تماس
021-66582923

روان شناسی نقاشی کودکان در سنین مختلف

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

تفسیر روان شناسی نقاشی کودکان: با توجه به اینکه کودکان توانایی این را ندارند که از احساسات درونی خود صحبت کنند نقاشی کشیدن آنها یک ترفند روان شناسی برای شناخت عواطف و احساسات درونی آنها و پی بردن به هوش و ذکاوت کودکان شما می باشد در این مبحث میخواهیم هوش کودکان را با توجه به نقاشی هایی که میکنند مورد بررسی قرار دهیم.

نقاشی کودکان میتواند یک نوع بازتاب از دنیای درونی آنها باشد و بیانگر دیدگاه او نسبت به محیط اطراف میباشد کودک توسط نقاشی خود میتواند ایفای نقش هر یک ازافراد خانواده خود و روابط صمیمانه ای که بین آنها وجود دارد را به تصویر بکشد.

چه داده هایی را میتوان از طریق نقاشی کودک متوجه شویم؟

از تفسیر نقاشی های کودکان میتوانیم موارد زیر را به دست آوریم:

  • احتیاجات کودک
  • ترس و وحشت
  • میزان توانمندی های کودک
  • هوش و ذکاوت او

چه عواملی میتواند روی نقاشی کشیدن کودکان موثر باشد؟

توانمندی که کودکان برای نقاشی کشیدن دارند میتواند تحت تاثیر دو عنصر مهم مانند عوامل ژنتیکی و محیط اطراف باشد اولین چیزی که باعث میشود یک کودک نقاشی بکشد قدرت توانایی حرکتی او در برخورد با مداد میباشدکه این عامل میتواند بیانگر این باشد که کودک رشد مناسبی را داشته است نوع علاقمندی کودک و نوع فرهنگی که او در آن بزرگ شده است در روان شناسی نقاشی کودک نقش مهمی ایفا میکند.

روان شناسی نقاشی کودکان در رده های سنی مختلف:

روان شناسی نقاشی کودک در هر برهه ای از سن و سال او بیانگر چیزی است در وجود کودک.
کودکان در سن یک سالگی فقط مداد را روی کاغذ میکوبند از سن یکسال ونیم تا بیست ماهگی توانایی آنها فقط در حد خط کشیدن می باشد و در سن سه سال احساسات درونی خود را بروز میدهند در سن پنج سالگی به بعد تمرکز و توجه کودک به سمت علاقمندی های او میرود و چیزهایی را ترسیم میکند که برای او مهم هستند.

روان شناسی نقاشی کودک بر میزان هوش او:

نقاشی کودکان همان گونه که در قسمت بالا متذکر شدیم بیانگر رشد شناختی و هوش او می باشد البته این به منزله این نمیباشد که تمامی استعدادهای کودک رادر آینده او تعین کنید. نقاشی در کودکان میتواند تعیین کننده ی خلاقیت و رشد عمومی او باشد اگر کودکان در هنگام نقاشی کشیدن طوری باشند که به تمام ریزه کاری ها دقت کند به طور مثال در زمانی که قصد کشیدن یک آدم را دارند تمامی جزئیات آن را به تصویر میکشند و این بیانگر این است که کودک از هوش بالایی برخوردار است زیرا به تمامی جزئیات توجه زیادی را نشان میدهد.

معنی ومفهوم رنگ در روانشناسی نقاشی کودکان:

رنگ هایی که یک کودک در حین تقاشی کشیدن استفاده میکند بسیار مهم هستند وباعث میشود روحیات دورنی کودک را شناسایی نمایید در تمامی رنگ ها، خط ها و حتی سایز نقاشی که کودک میکشد یک محتوا ومفهومی وجود دارد رنگ های زیر بیانگر احساسات درونی کودک میشوند:

  • رنگ های تیره وروشن: بروز حس غمگین، وحشت و یاس در کودک می باشد.
  • رنگ های قهوه ای: این رنگ میتواند بیانگر این مفهوم باشد که کودک برای تمیزی ونظم از طرف پدر مادر خود تحت فشار است وبا آن مقابله میکند.
  • رنگ بنفش: بیانگر تمایل داشتن کودک به مخالفت می باشد.
  • رنگ آبی : رنگ های آبی موجود در نقاشی کودک درون گرا بودن کودک را نشان میدهد.
  • رنگ سبز : رنگ های سبزکاربردی در نقاشی کودک از نظر روان شناسی تمایل کودک به برقراری رابطه با دیگران را نشان میدهد.
  • رنگ قرمز : برونگرا بودن و پر فعالیت بودن او را نشان میدهد.
  • رنگ زرد : رنگ زرد خوشحالی کودک را نشان می دهد.
  • رنگ صورتی : رنگ صورتی تعادل و برابری در روابط زندگی را نشان میدهد.
  • رنگ خاکستری: این نوع رنگ خنثی محسوب میشود و هیچ مفهومی در نقاشی کودک ندارد.

معنای تصاویر در روان شناسی نقاشی کودکان:

تصاویری که کودکان در نقاشی خود ترسیم میکنند همانند رنگ در روان شناسی نقاشی کودکان نقش مهمی دارد.وبیانگر یک مفهوم خاص میباشد.

  • تصویرخورشید :عکس خورشید در نقاشی های کودکان نشان بودن امن بودن آنها در خانه وقدرت میباشد کودکان پدر را نماد قدرت میدانند و در صورتی که رابطه ی خوب وصمیمانه با پدر خود داشته باشد این تصویررا واضح ودرصورتی که روابط آنها دوستانه نباشد آن را بصورت نیمه میکشند.
  • رنگین کمان: به دلیل رنگ های متنوع یک دیدگاه پر انرژی ومثبت را در آنها نشان میدهد.
  • تصویر خانه کشیدن: تصویر خانه به طور کلی در هر نقاشی کودکان دیده میشود ونماد یک سرپناه در مرکز خانواده میباشد که اگر خانه را بصورت حیاط را با باغچه ودرب های ورودی بکشدبیانگر این است که زندگی باآرامش دارد .
  • تصویر انسان : تصویر آدم در نقاشی کودکان بیانگر یک شناخت ودرک از بدن خود میباشد اگر کودک تصویر این آدم را واضح وکامل بکشد نشان گر این است او کودکی هماهنگ وسازگاراست اما اگر اندازه آن خیلی کوچک ویا در گوشه ای از صفحه کشیده شده باشد به مفهوم بی ارزشی او از دیدگاه دیگران میباشد.

نقش والدین و پرستار کودک در بررسی نقاشی های کودکان:

والدین و پرستار منزل باید علاوه براینکه نقاشی را یک تفریح وسرگرمی برای کودکان خود در نظر میگیرد به این مسئله توجه داشته باشند ضمن مشوق بودن برای این کار از آنها بخواهند راجع به تصاویر خود باآنها حرف بزنند و اگر تصاویری را دیدید که برایتان جای سوال ونگرانی بود حتماکودک را نزد روان درمانگر ببرید که اگر مشکلی در او وجود داشت برای درمانش اقدامات لازم را شروع نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 + 16 =

فهرست