تماس
021-66582923
فواید دوچرخه سواری برای سالمندان

فواید دوچرخه سواری برای سالمندان

  همان‌طور که می‌دانید داشتن تحرک و فعالیت های جسمانی برای سلامتی بسیار مفید است و ورزش کردن وورزش های هوازی(مانند پیاده روی ،دوچرخه سواری،شنا،دویدن،طناب زدن،اسکی، پیاده روی) این ورزش ها که نام دیگر آن کاردیو است تحرکت را در بدن بالا می برد و سبب بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به قلب و ریه می‌شود، که طبیعتاً بر روی عملکرد تمام اعضای بدن نیز تاثیر می گذارد. ورزش در سالمندان نیز همین تاثیر را دارد و در حفظ روحیه آنها نیز موثر است.

 حال اگر، دوچرخه سواری هم ، در برنامه ورزشی سالمندان گنجانده شود، از فواید دوچرخه سواری هم بهره‌مند خواهند شد. که این فواید برای سالمندان غیر قابل انکار است. زیرا سالمندان هم برای بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن، نشاط و شادابی جسم و روح نیاز به انجام ورزش های هوازی دارند و سبب کاهش تحلیل رفتن عضلات و درد مفاصل آنها می‌شود. زیرا هنگام دوچرخه سواری فشار کمتری به مفصل ها وارد می‌شود وسنگینی وزن فرد سالمند بر روی صندلی دوچرخه قرار می گیرد و از وارد آمدن فشار زیاد به مفصل ها جلوگیری می‌کند.

از فواید دوچرخه سواری برای سالمندان می تواند به موارد ذیل اشاره کرد

اگر سالمند هستید یا از وجود سالمند در منزل بهره می برید و یا اینکه به عنوان یک پرستار سالمند در منزل وظیفه ی ارائه خدمات به سالمندان عزیز را برعهده دارید حتما سعی کنید در طول روز یا هفته ، سالمند را برای دوچرخه سواری به بیرون ببرید تا روحیه او بالا رود و شاداب و سرحال شود. در زیر به تعدادی از فواید دوچرخه سواری برای سالمندان ، اشاره کرده ایم که این فواید شامل:

  • دوچرخه سواری به تقویت ریه و قلب کمک می کند، عمل خونرسانی به قلب بهتر انجام می شود.و یکی از ورزش‌های پرطرفدار در سنین مختلف(کودکان ،جوانان،نوجوانان ،میانسال،سالندان) است.
  • یکی دیگر از فواید دوچرخه سواری ایجاد نشاط و شادابی در روحیه سالمندان است. همچنین باعث جوانتر شدن اندام های فیزیکی بدن سالمندان میشود.
  • علت جوانتر شدن سالمندان هنگام دوچرخه سواری تولید سلول Tدربدن آنها است.تولید این سلول در سن بیست سالگی کاهش می یابد اما با دوچرخه انجام ورزش دوچرخه سواری سلول T دوباره فعالیت خود را آغاز می کند.
  • سالمندان برای رسیدن به وزن دلخواه علاوه بر ورزش باید دوچرخه سواری را در برنامه ورزشی خود بگنجاند زیرا دوچرخه سواری برای کاهش وزن بسیار مناسب است.
  • اشخاصی که الگوی خواب منظم ندارند و در خواب آنها اختلال ایجاد شده باشدمی توانند با دوچرخه سواری بر این مشکل فائق آیند .
  • دوچرخه سواری برای سالمندان باعث جلوگیری از کوتاهی عمر آنان می شود و نشاط بیشتر در آنها به وجود می آورد . و روند بالا رفتن سن را به تاخیر می‌اندازد از پیر شدن بافت ها و ماهیچه های بدن جلوگیری می کند .
  • جهت کاهش انزوا و گوشه‌گیری در سالمندان، داشتن اعتماد به نفس بالا ،به این ورزش همگانی روی آورند. انجام دوچرخه سواری گروهی کمک زیادی در رفع افسردگی و گوشه گیری می کند زیرا حضور در اجتماع اعتماد به نفس بالایی به سالمندان می‌دهدو احساس جوانی در آنها به وجود می اید.
  • از دیگر فوایددوچرخه سواری برای سالمندان کمک به بهبود سوخت و ساز بدن است .رکاب زدن دوچرخه باعث قوی شدن و ترمیم عضلات میشود. استخوان های پا را مقاوم می کند و به سوزاندن چربی بد بدن (کلسترول بد )کمک فراوانی می‌کند.قابل ذکر است که سالمندان باید به تغذیه خود جهت کاهش چربی بدن وتقویت استخوانها ومفاصل خود اهمیت دهند که این امر با خورد مواد حاوی کلسیم مانند (تخم مرغ ،شیر،سنجد،بادام درختی،کشک ) امکان پذیر است.

در نتیجه به بهبود سلامتی سالمندان کمک فراوان می‌کند .

  • دوچرخه سواری در بهبود بیماری آرتروز هم تاثیر مثبت دارد اگر در آستانه بروز این بیماری باشید از پیشرفت بیماری آرتروز جلوگیری می کند.عملکرد دوچرخه سواری در سالمندان مانند عملکرد فیزیو تراپی بر روی استخوانها ومفاصل  سالمندان است.
  • استفاده از دوچرخه سواری به داشتن محیطی تمیز و بدور از آلودگی و دود کمک فراوانی می‌کند و هیچ نوع آلاینده مضری برای بدن  و محیط زندگی ندارد .
  • دوچرخه سواری و انجام ورزشهای هوازی به عملکرد بهتر مغزکمک فراوانی می کند،و از پیر مغزی آنان جلوگیری به عمل می آورد.و این توانایی را به آنها می‌دهد که بتوانند به دیگران مشاوره بدهند،و در حل مسائل ومشکلات آنها موثر باشند ،پس از فواید دوچرخه سواری در سالمندان می‌توان به بهبود عملکرد ذهن ومغز اشاره کرد.
  • از فواید دوچرخه سواری در سالمندان می‌توان به تقویت  میل جنسی و ایجاد  روابط عاطفی واحساسی در آنها اشاره کرد .این موضوع می‌تواند به کاهش استرس و آلزایمر در سالمندان کمک  کند.

لازم به ذکر است قبل از انجام فعالیت های ورزشی و فیزیکی سنگین ابتدا باید با انجام نرمش های ساده بدن را آماده کنید تا دچار گرفتگی عضلات و جموم شدن بدن نشوید.ودر پایان هم بهد از انجام ورزش مورد نظر با انجام نرمش های ساده بدن را به حالتهای طبیعی خود برگردانید تا به ریلکس شدن عضلات بدن کمک کرده باشید.

چه نکاتی را هنگام دوچرخه سواری، سالمندان باید رعایت کنند .

  • سالمندان باید سعی کنند با دوستان خود به دوچرخه سواری بروند . تا در هنگام بروز حادثه تنها نباشند .
  • سالمندان باید سعی کنند در مکان هایی که مناسب دوچرخه سواری است(پیست دوچرخه سواری وبوستانها) به فعالیت بپردازند و از رفتن به مکان هایی که شلوغ و پرتردد(اتوبانها،خیابان‌های اصلی) خودداری کنند .
  • سالمندان از دوچرخه سواری در مکان های پرخطر و کم نور دوری کنند چون دوچرخه یک وسیله نقلیه است که شامل قانون های راهنمایی رانندگی می‌شود پس باید جانب احتیاط را رعایت کنند. و با نصب زنگ بر روی دوچرخه، هنگام دوچرخه سواری راحت تر بروند و در صورت لزوم از زنگ دوچرخه استفاده کنندتا از بروز خطرات احتمالی(تصادفات) پیش گیری کنند.
  • عدم استفاده سالمندان از هنزفری در هنگام دوچرخه سواری، زیرا با استفاده از هنزفری متوجه صدای اطراف نمی‌شوند  و احتمال خطر بالا میرود .
  • برای حفظ سلامت جسمانی هنگام دوچرخه سواری، سالمندان باید از کلاه کاسکت استفاده کنند،تا در صورت زمین خوردن آسیبی به سر آنها نرسد.

 سالمندان هنگام دوچرخه سواری باید مراقب اطراف خود وسایل نقلیه دیگر باشند. چه در حال حرکت و چه در حال پارک شده در کنار خیابان ها ،تا موجب بروز حادثه نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × پنج =

فهرست