تماس
021-66582923

رژیم غذایی بعد از عمل قلب یکی از مهمترین مراقبت ها بعد از عمل می باشد که حتما باید به یان موضوع توجه داشته باشیم. عمل قلب معمولا یکی از عمل های سخت و ریسک پذیر برای افراد است و پزشکان زمانی از این روش درمانی استفاده می کنند که سایر روش های درمان تاثیر گذار نباشند . علاوه بر اینکه این عمل خیلی حساس است بلکه مراقبت بعد از آن و رعایت اصول تغذیه ای بعد از آن نیز بسیار حساس است و در بهبود سریعتر فرد تاثیر فراوان دارد .

افراد بعد از جراحی قلب برای تأمین انرژی از دست داده خود و همچنین برای بهبود سریعتر زخمهای ناشی از بخیه ها و جراحی به مواد غذایی پر کالری و مناسب نیازمند هستند . در نتیجه در این دوره مصرف غذاهای حاوی ویتامین بسیار مفید است .

مصرف چه مواد غذایی برای فردی که عمل قلب انجام داده مفید است؟

در ادامه به یک سری از رژیم غذایی بعد از عمل قلب اشاره کرده ایم که شامل:

1-مصرف گروه میوه و سبزیجات :

گروه میوه ها و سبزیجات منابع غنی از ویتامین ها و مواد مغذی برای بدن هستند . از این رو فردی که عمل قلب انجام داده است بهتر است که به اندازه کافی از این خانواده غذایی مصرف کنند .سبزیجات رنگی حاوی آنتی اکسیدان هستند و همچنین مصرف سیر مانع از بوجود آمدن عفونت ها می شود . مصرف پیاز کلسترول خون را پایین می‌آورد و سبزیجات سبز حاوی منیزیم هستند که مانع از بروز بیماریهای قلبی می شود . کدو و زردآلو نیز برای قلب مفید است همچنین مصرف میوه‌های که دارای ویتامین c هستند نیز از گزینه های مهم و پرفایده برای قلب است.

2- مصرف غلات سبوس‌دار

مصرف غلات سبوس‌دار منبع مهمی از فیبرها هستند که برای افرادی که بیماری قلبی دارند بسیار پر فایده است و فردی که عمل قلب انجام داده به جای مصرف نان های سفید بهتر است از نان های سبوسدار استفاده نماید.

3- مصرف پروتئین و ماهی چرب:

ماهی های چرب مانند سالمون و تون حاوی امگا ۳هستند . امگا ۳ نوعی چربی اشباع نشده است که مصرف آن سبب پایین آمدن کلسترول خون میشود و برای بیماران قلبی بسیار مفید است . همچنین مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین نیز برای این بیماران بسیار سودمند می باشد . از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین میتوان به لوبیا ، مرغ،حبوبات و لبنیات کم چرب اشاره کرد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله رژیم غذایی برای بیماری چربی خون را حتما مطالعه نمایید )

4- مصرف لبنیات بصورت کم چرب

مصرف لبنیات از آنجایی که حاوی پروتئین هستند ، برای بیماران قلبی مفید است . مصرف لبنیات کم چرب چه بصورت همراه با غذا و چه به عنوان یک وعده غذایی مفید است و تهیه آن نیز راحت است گاهی بیماران عمل قلب اشتهای چندانی ندارند در این صورت می توانند مقداری ماست مصرف نمایند.

5- مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین k

یکی دیگر از رژیم غذایی بعد از عمل قلب که بسیار مفید است استفاده از غذاهایی که ویتامین k دارن. این ویتامین در زرده تخم مرغ و کبد ماهی و نیز کبد برخی حیوانات موجود است و مصرف آن برای بیماران قلبی بسیار مناسب است.

مصرف چه مواد غذایی برای فردی که عمل قلب باز انجام داده زیان آور است؟

مصرف زیاد نمک برای این بیماران سبب افزایش خون و مشکلات قلبی برای آنها می شود و از این رو باید این بیماران مصرف نمک را محدود نمایند . همچنین مصرف مواد غذایی چرب و شیرین از جمله مصرف غذاهای آماده و فست فودی که حاوی روغن فراوان هستند بسیار زیان آور هستند . این بیماران باید مصرف گوشت قرمز را به حد اقل برسانند زیرا چربی موجود در آن از نوع چربی بد است و چربی خوب را در بدن کاهش می دهد.

همچنین یک بیمار عمل قلب باید از مصرف غذاهای بسته بندی شده و کنسروی و همچنین آبمیوه های صنعتی دوری کنند.

اصول تغذیه مختص بیمارانی که عمل قلب انجام داده اند

یکی از اصولی که این بیماران باید رعایت کنند مصرف متعادل غذا در هر وعده است . مصرف زیاد غذا در هر وعده غذایی سبب بالا رفتن ضربان قلب و فشار به آن می شود و بهترین روش تغذیه برای بیماران عمل قلب ، مصرف کن غذا در هر وعده و افزایش تعداد وعده های غذایی تا فشار چندانی به قلب وارد نشود.اصل دیگری که این بیماران قلبی باید رعایت کنند نگه داشتن حد تعادل در وزنشان است .

مهمترین دلیل رژیم غذایی بعد از عمل قلب را می توان به کاهش وزن اشاره کرد. بالا رفتن وزن افراد سبب فشار به قلب می شود و اگر این افراد وزن بالای دارند باید در صدد کاهش وزن خود باشند چون چاقی نه تنها باعث فشار آمدن به قلب می شود بلکه سبب افزایش چربی خون نیز می گردد. و اصل دیگر در مورد بیماران قلبی جایگزین کردن روش پخت و آبپز کردن مواد غذایی به جای سرخ کردن آنها و نیز استفاده از غذاهای خانگی به جای استفاده از غذاهای بیرون و آماده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × پنج =

فهرست