تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار سالمندپرستاری در منزل

شرایط نگهداری از سالمندان سالم و بیمار در منزل

شرایط نگهداری از سالمندان حتما باید توسط خانواده ها در نظر گرفته شود و بعد از آن اقدام به استخدام پرستار نمایند. همانطور که می دانید نیاز به نگهداری و مراقبت همیشه برای انسانها حائز اهمیت و مهم بوده است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این میان همه افراد سعی خود را میکنند که بتوانند از عزیزانشان به خوبی و هر چه بهتر نگهداری و مراقبت کنند تا عزیزانشان به خوبی در روند سلامتی پیش بروند.

در این راستا افراد سالمندی وجود دارند که به شدت آسیب پذیر میباشند و کوچکترین کوتاهی در نگهداری از آنها میتواند خسارتهای جبران ناپذیری به آنها وارد شود. پرستاری از سالمندان در منزل خود دارای شرایط و ویژگیهایی هست که می بایست فردی که از آنها نگهداری میکند این قوانین را بلد بوده و بتواند آنها را اجرا کند تا به روند درمان سالمند کمک شایانی نماید.

سالمندی به سنین بالای 60 سال گفته میشود که زندگی سالمند دچار تغیر و تحولاتی میشود و میتوان در روند زندگی روزمره سالمند تاثیر گذار باشد. طبق نظریه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت سالمندان به 2 دسته تقسیم میشوند سالمندان سالم و سالمندان بیمار که شرایط نگهداری از هر کدام متفاوت بوده که در ادامه به مدیریت مراقبت از سالمندان ( Geriatric care management ) و شرایط هرکدام از این دسته ها می پردازیم.

شرایط نگهداری از سالمندان سالم در منزل

نگهداری و مراقبت از سالمندان سالم در منزل جزو مهمترین کارهایی است که میتوان برای آنها انجام داد و روند زندگی را در آنها بهبود بخشید . سالمندان جزو عزیزترین افراد برای ما هستند و باید در امر مراقبت و نگهداری از آنها به هیچ عنوان کوتاهی به عمل نیاید. وقتی که از سالمندان در منزل نگهداری میشود باید بستری برای آنها فراهم گردد تا احساس مفید نبودن نکنند و بتوانند با روحیه خوب و احساس خوشایندی زندگی کنند.

پس باید نحوه ی نگهداری و مراقبت در منزل از آنها را به درستی انجام داد ، سالمندان بچه های ما نیستند که بخواهیم آنان را امر و نهی کنیم و یادمان باشد که هرگز با آنان مثل بچه ها رفتار نکنیم ، آنان، شان و مقام بالایی دارند و باید در هنگام تندرستی و یا دوران کسالتشان با آنان رفتار درست و توام با احترامی را داشته باشیم.

در زیر به عمده ترین شرایط نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل که توسط مراقبین در دفتر پرستاری سالمندان انجام می شود ، شرح داده ایم که شامل:

  • سالمندان سالم در منزل را باید به طور مرتب و منظم، در انجام دادن کارهایشان یاری کنیم
  • بستری را برای سالمند در منزل مهیا کنیم تا او احساس راحتی کند
  • با سالمندمان ارتباط خوبی داشته باشیم تا در پیش ما احساس غریبگی نکند
  • با سالمند سالم در منزل به انجام کارهای سرگرم کننده و آموزشی بپردازیم
  • به هیچ وجه سالمند سالم را در منزل تنها نگذاریم زیرا تنهایی احساس بدی درآنها به وجود می آورد
  • گاهی اوقات سالمند سالم را برای تفریح به پارک و یا قدم زدن ببریم
  • مبلمان اضافی را از داخل منزل بردارید تا سالمند بتواند راحت در منزل عبور و مرور کند
  • برای راهروهایی که به حمام یا دستشوی ختم میشود میله هایی قرار دهید تا سالمند در حین رفتن به دستشوی یا حمام در خطر لیز خوردن یا افتادن قرار نگیرد
  • برای دوش حمام سنسور حرارتی قرار دهید تا پوست سالمند در معرض خطرسوختگی قرار نگیرد
  • در تمام قسمتهای خانه مسائل امنیتی – حفاظتی را برای سالمند فراهم کنید که اگر لحظاتی به اجبار ناچار شدید منزل را ترک کنید و سالمند را تنها بگذارید اتفاقی برای او نیفتد.

شرایط نگهداری از سالمندان، چه در وضعیت سالم و چه در صورت بروز بیماری، از جمله موضوعات مهمی است که برای خانواده‌ها و مراقبین اهمیت دارد. دفتر نگهداری سالمندان تهران با هدف ارتقاء کیفیت زندگی این افراد عزیز، خدماتی شامل نگهداری حرفه‌ای، مراقبت پزشکی، و فعالیت‌های روزانه متناسب با نیازهایشان را ارائه می‌دهد.

این دفتر نه تنها به بهبود وضعیت سلامتی سالمندان کمک می‌کند بلکه با ایجاد محیطی مهربانانه و حمایتی، احساس رفاه و کرامت بیشتری برای آن‌ها فراهم می‌کند. ارتباط مستقیم با پرستاران مجرب و کارآمد این دفتر، اطمینان و آرامش بیشتری به خانواده‌ها و سالمندان می‌دهد، زیرا در اینجا ارزش‌های فردی و انسانی در نگهداری به عنوان اصلی‌ترین اولویت مدنظر قرار می‌گیرد.

شرایط نگهداری از سالمندان مریض در منزل

برای ما بسیار ناخوشایند است که می بینیم بزرگان یا سالمندان عزیزمان در بستر بیماری افتاده اند و ناخوش احوال هستند. وقتی سالمندان دچار عارضه یا بیماری میشوند بسیار از لحاظ روحی و جسمی آسیب پذیر میباشند که نیاز به نگهداری سالمند به صورت شبانه روزی و بسیار دقیق و منظمی دارند. در زیر به چند نمونه از بیماری که سالمندان را درگیر میکند میپردازیم.

ییماری آلزلیمر، وقتیکه سن بالا میرود به طور طبیعی مغز شروع به کوچک شدن کرده و باعث میشود که تغیر و تحولاتی در آن شکل گیرد که باعث کند شدن حافظه و به وجود آمدن حواس پرتی میشود که منجر به آلزایمر میشود. در این میان برای اینکه حال عمومی این سالمندان در شرایط نسبی مناسبی قرار گیرد باید شرایط نگهداری برای این سالمندان در نظر گرفت .

  • سالمندان آلزایمری به دلیل حواس پرتی و فراموشی که به سراغشان می آید باید در هنگام دارو خوردن حواسمان به آنها باشد و خود ما برای آنها دارو بیاوریم. زیرا امکان دارد اگر خودشان مصرف کنند، نداند که چه زمانی باید این داروها را مصرف کنند و چه تعدادی باید مصرف کنند، که این امر برای آنها بسیار خطرناک است.
  • سالمندان آلزایمری به طور مرتب نیاز دارند کسی در کنارشان باشد
  • باید بستری را فراهم کنید تا در منزل به انجام کارهای آموزشی و فکری مشغول باشند
  • شرایطی را مهیا سازید که اوقاتی را برای تفریح با سالمند آلزایمری به بیرون منزل بروید زیرا این کار باعث میشود که سالمند احساس خوبی را تجربه کند و در روند بهبود عملکرد سالمند بسیار تاثیر گذار باشد
  • باید خانواده سالمند همواره با سالمند رابطه خوبی را برقرار کند تا سالمند احساس غریبگی نکند

شرایط نگهداری سالمند زخم بستری چیست ؟

بیماری زخم بستر در سالمندان . بیماری که در آن بدن فرد دچار زخمهایی میشود که گاهی وقتها این زخمها حاد و خطرناک می باشند که به مراقبتهای تخصصی نیاز دارند. زخم بستر دلایل گوناگونی دارد که میتوان به کم تحرکی، تاخوردن پوست و استراحت طولانی در روی تخت اشاره کرد. زخم بستر هم در جوانان شایع است و هم در سالمندان که در سالمندان از شدت زیادی برخوردار است و شرایط نگهداری از سالمندان نیز متفاوت است که در زیر به آنها اشاره می کنیم .

  • بیماران زخم بستری سالمند را باید در قسمتی از منزل که تمیز و مرتب است نگهداری و مراقبت شود
  • باید به طور مرتب زخم آنها، پانسمان شده و ضد عفونی شود
  • اگر شرایط سالمند زخم بستری بحرانی شود، خانواده بیمار باید سریع به پزشک معالج بیمار اطلاع دهد
  • والدین سالمند زخم بستری باید بستری را فراهم کنند تا بیمار زخم بستری در منزل آرامش داشته باشد
  • داروها و قرص بیمار را در زمان مناسبی که پزشک معالج تعیین کرده ، به بیمار داده شود .

شرایط نگهداری از سالمندان دارای بیماری جسمی

سلامتی و تندرستی جز بهترین نعمتهایی است که خداوندگار در اختیار انسانها قرار داده است، در این میان سالمندان عزیزی هستند که از فقدان سلامتی رنج می برند و نیاز دارند که به طور مرتب و شبانه روزی از آنها نگهداری َشود

  • سالمندان دارای بیماری جسمی را باید همیشه امید و انگیزه داد
  • این بیماران قادر به انجام کارهای خود نیستند و باید به طور مرتب در کنار آنها بود
  • خانواده ها باید بستری فراهم کنند تا سالمند داروهای خود را به موقع مصرف کند
  • بستری را برای بیمار سالمند در منزل فراهم کنند تا در اوقاتی که سالمند ناخوش احوال است از آرامش و امنیتی که در خانه حکمفرماست، سالمند بیمار نیز آرامش بگیرد
  • امکانات جابجای لازم را برای حمل بیمار سالمند مهیا باشد مانند ویلچر،عصا و …

نکته:

امیدواریم مطالب بالا برای شما عزیزانی که وظیفه و مسئولیت نگهداری از سالمندان را برعهده دارید بسیار مفید واقع شده باشد. حال اگر شرایط و یا وقت کافی برای مراقبت از سالمندان خود را ندارید می توانید با استفاده از روشهای دیگر از سالمند خود به نحو احسن بهترین حمایت را انجام دهید که این روش کمک گرفتن از مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل می باشد. حال اگر احساس می کنید که شما هم وقت کافی برای مراقبت از سالمند خود را ندارید می توانید مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت را انتخاب نمایید. این مرکز می تواند با اعزام بهترین پرستار سالمند شرایط عالی و کاملا خوشایندی را برای سالمند شما و همچنین اطرافیان آنها ایجاد نماید. پس اگر نیاز به این شرایط دارید می توانید با کارشناسان آتیه پرستاران سلامت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × یک =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست