند پس لازم است برای سالمند قبل از خوردن صبحانه حتما مسواک بزنید.

چگونه دندان مصنوعی در دهان سالمند را تنظیم کنیم؟

یک مراقب و یا پرستار سالمند برای قرار دادن صحیح دندان مصنوعی در دهان سالمند باید در وهله اول سالمند خود را نزد دندان پزشک ببرند و مشکلاتی که پروتز دندان برای سالمند ایجاد کرده است و باعث ایجاد درد و زدگی در لثه شده است را به او بگوید. یک دندان پزشک حرفه ایی قادر است تمام مشکلاتی که براثر دندان مصنوعی در دهان و لثه سالمند ایجاد شده است را برطرف کند .

تمیز کردن دندان مصنوعی با آب نمک

مراقبین و پرستاران برای آرام کردن و ورم ایجاد شده در دهان سالمند میتوانند دهان سالمند خود را با آب نمک شستشوی دهند. مراقبین سالمند مقداری نمک را در یک لیوان آب جوشیده بریزند بعد از سرد شدن آن دهان سالمند را 30 ثانیه با آن بشویند این کار را به صورت یک روز درمیان برای سالمند تکرار کنند.

برای ساکت کردن درد دندان مصنوعی در سالمندان چه باید کرد؟

برای انداختن درد مراقبین و پرستاران میتوانند طبق نظر پزشک از داروهای مسکن به ساالمند بدهند. قرص هایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن یا آسپرین برای درمان درد توصیه میشود.

خوردن چه غذاهایی در روز های اول استفاده از دندان مناسب است؟

طبق نظریه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت، پرستاران و مراقبین سالمند سعی کنند در روزهای اول، غذاهای نرم را برای سالمند درست کنند و به او بدهند. غذاهای نرم مانند سیب زمینی کوبیده شده یا ماست، فشار زیادی در موقع خوردن به لثه های سالمند وارد نمیکند و خوردن آن راحت تر است. بعد از گذشت چند روز میتوانید غذاهایی که کمی سفت تر از روزهای اول هستند را برای سالمند تهیه کرده و به او بدهید.

پرستاران سالمند سعی کنند در روز های اول از غذاهایی که حالت چسبندگی دارند کمتر به سالمند خود بدهند. زیرا مصرف آنها باعث میشود به قسمت زیرین دندان ها نفوذ کند و درد را در قسمت لثه به وجود بیاورد.

خوردن غذا هایی مانند آجیل باعث ایجاد فشار نامتناسب در دندان میشود و این میتواند درد فک را برای سالمند به وجود بیاورد. بنا بر نظریه کارشناسان سالمندان سعی کنند در موقع غذا خوردن با دو سمت دندان ها بخورند تا تعادل در دو سمت ایجاد شود.

تست کردن دمای مایعات: با توجه به این که دندان مصنوعی در سالمندان به عنوان یک محافظ سقف دهان را میپوشاند ممکن است حس چشایی و حساسیت لازم را برای تشخیص گرما و دمای مایعات نداشته باشند.

طرز تمیز کردن دندان مصنوعی در سالمندان

مراقبین سالمند برای پاکسازی روزانه دندان سالمند میتوانند از یک مسواک عادی و خمیر دندان مصنوعی یا محلول های مخصوص دندان مصنوعی استفاده کنند. توجه داشته باشید بعد از تمیز کردن دندان ها کل دهان سالمند را هم یکبار مسواک بزنید.

چگونگی مراقبت از دندان مصنوعی سالمند در زمانی که بیرون از دهان است؟

برای مراقبت کردن از دندان و جلوگیری از خشک شدن آن لازم است زمانی که دندان ها را از دهان سالمند خارج میکنید آن را در داخل یک لیوان آب یا محلولی که مخصوص دندان مصنوعی میباشد قرار دهید توجه داشته باشید نباید دندان مصنوعی را در مواد سفید کننده قرار دهید.

جهت بازسازی مشکلات دندان مصنوعی چه کار کنیم؟

اگر دندان مصنوعی سالمند شکسته شده یا دچار شکاف یا ترک دیدگی شده است باید آن را نزد پزشک ببرید و کار ترمیم و بازسازی را به خود او بسپارید.

توصیه های ساده برای کنار آمدن بهتر سالمند با دندان مصنوعی:

در روز های اولی که دندان مصنوعی سالمند در دهانش قرار میگیرد باید سعی شود آن را تا دو سه روز حتی در زمان خوابیدن از دهان سالمند خارج نشود تا سالمند بتواند به وجود آن عادت کند.

سالمندی که دندان مصنوعی میگذارد میتواند در روز های اول روبروی آینه بایستد و با خودش صحبت کند، بخندد و اشکال مختلفی را با دهان خود دربیاورد.

فرد سالمند میتواند با دهان خود سوت زدن را تمرین کند تا بتواند خیلی زود به بودن دندان مصنوعی در دهان خود عادت کند.


نکته: پرستاران و مراقبین سالمند دقت کنند موقع تمیز کردن دندان مصنوعی سالمند مراقب آن باشند که از دست شما لیز نخورد چون جنس پروتز دندان شکستنی میباشد. در هنگام تمیز کردن آن لازم است یک حوله یا کاسه ی آب همراه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج − سه =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست