تماس
021-66582923

راه های سلامت ریه در چیست ؟ همان طور که می دانید ریه جز اندام های حیاتی بدن محسوب می شود و جز مهم ترین دستگاه تنفسی انسان شناخته شده است که درون آن یک لایه مخاطی وجود دارد که با نوشیدن آب کافی در طول روز می توانیم کمک به بهتر عملکرد آن داشته باشیم.

ریه ها اکسیژن لازم را از هوا می گیرند و به سایر قسمت های بدن و جریان خون انتقال می دهد. این عضو همانند سایر اعضای بدن با افزایش سن دچار پیری و فرسودگی می شود اما اگر یک سری از اقدامات و راه کار های مفید را برای سلامت ریه انجام بدهید می توانید روند پیری آن را به تعویق بیاندازید تا عملکرد آن در بدن بهتر صورت بگیرد. آتیه پرستاران سلامت شما را به ادامه ی مطالب دعوت می نماید. با ما همراه باشید.

انواع راه های سلامت ریه به شرح زیر می باشد :

داشتن ریه های سالم نیاز به انجام یک سری از فعالیت ها و انجام خدمات پرستاری در منزل به صورت ساده از خودمان می باشد که شما می توانید با انجام نکات مهم و ساده ریه های خود را از خطرات احتمالی بدور کنید . در زیر به تعدادی از راه های سلامت ریه اشاره کرده ایم که شامل:

1- اجتناب از دخانیات :

همان طور که می دانید دود و سیگار می تواند باعث تحریک ریه ها و آسیب وارد کردن به بافت ریه شود وبه مرور زمان مسیر هوایی در ریه را ملتهب می کند و می تواند منجر به ایجاد سرفه در افراد گردد از این رو یکی از راه های سلامت ریه این است که از دود و دخانیات به دور باشید.

2- از تنفس گاز رادون دور باشید :

زمانی که سنگ ،آب و خاک تجزیه می شوند می توانند یک گاز به نام رادون را تشکیل بدهند که عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه می باشد این نوع گاز از طریق اطراف لوله کشی ها ، سیم پیچی های برق ساختمان و سایر قسمت های منزل وارد شوند و شما با تنفس آن ریه های خود را به خطر میاندازید سعی کنید برای حفظ سلامت ریه های خود این موارد را در منزل بررسی نمایید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های مقابله با آلودگی هوا در منزل را مطالعه نمایید )

3- زدودن گرد و غبار از روی فرش ها :

همان طور که می دانید مواد شیمیایی که برای بافت فرش ها مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین گرد و غباری که روی آن ها می نشیند میتواند اختلالاتی را روی ریه شما به وجود بیاورند به همین دلیل سعی کنید در طول هفته چندین بار از جارو برقی و بخار سوی برای پاک سازی آن ها استفاده کنید تا ریه های شما سالم بماند.

4- انجام فعالیت های ورزشی :

انجام یک سری از فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری جز یکی از راه کار های سلامت ریه می باشد ورزش باعث می شود اکسیژن بیشتری به ریه ها وارد شود و بیماری های ریوی را تا حد زیادی کاهش می دهد که این روش نیز یکی از راه های سلامت ریه می باشد.

5- از خروج گاز های مضر در لوازم گاز سوز منزل اطمینان حاصل کنید :

تمامی وسایل گاز سوز در منزل شما اعم از بخاری ، سماور ویا حتی وسایلی که با نفت می سوزد یک نوع گاز اضافی به نام نیتروس اکسید تولید می کند که استشمام آن می تواند سرفه و التهاب ریه را برای افراد به وجود بیاورد بنابراین برای سلامت ریه های خود لازم است خروجی این گاز ها را چک کنید و از نصب درست وسایل گاز سوز مطمئن گردید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله 14 روش درمان خانگی ذات الریه را مطالعه نمایید )

راه های سلامت ریه  و مراقبت از آن

6- پاکسازی منزل از حشرات و سوسک ها :

یکی دیگر از راه های سلامت ریه در اشخاص این است که منزل خود را از وجود سوسک و حشرات پاک نگه دارید. زیرا زمانی که سوسک ها در جایی مدفوع می کنند و یا لاشه آن ها در جایی از منزل می افتد به مرور تبدیل به گرد و غبار می گردد و روی وسایل منزل می نشیند و زمانی که شما آن را با نفس کشیدن به درون ریه های خود منتقل می کنید و یک نوع حساسیت برای شما ایجاد می کند که باعث به خطر افتادن ریه ها ی شما خواهد شد.

7- تعبیه دستگاه رطوبت ساز و تعویض به موقع فیلتر آن :

همان طور که می دانید دستگاه رطوبت ساز در منزل باعث مرطوب نگه داشتن هوا و ایجاد یک تنفس راحت می باشد و در منزل یکی از وسایل مورد نیاز برای سلامت ریه ها محسوب می شود اما باید دقت داشته باشید که پاکسازی و تعویض فیلتر های آن به موقع صورت بگیرد در صورت عدم تعویض و پاکسازی درون آن قارچ هایی ایجاد می شود که باعث التهاب ریه می گردد.

8- آب فراوان بنوشید :

بدن خود را هیدراته نگه دارید و در طول روز به میزان قابل توجهی آب بنوشید تا لایه مخاطی درون ریه عملکرد خود را به درستی انجام بدهد.

9- انجام ورزش های هوازی :

یکی دیگر از راه های سلامت ریه انجام فعالیت های ورزشی می باشد . سعی کنید اگر جز افرادی هستید که نفس کشیدن شما با عمق کم صورت می گیرد ورزش های هوازی انجام بدهید تا با استفاده از آن نفس های عمیق بکشید تا کل ریه در گیر شود و اکسیژن بیشتری به آن برسد.

این راه کار می تواند ریه ها را پاک سازی نماید شما می توانید نفس های عمیق از طریق شکم انجام بدهید و به بالا و پایین رفتن شکم خود دقت کنید و یا این که عمل دم را از بینی انجام بدهید و باز دم را دو برابر دم از دهان خارج کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − 16 =

فهرست